Har testa mme uten kumelk! Nutramigen.

Marian87

2012❤️2016❤️2020❤️2023❤️
Aprillykke 2016
September 2012
Junilykke 2020 ♡
Har ikke klart å pumpe nok melk nå mens jeg har hatt sår på puppen, så to kvelder på rad har snuppa fått 50/50 med mm og kumelksfri mme. Den lukter jo pyton :confused: Men snuppa smatter det i seg, så hun liker det tydeligvis :p Men hun har ikke vært plaget med magen av den da :D
Fikk det både tirsdags og onsdags kveld, og når hun fikk bare få ml av vanlig mme hadde hun jo 8-10 bæsjebleier dagen etterpå og blod i avføringa. Med Nutramigen har hun hatt 1-2 bæsjebleier dagen derpå, og det er jo helt normalt! :) Hun får imidlertid litt hard mage av den, så idag fikk hun noen ts sviskesaft og det elsker hun! :rolleyes:
 
Så flott at det gikk bra! :)
 
Så flott at den funker bedre for henne, ikke lett for en liten kropp å ha vondt i magen sin.
Finnes det grøt uten melk også?
 
Har ikke klart å pumpe nok melk nå mens jeg har hatt sår på puppen, så to kvelder på rad har snuppa fått 50/50 med mm og kumelksfri mme. Den lukter jo pyton :confused: Men snuppa smatter det i seg, så hun liker det tydeligvis :p Men hun har ikke vært plaget med magen av den da :D
Fikk det både tirsdags og onsdags kveld, og når hun fikk bare få ml av vanlig mme hadde hun jo 8-10 bæsjebleier dagen etterpå og blod i avføringa. Med Nutramigen har hun hatt 1-2 bæsjebleier dagen derpå, og det er jo helt normalt! :) Hun får imidlertid litt hard mage av den, så idag fikk hun noen ts sviskesaft og det elsker hun! :rolleyes:

Vi bruker althera mme som også er fri for kumelksprotein. Vi får den på blå resept for hun har fått påvist kumelksproteinallergi. Snakk med helsestasjonen ang mme så kan dere finne ut om dere får mme på resept dere også. En boks med althera koster 219kr og der går nesten en boks per dag her i huset, så vi sparer en del penger på det :) ...tenker selvfølgelig ikke penger når det gjelder ernæring til snuppa men det var en gledelig overraskelse at vi slipper betale så mye. Dere kan få nutramigen på resept også. Det finnes mange typer, det er bare å inne den som er best for dere :)

Kjempebra at magen hennes er bedre da! :) Her var det spying og bæsjing i to-tre timer etter hvert måltid med vanlig mme fra fødselen av. Måtte holde hun så hun ikke fikk i halsen så det var deilig når helsestasjonen forklarte hvorfor! Jeg trodde de ikke kunne ha allergi når se var så små..hadde lest noe på nettet, men så feil kan man ta ;-)

Snuppa vår har forresten aldri blitt dårlig i magen på den ene eller andre måten av althera :)
 
Så flott at den funker bedre for henne, ikke lett for en liten kropp å ha vondt i magen sin.
Finnes det grøt uten melk også?

Nestle Sinlac er uten kunelksprotein, laktose og gluten :)
 
Nestle Sinlac er uten kunelksprotein, laktose og gluten :)
Stemmer, den har dere prata om:) Jeg tror jeg skal teste ut den første gangen pia skal få grøt:)
 
Så flott at den funker bedre for henne, ikke lett for en liten kropp å ha vondt i magen sin.
Finnes det grøt uten melk også?
vi har prøvd Holle sin grøt fra helsekost, de er uten melk. Så blir å bruke den når vi begynner med grøt! :)
 
Vi bruker althera mme som også er fri for kumelksprotein. Vi får den på blå resept for hun har fått påvist kumelksproteinallergi. Snakk med helsestasjonen ang mme så kan dere finne ut om dere får mme på resept dere også. En boks med althera koster 219kr og der går nesten en boks per dag her i huset, så vi sparer en del penger på det :) ...tenker selvfølgelig ikke penger når det gjelder ernæring til snuppa men det var en gledelig overraskelse at vi slipper betale så mye. Dere kan få nutramigen på resept også. Det finnes mange typer, det er bare å inne den som er best for dere :)

Kjempebra at magen hennes er bedre da! :) Her var det spying og bæsjing i to-tre timer etter hvert måltid med vanlig mme fra fødselen av. Måtte holde hun så hun ikke fikk i halsen så det var deilig når helsestasjonen forklarte hvorfor! Jeg trodde de ikke kunne ha allergi når se var så små..hadde lest noe på nettet, men så feil kan man ta ;-)

Snuppa vår har forresten aldri blitt dårlig i magen på den ene eller andre måten av althera :)
Nutramigen koster det samme! Smaker Althera noe bedre kanskje? Nutramigen lukter pyton :eek:
Hvordan kan man påvise allergi når de er så små??? Her måtte vi bare anta at det er allergi, og prøve oss fram. Nå supplerer jeg jo bare med mme i tillegg til mm, men hvis vi må bruke det i større mengder skal jeg snakke med lege ang å få det på blåresept ;)
 
vi har prøvd Holle sin grøt fra helsekost, de er uten melk. Så blir å bruke den når vi begynner med grøt! :)

Det er så mange merker hehe, vet bare av nestle jeg:) Holle er økologisk ser jeg, det er flott:)
 
Stemmer, den har dere prata om:) Jeg tror jeg skal teste ut den første gangen pia skal få grøt:)

Vi kjøper den på kiwi så den er sikkert på alle butikkene :) Vi bruker den pga anbefalinger fra helsestasjon om å vente med å teste kumelksprotein igjen før etter 6mnd og skulle være forsiktig med gluten.
 
Så bra hu tåler den og ikke minst liker den;) Ja, den lukter ikke akkurat godt, nei;) Emmeth har fått en flaske 50/50 på kvelden han og, ellers har jeg ammet han de siste dagene, og virker som han er fornøyd og glad, så tror han får nok melk!:) Håper det går bedre med brystvorten og den snart blir fin igjen:) På kvedlen får han Nestlè Sinlac grøt og han elsker den:D
 
Kjøper vår grøt på Coop butikkene:)
 
Nutramigen koster det samme! Smaker Althera noe bedre kanskje? Nutramigen lukter pyton :eek:
Hvordan kan man påvise allergi når de er så små??? Her måtte vi bare anta at det er allergi, og prøve oss fram. Nå supplerer jeg jo bare med mme i tillegg til mm, men hvis vi må bruke det i større mengder skal jeg snakke med lege ang å få det på blåresept ;)

Jeg har ikke lukta på nutramigen, men althera lukter nesten ingenting, og gulpen lukter heller ikke. Med nan og småfolk mme som vi testa i starten stinka melka og gulpen (nan var klart verst!)
Vi testa først nan så reagerte vi på all gulpinga, så testa vi småfolk sin og det var bedre et par dager, så tulbake til start. Så fikk vi en boks althera med helsesøster og vi fikk en ny baby uten overdreven skriking, gulping og bæsjing etter måltidene. Så fikk vi innkallelse til sykehuset og de tok prikktest og spurte oss ut om mating, om hun sitter eller ligger og om gulpinga og bæsjinga. Fikk vite hun har kumelksproteinallergi (var på sykehuset i november), og at hun kan vokse der av seg allerede innen ett år, og det er vanlig at de i allefall vokser det av seg innen skolealder. Vi skal då ny innkallelse i februar, og da skal vi teste grøt med kumelksprotein på forhånd. Der kvir jeg meg til for det er ikke gøy å se at hun blir dårlig, men krysser fingrene for at hun ikke blir det! :)

Jeg supplerte mm/mme første måneden, men siden hun aldri tok puppen så orket jeg ikke pumpe meg og prøve å få hun til å spise av meg etter en måned.

Håper dere finner ut av det og får set på resept dersom dere trenger større mengder :) legen sendte inn søknad til helfo..eller nav kanskje..husker ikke..og vi fikk brev i posten om at det var godkjent :)
 
Vi skal på barnelegesenteret på strømmen med Emmeth og skal til spesialist pga kumelkallergi, så spent på hva vi skal gjøre... Legen sa det ikke gikk ann og påvise melkeallergi før de var 3 år???? Sambo har og melkeallergi og tåler ikke ubehandlet melk! Er vel arvelig?! Hmm, lurer på den melken du snakka om, lyst og prøve den! Godt og høre hu nå er bedre, skjønner godt du gruer deg til dere skal gi hu grøt med kumelk i, ikke noe godt og se de små ha vondt:(
 
Vi skal på barnelegesenteret på strømmen med Emmeth og skal til spesialist pga kumelkallergi, så spent på hva vi skal gjøre... Legen sa det ikke gikk ann og påvise melkeallergi før de var 3 år???? Sambo har og melkeallergi og tåler ikke ubehandlet melk! Er vel arvelig?! Hmm, lurer på den melken du snakka om, lyst og prøve den! Godt og høre hu nå er bedre, skjønner godt du gruer deg til dere skal gi hu grøt med kumelk i, ikke noe godt og se de små ha vondt:(

Hmm..interessant..vi tok i allefall prikktest. Jeg hadde jo hørt noe om at babyer ikke kunne ha allergi eller kanskje det var at det ikke kunne påvises.. I allefall så tenkte ikke jeg på allergi før helsestasjonen begynte å snakke om det, og legen sendte oss til sykehuset. De sa i allefall at hun har fått påvist kumelkproteinallergi og at vi bare må vente en stund og prøve å gi mat med melk med noen måneders mellomrom. De ville også følge opp på sykehuset så ikke hun skal bli underernært/feilernært når vi skal gi annet enn mme og grøt.

Jeg aner ikke om det er arvelig med kumelkproteinallergi. Vi har ikke det. Jeg tåler ikke laktose, men det er jo intoleranse bare. Jeg spiser ofte ting jeg vet jeg ikke tåler, blir dårlig i magen og gjør det samme neste gang fristelsen blir for stor ;-p

Jeg skal spørr neste gang vi er på sykehuset dersom jeg husker det ang det legen din sa om at det ikke kunne påvises før barnet er 3 år. Syns det er rart de sier hun har det dersom det ikke er sikkert før 3 år..
 
Vi kjøper den på kiwi så den er sikkert på alle butikkene :) Vi bruker den pga anbefalinger fra helsestasjon om å vente med å teste kumelksprotein igjen før etter 6mnd og skulle være forsiktig med gluten.

Ja, jeg tar ingen sjanser i allefall, men foreløpig får hun ikke grøt, det går greit med bare amming enda:)
 
Ja, jeg tar ingen sjanser i allefall, men foreløpig får hun ikke grøt, det går greit med bare amming enda:)

Deilig at det holder med amming da :) av og til syns jeg det er et ork å pakke seg ut av huset og passe på at vi har den maten vi trenger pluss litt til. Men har fått rutine på det så det har gått bra hittil :)
 
Så bra at hun er fin i magen!!!!
 
Deilig at det holder med amming da :) av og til syns jeg det er et ork å pakke seg ut av huset og passe på at vi har den maten vi trenger pluss litt til. Men har fått rutine på det så det har gått bra hittil :)
jo takk, jeg fullpumper så på reise er det litt av et styr å passe på at jeg har nok flasker og melk med til turen og uforutsette hendelser ;)
 
Back
Topp