hard avføring

Bruker91gu

Første møte med forumet
Lillegutt på 7 mnd har i dt siste hatt hard avføring. Han strever litt når han skal få dt ut, å gråter litt enten underveis eller når han er ferdig. Hva kommer det av? Og hva gjør jeg med dt? Det er ikke små harde klumper, men en middels stor hard klump.

Lillegutt på 7 mnd har i dt siste hatt hard avføring. Han strever litt når han skal få dt ut, å gråter litt enten underveis eller når han er ferdig. Hva kommer det av? Og hva gjør jeg med dt? Det er ikke små harde klumper, men en middels stor hard klump.
Hei!
Det er bra at du er obs på din sønns avføringsvaner. Treg og hard avføring kan være vondt for barnet. Mange ganger kan dette resultere i rifter rundt endetarmen som kan gjøre vondt i forbindelse med bæsjing. Dersom gutten din drikker mye melk, kan dette være en medvirkende årsak til at han får hardere mage. 6dl melk pr. døgn er nok til å dekke barnets behov. Du kan medregne væskemengden i grøten i denne mengden. La gjerne gutten din få rent vann som tørstedrikke. Ved å la ham få frukt og grønnsaker, som er rike på fiber, vil dette ha en postitiv effekt på magen. Når du ser at han skal bæsje, kan du ved å bøye beina opp mot magen hjelpe til at det kommer lettere ut. Håper disse rådene kan være til hjelp. Beste hilsen Elin

Min datter hadde veldig hard mage da hun var liten, det eneste som hjalp var å ta maltestrakt i enten melken eller i vann. Funker som bare det. Du får kjøpt det på vanlige matbutikker, ta en t-skje med maltestrakten oppi melken/vannet (det må være lunkent) og rør rundt til det er helt utblandet.
Lykke til!

Back
Topp