Hard mage av fast føde?

snute

Glad i forumet
Babyen min har fått sååå hard mage etter at vi begynte med fast føde. Presser og presser, og er tydelig plaget. Og det lille som kommer er knall hard. Nå har jeg kuttet ut alt og bare ammet igjen i 3 dager, og i dag kom det endelig masse i normal konsistens. Har gitt henne grøt og sviskemos, og litt fruktmos. Noen andre? Hva skal jeg gjøre? Hun må jo få noe annet enn morsmelk nå fremover. Hun har fått en del utslett på armene i det siste også, kan dett være at hun reagerer på maten? 

Jeg blander en t-skje med malt i grøten + at jeg hadde den veldig tynn til å begynne med. Det funket hos oss. Det tok en stund før magen stabiliserte seg og sluttet å være så hard. Brukte sviskemos til å begynne med, men virket som hun fikk urolig mage av det. Rumlet veldig, og hun sutret mer før hun sovnet.

Etter vi begynte med fastføde, fikk lillegutt også veldig hard mage, det begynte med avføringen var veldig hard, og etter en stund kunne det gå dager der han ikke hadde noe som helst avføring, selv om han presset på og jeg så han var plaget med det. Vi ga malt (rent på smokken, og blandet inni grøten) han fikk sviskemos og sviskesaft.. snakket med helsestasjonen ang dette, og vi fikk beskjed om å kjøpe laktoluse som han skulle få 3ml av 2 ganger i døgnet i ca 2 uker vi skulle se det ann om det ble bedre, etter nesten ei uke var han ikke noe bedre og vi måtte øke mengden, nå er det gått 2uker og i dag er det førstedagen med avføring uten at han har fått laktoluse (nesten som en helligdag her i hus:p) så når ser vi det litt ann viss ikke må vi begynne på igjen.

Hør med helsestasjoen hva de sier :) Masse lykke til er ikke noe kjekt å se når våres små skatter har det vondt..

Hva slags type grøt gir dere? Hirse og mais er mye "snillere" med sarte mager enn feks havre.
Og ville vært forsiktig med fruktmos som består av opp til flere forskjellige type frukt blandet hvis babyen er plaget med hard mage. Eple feks kan gi hard mage.

Takk for tips! Har gitt ulike typer av disse 4 mnd grøtene, risgrøt med mais og banan, og havre med et eller annet. Skal se etter mais og hirsegrøt i dag, sikkert lurt å prøve det. Har ikke gitt så mye fruktmos, men most banan, og det kan gi hard mage har jeg skjønt, så det var det første jeg kuttet ut. Nå har jeg kun ammet i 4 dager og hun virker normal igjen, men hun trenger jo mer mat da. 

Vet ikke om du har funnet noe lurt. Men jeg hadde også veldig problemer med det til å begynne med. Begynte å ha maltekstrakt i vannet før jeg blandet ut grøten. Det hjalp ihvertfall på magen til min snuppe

Back
Topp