Har pappan rett på 2 uker perm når vi ikke er sammen?

mammat2

Flørter med forumet
Jeg er ikke sammen med bf, men jeg skal ha KS, å har 2 andre barn med 2 lite mmarbeidsvillige fedre som jeg lite sansynlig får noe hjelp av til de andre barna de første par ukene, så lurer på om bf til denne i magen har rett på perm når vi ikke er sammen? han har allerede meldt seg frivillig til å hjelpe med alle 3 barna, men så ble vi usikkre på om han har rett på å få fri.. :/

Jeg er usikker, men tror han har krav på det selv om dere ikke er sammen. Men om det er lønnet eller ulønnet vet jeg ikke.

barnefar har vel rett på 2 uker permisjon uansett? eller kanskje ikke? men om han har rett på 2 uker perm så er det uansett jobben som bestemmer om det med eller uten lønn....

Jeg tror det ikke er noe som heter "rett på 2 uker perm" egentlig. Det er opp til hver enkelt arbeidsplass om de ønsker å gi 2 uker lønnet eller ulønnet perm i forbindelse med fødsel. Her har min samboer kun "rett" på fri med lønn den dagen jeg føder, men de gir fri uten lønn i opptil 1 uke hvis han ønsker det..

12-3. Omsorgspermisjon

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren.
Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

(2) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til to ukers permisjon i forbindelse med at omsorgen for barnet overtas. Dette gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.

Far har altså rett på to uker permisjon, forutsatt at han bistår mor. Eventuelt kan en annen person som bistår.

Jeg tror det ikke er noe som heter "rett på 2 uker perm" egentlig. Det er opp til hver enkelt arbeidsplass om de ønsker å gi 2 uker lønnet eller ulønnet perm i forbindelse med fødsel. Her har min samboer kun "rett" på fri med lønn den dagen jeg føder, men de gir fri uten lønn i opptil 1 uke hvis han ønsker det..

Som det blir påpekt lenger oppe her har far rett på 2 ukers permisjon i forbindelse med fødselen, men det er opp til arbeidsgiveren om den er betalt, så din samboers arbeidsgiver tar feil hvis de tror de bare er pliktig til å tilby fri i opptil 1 uke uten lønn.

Som det blir påpekt lenger oppe her har far rett på 2 ukers permisjon i forbindelse med fødselen, men det er opp til arbeidsgiveren om den er betalt, så din samboers arbeidsgiver tar feil hvis de tror de bare er pliktig til å tilby fri i opptil 1 uke uten lønn.
DET skal jeg jammen informere han om når han kommer hjem idag! Snakket om dette senest igår nemlig. Men han får uansett ikke lønnet permisjon da, for det hadde visst ikke jobben hans råd til :( og tror ikke vi har råd til at han skal gå 2 uker uten lønn heller egentlig..

Sambo har en sønn fra før, han var ikke sammen med mora når ungen blei født.. Mora hadde keisersnitt, så han fikk sykemelding av legen for å hjelpe ho i begynnelsen, kanskje det er aktuellt for dere? :) går jo ann å høre med legen om det er noen mulighet? :) masse lykke til :)

Back
Topp