har noen forgylt...

Leverihåpet

Gift med forumet
Er det noen her inne som har forgylt min første sko til sin lille?
Hvordan gjorde du eller rettere sagt hva brukte du??
Ønsker å forgylde min prinsesse`s første sko i gull[:D]

Vi har, men jeg leverte til gullsmeden... [8|]

Oki, hva koster det? har dere peiling??

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

Har sølvforgylt, var gullsmed som fiksa den biffen her også... (tror jeg)
Var mine foreldre som gjorde det [;)]

...Sølvforgylt? Forgylling er å legge på gull, forsølving er å legge på sølv [:)]

Jeg kan per i dag bare forsølve og forgylle metaller. Man bruker svært giftige cyanidblandinger og henger en sølvklump på en ledning oppi syra, og det som skal forsølves på en annen ledning nedi, og kjører strøm gjennom. Etter en stund blir det et tynt lag sølv utenpå metallet. (2 my, altså tusendels millimeter er standard på sølvbestikk, og er mer enn det som blir brukt på forgylte smykker)

Når en skal forsølve/forgylle tekstiler, eller hva som helst annet, må en først gjøre det strømledende før en senker det i syra. Det finnes blandinger man kan male på, men jeg er usikker på hva de inneholder.

Hele prosessen er ganske helsefarlig, jeg fikk ikke gå inn i rommet det ble gjort i engang da jeg var gravid.
Og får man syra på klærne, bare forsvinner stoffet der det traff, så det er ikke bare bare å dyppe sko i det[8D]

Men det er gøy da. Gjør det ofte på sølvsmykkene mine, fordi de blir lettere å polere, og blir blankere av det.

Ikke noe å satse på å gjøre selv, altså. Du vil ikke ha det styret der på hobbyrommet ditt[8D]
Men det finnes jo gullmaling osv, men det er noe helt annet og inneholder ikke faktisk gull.

ORIGINAL: Miriel

Ikke noe å satse på å gjøre selv, altså. Du vil ikke ha det styret der på hobbyrommet ditt[8D]
Men det finnes jo gullmaling osv, men det er noe helt annet og inneholder ikke faktisk gull.

Men finnes det stivelse i gullmalingen? for det gjør det ikke i sprayboks....
Vet du Hva det koster å gjøre det hos en gullsmed?

ORIGINAL: IVFProver84

ORIGINAL: Miriel

Men finnes det stivelse i gullmalingen? for det gjør det ikke i sprayboks....
Vet du Hva det koster å gjøre det hos en gullsmed?

Gullmaling er bare maling som er gullfarget. Det gjør ikke noe annet enn bare vanlig maling...
Skal du ha det stivt og hardt, må du få det belagt med metall (gull eller sølv).
Jeg er usikker på hva det koster, en tusenlapp kanskje? Billigere for sølv.

Back
Topp