Hard avføring som ikke vil ut

Odasmamma

Andre møte med forumet
Hei, og beklager så "ekkel" tråd. Jeg må på do, og avføringen kommer til endetarmen, men får den ikke ut:( Hva kan jeg gjøre for å få den ut? Har prøvd å sitte på huk, prøvd litt babyolje i åpningen..

Om jeg ikke har fått det ut til mandag, vil avføringsmiddel kunne hjelpe?

I verste fall kan du måtte gjøre som man ofte må på sykehjem o.l, der musklene i endetarmen ikke fungerer som de skal:
Ta på en gummihanske, bruke glidemiddel av noe slag, og hente ut avføringen manuelt.
Ja, det høres ekkelt ut, og er sikkert ikke spesielt behagelig, men det hjelper i det minste så du ikke blir helt forstoppet.
Du bør drikke mer vann, få i deg nok fiber, røre deg og evt. ta mer magnesium om det vedvarer.

Du kan også prøve å presse mens du sitter på do, og samtidig stramme bekkenbunnsmuskulaturen. Det høres rart ut, og kan føles motstridene, men når skjedeveggen strammes, kan det hjelpe.
Sitt gjerne med bena litt høyt (ikke helt på huk), og vrikke hoftene litt frem og tilbake, og massere magen din.

Håper det ordner seg for deg! <3

Takk for svar! Skal følge rådene fremover. Det var grusomt sånn som det var i går. I går måtte jeg til apoteket. Heldigvis hjalp det jeg fikk:):)

Jeg blir alltid forstoppet når jeg ammer, så her fikk jeg beskjed av legen å kjøpe Laktulose olje på apoteket (reseptfritt) og det kan du ta hver dag og det smører tarmen slik at avføringen holder seg myk. Helt forferdelig å være forstoppet og enda verre når avføringen er så hard at det er vondt å få den ut :yuck: Men alle di andre rådene du har fått er gode, og spesielt det å drikke nok vann, bevegelse og fiber er viktig :) Ser du har fått noe som hjalp og det var bra :smug:

Kiwi skal i alle fall få fart på magen. Tur hjelper også systemet ☺ Lykke til!

Svisker, fiberrik mat og mye veske hjelper her :happy:

Back
Topp