Hard fysisk jobb

Fjellfrøstjerne

Første møte med forumet
Jeg er i uke 5+2 og lurer på om det kan være farlig å jobbe så hardt som jeg gjør. Sommerstid er jeg svært mye ute å går i ullent terreng, så også nå. Det er ikke uvanlig med 10-12 timmersdager ute der jeg går mye i fjell og annen tung terreng. I helgene sover jeg mest, så jeg merker at jeg blir sliten. Men utover det, kan det være farlig for embryot? Føler en strammande følelse, iblant gjør det rett og slett ont i korte perioder. Er det normalt?

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Hei på deg,

og gratulerer med baby på vei :-)

Hvis du er en frisk kvinne og er i god fysisk form kan du stort sett leve som du pleier, også når det gjelder fysisk aktivitet. Det lille embryo ligger godt beskyttet dypt i buken din bak symfysen.

Du vil nok oppleve at det kan bli en god det tyngre ut over sommer og høst når livmoren strekker seg mer oppover og blir synlig nederst på magen. Det er alltid en god idè å lytte til kroppen og det bør du selvfølgelig også gjøre nå når du er gravid. Av og til er det små justeringer som skal til, så f.eks. å dempe litt på tempoet i perioder eller legge inn litt ekstra småpauser.
Mange nygravide kjenner litt småstramninger og stikkninger nederst i magen, så lenge det ikke øker på eller varer over lang tid er det oftest normalt.

Masse lykke til videre da :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp