Har vi "gratis" barnehage i norge?

*Martine*

Forelsket i forumet
Det var en kollega som fortalte meg at hvis du hadde barn i barnehage så er det bare å skrive det på selvangivelsen hvor mye du betaler også får du igjen nesten alt du har betalt i barnehage regninger igjen på skatten! jeg benektet dette å trodde ikke noe på det!

Men er det noen som vet, bare sånn for og være sikker? får man disse pengene igjen hvis man skriver det på selvangivelsen!? :)

Nei man får ikke igjen alt man har betalt, men man får fradrag på det man har betalt. Husker ikke prosenten, men jeg synes det er enn del. Vi har nesten gratis barnehage om man tenker slik, for vi har maxpris på hvor mye vi skal betale og fradrag på det lille vi betaler.

Det er en misforståelse. Du skriver av opp til 25000 for ett barn, men du får bare "tilbake" 28% av summen. 

Dersom det skulle vært gratis hadde det jo vært enklere for staten å betalt direkte til bhg istedenfor at vi skulle betalt inn og fått alt tilbake. 

Du får ikke igjen pengene, men du slipper å skatte for de pengene som du bruker til å betale for bhg! :)

Nei ikke jeg heller, jeg trodde virkelig ikke på det, men er jo greit å spørre hvis det er sånn det faktisk er :)

Anik skrev:
Du får igjen på skatten for alt du har betalt i barnhage, så er i grunn ikke feil det hun sier. Men det er jo ett fradrag som alt annent man fører på. Barnehage skal i utgangspunktet allerede være ført på. 

Vi får ikke igjen hele det beløpet vi har som fradrag.  De trekker bare fra den summen på inntekten slik at vi slipper å betale skatt av de pengene vi bruker på barnehage.

Har man barnehageutgifter som er like eller over max fradrag på en unge som er 25.000,- vil det redusere skatten med 7.000,-

Back
Topp