Har vi fått barnemark i huset?

Sonja Borge

Gift med forumet
For et par uker siden begynte å vesla å klø seg en del nedentil, og hun var også veldig rød. Vi gikk til fastlegen (som jeg ikke er noe fornøyd med. Jeg må få ut fingeren og få bytta.) Han mente dette var vanlig, ikke noe å bry seg om og tok til sist en bakterieprøve. Jeg hadde lest at når jenter klødde på tissen, så kunne det også være fremmedlegemer i skjeden eller barnemark som kunne forårsake dette. Dette trodde han ikke noe på at hun hadde, så han ville ikke undersøke det nærmere.

Fire dager etterpå ringte han og sa at bakterieprøven hadde påvist streptokokker, men at vi bare kunne smøre litt med en sårsalve, så skulle det gå bort. Vi har gjort det, men det har ikke hjulpe noe. Hun er fortsatt rød på tissen og rød i rumpa og klager over at det klør.

I dag, da jeg skulle tørke henne etter at hun hadde vært på do, kom det blod på dopapiret. Jeg sjekket derfor bæsjen hennes litt nøyere (æsj!!), og der fant jeg lange hvite tråder på ca halvannen centimeter. Trådene beveget seg ikke, etter det jeg klarte å se.

Kan dette være barnemark?

Har noen av dere hatt dette eller liknende opplevelser?

Kan høres ut som barnemark ja..de er hvite og på den størrelsen du beskriver.

Kan høres ut som barnemark ja..de er hvite og på den størrelsen du beskriver.

Skal atter en gang lete frem informasjonstråden jeg laget om barnemark. =) Den bør komme opp straks. =)

Ja, det hadde vært fint. Tusen takk. Kjenner meg litt på tuppa her nå. Både fordi mark er ekkelt, og fordi jeg tenker på babyen på tre måneder som kan være utsatt for dette her. Vi prøver jo så godt vi kan å passe på håndhygienen til vesla, men det er vanskelig å alltid være helt på hugget i en travel hverdag. Tenk hvis lillegutt også er smittet. emoticon

Sonja Borge skrev:
Ja, det hadde vært fint. Tusen takk. Kjenner meg litt på tuppa her nå. Både fordi mark er ekkelt, og fordi jeg tenker på babyen på tre måneder som kan være utsatt for dette her. Vi prøver jo så godt vi kan å passe på håndhygienen til vesla, men det er vanskelig å alltid være helt på hugget i en travel hverdag. Tenk hvis lillegutt også er smittet. emoticon

Ja, det er et mareritt. Knøtta her fikk det da hun var 4 mnd. Smittekilden hos oss var katten. Han vanket et eller annet sted med mark og kom hjem full av egg i pelsen som han spredte rundt. Hadde det flere ganger i halvåret, noen ganger flere ganger på rad, alle sammen. Kvittet oss med katta, vasket rundt og har ikke hatt det siden. *bank i bordet*

Sicily skrev:
Skal atter en gang lete frem informasjonstråden jeg laget om barnemark. =) Den bør komme opp straks. =)

Nå har jeg lest informasjonstråden din, Sicily. Syptomene passer altfor godt. Jeg kjenner jeg er sint og irritert fordi fastlegen ikke tok oss på alvor da vi kom med dette og nevnte det sist. Jeg leser jo i teksten din at streptokokkene hun hadde i skjedeåpningen fint kan komme av kløing pga mark. Argh! Jeg blir så sint på leger som bare tenker på å komme seg gjennom dagens liste med pasienter og ikke på å sjekke pasientene nøye nok!!! emoticon

Sicily skrev:

Sonja Borge skrev:

Ja, det er et mareritt. Knøtta her fikk det da hun var 4 mnd. Smittekilden hos oss var katten. Han vanket et eller annet sted med mark og kom hjem full av egg i pelsen som han spredte rundt. Hadde det flere ganger i halvåret, noen ganger flere ganger på rad, alle sammen. Kvittet oss med katta, vasket rundt og har ikke hatt det siden. *bank i bordet*

hæ??   barnemark kommer da ikke fra katter..
kan jo ikke bli smittet fra dyr.
(altså marken katter får er ikke den samme som menneskemark

Fikk beskjed av min lege å skifte bleie ofte. Pga marker likte veeldig godt varme.. å sjekke bleia om kvelden/natta.. :| Er ikke mye som hjelper mot mark som jeg vet om.. :|

AllAlone skrev:
Fikk beskjed av min lege å skifte bleie ofte. Pga marker likte veeldig godt varme.. å sjekke bleia om kvelden/natta.. :| Er ikke mye som hjelper mot mark som jeg vet om.. :|

Det er feil, da.. De tåler ikke varme over kroppstemperatur særlig godt. Eggene er derimot svært motstandsdyktige mot det meste..

Det er en tablett man tar :) Og de smaker faktisk ikje ille ;) Er sukkerlake på dem... Jeg husker jeg fikk dem når jeg var liten... Heheh... Hele familien bør behandles når en har fått mark. Behandle raskest mulig :)

Leah`s mamma skrev:
Det er en tablett man tar :) Og de smaker faktisk ikje ille ;) Er sukkerlake på dem... Jeg husker jeg fikk dem når jeg var liten... Heheh... Hele familien bør behandles når en har fått mark. Behandle raskest mulig :)

Ja, vi får komme oss til legen i morgen. Ser medisinen er reseptfri, men når mor ammer og babyen er tre måneder, så bør vi vel snakke med ham før vi tar tabletter. Ikke kan vesla gå i barnehagen heller. Sukk! Synes det har vært mye sykdom og skader hos oss i det siste nå...

Sonja Borge skrev:

Leah`s mamma skrev:

Ja, vi får komme oss til legen i morgen. Ser medisinen er reseptfri, men når mor ammer og babyen er tre måneder, så bør vi vel snakke med ham før vi tar tabletter. Ikke kan vesla gå i barnehagen heller. Sukk! Synes det har vært mye sykdom og skader hos oss i det siste nå...

Du og babyen kan ta det middelet som heter Vanquin. Det er bare et fargestoff som dreper marken som er virkestoff i den. Men best å høre med legen først, ja.

¤Sunshine¤ skrev:

Sicily skrev:

Sonja Borge skrev:

Men katter og hunder sprer smitte via egg som sitter i pelsen. 

¤Sunshine¤ skrev:

Sicily skrev:

Sonja Borge skrev:

Leste du i det hele tatt det som sto? Eggene kleber seg til pelsen til dyrene.. Og jo, man kan få enkelte typer mark og andre typer parasitter fra dyr. De kalles zoonoser. Google it.

Spolorm er en av de vanligste parasittene hos mennesker, og selv om f.eks kattene ikke får den samme varianten selv, sprer de egg og smitte via avføringen sin. Unger som spiser sand er utsatt.

Vi har og vore til lege med ei jente som hadde "vondt i tissen". Leverte urinprøve (i tilfelle uvi), men den var fin. Legen hadde ikkje anna å seie enn at vi berre måtte sjå det an, smøre litt salve om ho var sår.

Jenta var våken og hylte både ein og to timar i to-tre netter før vi fann ut kva det var. Ho sovna etter å ha fått paracet... Googla, og spurde her inne og fekk tips om mark. Då jenta våkna og skreik neste natt tok eg ho opp, tok av trusa og undersøkte.. Og joda. Det kravla og kraup både her og der. Ikkje rart ho hadde vondt!

Marken er mest aktiv og lettast å få auge på om natta.

Spør på apoteket ang. ormekur og baby. Jenta vår har hatt mark to gongar. Første gong måtte dama på apoteket ringe ein lege og undersøke ang. kuren fordi det ikkje stod oppgitt nokon dose til barn under 10 kg/1 år. Jenta var riktig nok 18 mnd, men under 10 kg. Ho fekk uansett ta den flytande medisinen (huskar ikkje om det var vanquin eller vermox) som farga skittbleiene (og ullbodyen) knallraude. Heile familien må ta kuren og gjenta den etter 1-2 veker. Ingen av oss andre har fått det nokon av gongane.

God bedring!

mest sannsynlig ja - kjøp ormekur på apoteket - reseptfritt, vask nedentil hver dag, nøye med håndhygiene, kokvask undertøy, pysj og sengetøy...

Ranveig R skrev:
Vi har og vore til lege med ei jente som hadde "vondt i tissen". Leverte urinprøve (i tilfelle uvi), men den var fin. Legen hadde ikkje anna å seie enn at vi berre måtte sjå det an, smøre litt salve om ho var sår.

Jenta var våken og hylte både ein og to timar i to-tre netter før vi fann ut kva det var. Ho sovna etter å ha fått paracet... Googla, og spurde her inne og fekk tips om mark. Då jenta våkna og skreik neste natt tok eg ho opp, tok av trusa og undersøkte.. Og joda. Det kravla og kraup både her og der. Ikkje rart ho hadde vondt!

Marken er mest aktiv og lettast å få auge på om natta.

Spør på apoteket ang. ormekur og baby. Jenta vår har hatt mark to gongar. Første gong måtte dama på apoteket ringe ein lege og undersøke ang. kuren fordi det ikkje stod oppgitt nokon dose til barn under 10 kg/1 år. Jenta var riktig nok 18 mnd, men under 10 kg. Ho fekk uansett ta den flytande medisinen (huskar ikkje om det var vanquin eller vermox) som farga skittbleiene (og ullbodyen) knallraude. Heile familien må ta kuren og gjenta den etter 1-2 veker. Ingen av oss andre har fått det nokon av gongane.

God bedring!

Det er vanquin som gir rød farge.. Det kommer av fargestoffet som heter Pyrvin..

Back
Topp