Hard mage

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
Dattera vår på snart 7 mnd begynte å bæsja harde klumper du bare kunde helle ut av bleia. Så vi begynte med svisker som ikke hjalp og så malt. Nå hae hu fått nesten en tskje med malt i hver flaske i to uker uten at det forbedrer seg. Hu får gått ordentlig på do men er fortsatt hardt og vanskelig å få ut. Vi tør ikke å slutte for hu fikk store problemer med avføringen og det var tydelig vondt. Så spm er om det er noe mer vi kan gjøre for å hjelpe hu og om det er ett problem å bruke malt så lenge?
 
Jeg ville ringt til min helsesøster og forhørt meg hvis jeg var deg. Jeg vet at noen bruker noe som heter Laktulose, men vet ikke hvor bra det er hos små barn. Generelt er det viktig med mye væske utenom flaskene. Drikker hun vann til måltidene? Hvor lenge prøvde du svisker? Vi måtte gi det hver morgen i en periode på et par uker før det ga effekt. Malt er jo et naturlig middel, men jeg kan ikke nok om det i forhold til langtidsbruk. Hos alle mennesker er det uansett viktig med nok væske for å få mindre problemer med avføringen.
 
HEi! Det er godt at du er opptatt av din datters fordøyelse. Det er vondt for barnet når avføringen blir hard og vanskelig å få ut. Melk kan føre til treg mage. Jenta di har ikke behov for mer enn 6dl melk pr. døgn, iberegnet det som er i grøten. Du kan gjerne forsøke å redusere på melken og erstatte noe av melken med vann. I tillegg kan du gi henne fiberrike grønnsaker og frukt,- eks. gulrotpure, fruktpure. La også jenta di få boltre seg på gulvet. Fysisk aktivitet har positiv effekt på mage-tarmsystemet. Når du ser at hun må bæsje, kan du jo hjelpe til med å holde henne i
" dostilling" og trekke beina opp .Evt. dersom hun kan sitte selv, kan du forsøke å sette henne på en potte. Alt dette kan gjøre det lettere for jenta di å få bæsje. Lykke til! Elin
 
Tusen takk for svar. Det slapp her om dagen. Vi kjøpte en kopp med sugerør for barn på 12 mnd. Da fikk hu i seg mer vann, holder den selv og koser seg. Hu sitter kjempe fint og vi har allerede kjøpt potte for å prøve litt.
 
Tusen takk for svar. Det slapp her om dagen. Vi kjøpte en kopp med sugerør for barn på 12 mnd. Da fikk hu i seg mer vann, holder den selv og koser seg. Hu sitter kjempe fint og vi har allerede kjøpt potte for å prøve litt.
Hei, igjen!

Godt å høre at det har ordnet seg, og bra at hun har fått smaken på vann. Hilsen Elin
 
Back
Topp