HARD MAGE,litt sterkt språk.....

everonic

Elsker forumet
Eg trenger noen gode råd,om det e noen som har hatt det likedan som eg har det om dagene no! Eg har gått på jern tabletter ganske lenge no,men har startet med noen andre en de eg hadde til å begynne med (heter NIFEREX).De her e en del sterkere en de første,så eg tar bare annen hver dag.Eg drikker rikelig me vann,spiser mye epler og annet grønt,litt yougurt og mye melk (pgav halsbrann).Når eg kjenner eg skal på do å tømme ryggen får eg knip i magen,så etter å ha hatt det en stund går eg på do og har det mildt sagt JÆLIG (sorry språket).Tårene triller og alt står/sitter fast.Prøver kje presse for hard på en gang for det kjennes ut som om eg skal revne (verre en min første fødsel faktisk)....Når den vonde harde BALLEN endelig har klart komme seg ut har eg litt bløt mage etterpå,koffor dette,og e det farlig når det begynner blø?? Og vet noen ka eg kan gjøre for å lette litt på denne harde magen,kvir meg jo til hver gang eg må på do på den måten! Takker på forhånd for alle råd og tips eg ka få her inne av dokkar jenter,eg e temmelig desperat no,vil kje ha det sånn lenger....

hvis du blør over lang tid bør du kontakte legen..
mot hard mage kan du prøve å spise svisker

Blør bare når eg tørker meg, har kje merket noe utover det,men det kjennes ganske sårt etter hvert då....E det kje fare for å få hermorider eller ka det heter ved treg mage og hard? Svisker har eg hørt ska hjelpe ja,kor stor dose kan eg spise og hjelper deg og med plommer siden svisker e tørkede plommer?

Lactuluse kan gravide drikke uten å konfirere med lege. Er med på å smøre tarmene. Fåes kjøpt på apoteket. Prøv å ha daglig avføring, og aldri undertrykk do-trangen...
Skal du ha annet avf-middel, bør du ta det opp med legen først.. Virker som om at du har et fornuftig kosthold, som ikke tilsier at du skulle bli forstoppet. Husk å bevege deg mye!

Hvorfor spiser du jern? (obs. gravide skal ikke ha for mye jern) En blir treg i magen (eller diare) av jern.

kan jo være pga hard bæsj at du blør..
har jeg også hatt..
vet ikke om plommer hjelper like mye..
jeg bruker å spise noen for dag i perioder jeg har hard mage...

Ja en får hemorider av hard mage... og en blør når de sprekker. Tror det vil løse seg til deg når du får normal konsistens på avf.

Tusen takk for svar.Eg spiser jern fordi eg ligger litt for lavt på det området,må ta tilskudd av jern.Har vært helt nede i 9 på skalaen,men e no oppe på 11 (som e bra).Eg har aldri gått på do hver dag,men i det siste har eg måtte gå annen hver dag.Eg må jo gå når eg kjenner eg må,men det e kje noe kjekt! Regner med at eg får info om det Lactuluse middelet,vil bare løse litt på det! Ja en får treg mage av å ta jern tilskudd,men eg har kje hatt det så ille før! Kom plutselig på at eg har spist fine rundstykker varmet i ovnen hele denne uken til frokost,kan det være en årsak til mage problemet?

Ja det e pgav den harde store ballen som vil ut at eg begynner å blø,men det stopper opp etter at eg har tørket meg og sånn, vertfall kje merket noe annet!

Ja. det er mulig. Spis grovt brød/rundstykker. Det gir magen mere å jobbe med. Husk å drikk godt med vann!

Fra no av e det kun GROVT som skal i munnen,ska teste om det e de lyse fine rundstykkene som lager røll på meg.Vann drikker eg veldig mye av, det skal og hjelpe på vannet i kroppen eg og baler med :-) Tusen takk for tips og råd alle sammen,skal se livet blir en annen dans på roser no :-)

Laktulose [link=http://felleskatalogen.no/felleskatalogen/show.do?filename=/content/firma-register/Merck+NM_84790.html]Merck NM[/link]

Avføringsmiddel.

ATC-nr.: [link=http://felleskatalogen.no/felleskatalogen/show.do?filename=/content/atc-register/A06A.html]A06A D11[/link]

T

MIKSTUR 667 mg/ml: 100 ml inneh.: Lactulos. 66,7 g, aqua purif. ad 100 ml.

Indikasjoner: Funksjonell obstipasjon. Prekoma og coma hepaticum (kronisk portal systemisk encefalopati).

Dosering: Obstipasjon: Voksne og barn over 12 år: Initialt 15-30 ml daglig i 2-4 dager inntil normal avføring er oppnådd. Om rask effekt ønskes, kan en med fordel gi et vanlig hurtigvirkende avføringsmiddel sammen med første dose. Vedlikeholdsdose forslagsvis 10-20 ml daglig. Barn: Spedbarn: 3-6 ml pr. døgn blandet i morsmelk/morsmelkerstatning. Dosen kan etter noen ukers behandling reduseres noe. 6 måneder-2 år: 1,5-3 ml 2 ganger daglig. Om nødvendig 3-6 ml 2 ganger daglig. Gi rikelig med vann (saft o.l.). 3-12 år: 10-15 ml daglig i 2-4 dager. Vedlikeholdsdose 5-10 ml daglig. Levercirrhose uten portocaval encefalopati: 30-75 ml pr. dag i forbindelse med måltidene. Ved portocaval encefalopati: Opptil 45 ml 3 ganger daglig. Dosen justeres deretter individuelt slik at pasienten har 2-3 avføringer av bløt konsistens pr. dag. I de fleste tilfeller behøver en da ikke redusere proteininntaket. Kan blandes med te, saft o.l.

Kontraindikasjoner: Mavesmerter av ukjent årsak. Galaktoseintoleranse. Mistanke om ileus. Betennelsestilstander i tynn- og tykktarm (regional enteritt, appendicitt, ulcerøs kolitt). Intestinal obstruksjon.

Forsiktighetsregler: Bør gis med forsiktighet til pasienter med laktoseintoleranse.

Graviditet/Amming: Laktulose absorberes i meget liten grad og kan brukes av gravide og ammende.

Bivirkninger: Ved obstipasjon oppstår flatulens og/eller meteorisme hos ca. 15% av pasientene. Ved portal systemisk encefalopati (PSE) øker forekomsten av bivirkninger pga. en noe høyere dosering. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Flatulens, meteorisme, buksmerter, diaré, ubehag. Metabolske: Hypernatremi (ved PSE). Sjeldne (<1/1000): Hud: Eksantem (ved PSE). Ubehag, buksmerter og diaré er vanligvis forbigående. Dersom diaré oppstår bør dosereduksjon vurderes.

Egenskaper: Klassifisering: Laktulose er et disakkarid som består av et molekyl galaktose og et molekyl fruktose. Virkningsmekanisme: Tynntarmens disakkaridaser spalter ikke laktulose, som derfor når colon som et disakkarid og utgjør her substrat for den sakkarolytiske bakteriefloraen. Laktulosen spaltes til lavmolekylære organiske syrer, hovedsakelig melkesyre. Den tarmregulerende effekten tilskrives den økte mengde melkesyre og andre organiske syrer, samt den økte sakkarolytiske bakteriefloraen i tykktarmen. Passasjetiden i tarmen reduseres slik at fæces tilbringer kortere tid i colon. Samtidig fås en viss osmotisk virkning med økt tilbakeholdelse av vann i tarmen og stimulering til peristaltikk. Den positive effekten av laktulose på hepatisk encefalopati anses å ha forbindelse med den kraftige senkningen av pH i colon når laktulose tilføres i høye doser. Veksten av sakkarolytiske bakterier blir stimulert i det sure miljø, mens det blir ugunstige betingelser for den proteolytiske floraen. Det er ikke helt klarlagt om den reduserte mengden ammoniakk som en finner i blodet skyldes redusert produksjon, redusert absorpsjon eller økt eliminasjon. Ammoniakk anses å være en viktig utløsende faktor for neuropsykiatriske symptomer ved leverkoma. Absorpsjon: Bare ca. 1% absorberes og blodsukkeret hos diabetikere påvirkes ikke. Metabolisme: Passerer uforandret gjennom mave-tarmkanalen til tykktarmen hvor det metaboliseres av sakkarolytiske bakterier. Utskillelse: En liten del utskilles i gallen, resten utskilles uforandret i urinen.

Pakninger og priser: 200 ml kr *, 500 ml kr *, 1000 ml kr *.

T:  [link=http://felleskatalogen.no/felleskatalogen/show.do?filename=/content/forskrift/stønad/refusjonspunkt-28.html]28[/link]a).Refusjon: Behandlingen bør være instituert i sykehus, i sykehuspoliklinikk eller av spesialist i vedkommende disiplin.

Sist endret: 25.11.2004

Her kan du lese litt om det....masse lykke til
Håper du slipper å slite med magen på den måten

Her var det kjempe god info,kjempe flott at du fant den der siden til meg (lite flink til leite opp sjøl).Lurer på om eg skal prøve skikkelig grov brød mat før eg evt kjøper noe sånt middel,eller ka e lurt?

ja prøv først å spis litt grov mat du..

Kiwi hjelper også... og jeg fikk tips av legen min å spise fikensyltetøy, ble det riktig ille kunne jeg spise linfrø som var lagt i bløt....
jeg hadde store problemer i begynnelsen av svangerskapet, men det ga seg etter et glass med fikensyltetøy.... og hvis jeg kjenner at det blir litt tregt nå er jeg kjapp med å spise kiwi eller tørka aprikoser, og drikke mye vann og så er jeg påpasselig med ikke å trykke noe særlig når jeg er på do, ting får komme av seg selv...

appropo jern tilskudd, floradix, flytende jerntilskudd, er rene vidunderkuren, det tok jeg sammen med duoferon og gikk opp fra 7 til 34 (jernlager) på tre mnd..... [;)]

Ja, gjør det du.
Svisker som Lisbeth sa, og brødvarer med masse korn\kli.
Det hjelper! Masse vann og en trimtur i ny og ne.
Hvis det da ikke skjer noe, så ville jeg tatt en tur på apoteket.

Spiste en del kiwi for en 14 dagers tid siden,ska jammen kjøpe inn et par kurver å frotse(liker kiwi skjønner du)!!! Ka smaker fikensyltetøy,og får eg tak i det på butikken?
Over til noe annet,eg får rett og slett kje lagt inn bilde av den gedigne magen min her,noen som kan guide meg gjennom kor eg får det til??

Jeg anbefaler å ta lactulose, som er helt ufarlig. Det gjør avføringen glattere, slik at den glir lettere ut. Det hjelper også å drikke masse vann og bevege seg. Jeg har også slitt med treg mage, og lactulosen har gjort underverker!!

Jeg har bestandig vært blek, slapp og helt elendig slik at jeg har måttet ta jerntabletter og mye annet kosttilskudd. Men etter at jeg ble gravid har jeg aldri hatt bedre lagre i kroppen. Spesielt etter uke 20!
Jeg måtte slutte med jerntablettene for magen min slo seg helt vrang. Var så elendig at jeg nekta spise en tablett... og ett par dager var jeg i knallform. Nevnte det hos legen da vi tok prøver og så viste det seg at jeg ikke trengte ta mer for lagret var kjempefint!
Ble helt paff jeg...[;)]

Et godt råd er å slutte med jerntabl! Jeg har veldig lavt jernlager og legen ga meg råd om å ta jern- og det gjorde jeg. Men lagrene og blodprosenten ble ikke noe bedre av den grunn. Så sa jordmor at hun ville at jeg skulle slutte med jern- de har gått bort fra anbefalingen om mye jern i svangerskapet sa hun... Nå er jeg i knallform og magen fungerer opptilmalt![:)]

biola er tingen, det er oxo godt:)

You must log in or register to reply here.
Back
Topp