Hard avføring

Jeabea

Forelsket i forumet
Hei! Jeg sliter så mye med hard avføring, det har kommet de siste ukene.. Når jeg merker jeg må på do så gruer jeg meg, for avføringen er så hard at jeg begynner å blø hver gang. Så det ender opp i at jeg står å holder meg for å prøve å "løsne" avføringen litt.. Flaut og ekkelt! Har dere noen gode tips, evt noe vi gravide kan ta fra apoteket?

Usj høres ikke godt ut. Merker ting går litt saktere her.
Vet iallfall sånn generelt att mye fiber og vann er viktig. Tran er kanskje med på smører litt og. Evnt noe ekstra olje.
Lykke til.

Viktig å drikke masse, også kan du prøve duphalac som du kjøper på apoteket. Det brukte jeg i forrige svangerskap.

Usj, det hørtes ikke noe særlig ut.. Jeg bruker noe som heter duphalac når magen krangler. Den myker opp avføringen og kan dermed gjøre det lettere å gå på do :) Brukes vel egentlig ved forstoppelse, men på apoteket fikk jeg anbefalt den og etter en liten søk på google så jeg at andre jenter sverger til den under graviditeten også :)

Prøv å spis noen kiwi

Takk for gode tips! Er veldig dårlig på å drikke vann, for det gjør at jeg blir kvalm faktisk.. Men hele juka har jo gått i fet mat med mye olje, så må nok ty til den på apoteket i morgen! Nå er det heldigvis 2 dager til neste do besøk.. Hehe! Alt går tregere her også, så gått fra hver dag, til hver andre :p

Laktulose/duphalac er lurt! Veldig fort gjort å få hemoroider når man er gravid!

Det funker også å la en spiseskje med linfrø ligge i vann over natten, og spises (uten å tygge) på morningen :-) det smører tarmen. Litt ekkel konsistens, men funker veldig bra..

Duphalac er greit å bruke, det kjøpes reseptfritt på apoteket. Viktig å huske på å drikke rikelig med væske i tillegg, da det binder vann. Evt flytende parafin som også kjøpes reseptfritt på apoteket, 10ml morgen og kveld, evt øke med 5ml til ønsket effekt

Ellers er svisker og buljong kanskje verdt å prøve, sammen med rikelig væske og aktivitet

Hvis man prøver seg på masse fiber som linfrø og sånt, er det ekstra viktig å drikke masse, ellers har det faktisk motsatt effekt! Hilsen gastro-sykepleier

Back
Topp