Har noen fått indikasjon på kjønn ved tidlig ultralyd?

VesleVeslemøy

Andre møte med forumet
Jeg/vi var på tidlig ultralyd da jeg var 11+0 og fikk vite at det sannsynligvis er en gutt i magen min. Jeg spurte ikke, men fikk vite det likevel.

Er det flere som har fått vite kjønn så tidlig?

Gynekologen så ut til å basere dette på at han så pungen (testiklene er vel ikke akkurat kommet "ned" ennå). Han så ikke på vinkelen til den blivende penisen/klitorisen (slik jeg har forstått de stort sett gjør det når de skal finne ut av kjønn ved tidlig ultralyd), men kun rett på "underifra". Da så vi også en slags utstikker...

Jeg vet at kjønnsorganene til gutter og jenter stort sett er ganske like på dette tidspunktet i utviklingen, så jeg vet ikke hva jeg skal tenke,egentlig... Skulle ønske jeg bare ikke hadde fått vite noe frem til OUL.

Jeg har forresten ingen kjønnspreferanser!
 
Jeg har lest meg litt opp på dette, og etter hva jeg har forstått så kan du ikke se kjønnet ved hjelp av "potty shot", dvs vinkel nedenfra før uke 14-15. Dette fordi både gutter og jenter har utstikkende kjønnsorganer (nub) på dette tidspunktet.

Du kan se kjønnet fra uke 12 basert på vinkelen og utseende på nubben, men dette er bilder som taes sidelengs. I uke 11 så er det dessverre fortidlig å si kjønnet basert på nubben fordi de fleste ser ut som jenter frem til uke 12. Basert på forsking så vil de som tipper kjønn utifra nubben i uke 11 ha riktig i 50% av tilfellene, mens i uke 12 er dette oppe på hele 90%. Likevel, ser nubben ut som en gutt i uke 11 så er dette mer sikkert enn om den ser ut som jente.

Jeg ville ikke stolt 100% på en kjønnsvurdering i uke 11, men heller sett på det som en helning mot gutt.
 
Last edited:
Jeg har lest meg litt opp på dette, og etter hva jeg har forstått så kan du ikke se kjønnet ved hjelp av "potty shot", dvs vinkel nedenfra før uke 14-15. Dette fordi både gutter og jenter har utstikkende kjønnsorganer (nub) på dette tidspunktet.

Du kan se kjønnet fra uke 12 basert på vinkelen og utseende på nubben, men dette er bilder som taes sidelengs. I uke 11 så er det dessverre fortidlig å si kjønnet basert på nubben fordi de fleste ser ut som jenter frem til uke 12. Basert på forsking så vil de som tipper kjønn utifra nubben i uke 11 ha riktig i 50% av tilfellene, mens i uke 12 er dette oppe på hele 90%. Likevel, ser nubben ut som en gutt i uke 11 så er dette mer sikkert enn om den ser ut som jente.


Jaha?? "Potty shot"? Da har du lært meg noe nytt! Men dette med en slags pung,da? Det er ikke godt nok å se denne nedenfra/underifra,altså? Jeg vet at kjønnsleppene kan være oppsvulmet...

Og har alle fostre det du kaller "nubb"?
 
Det er jo som du sier ganske likt på den tiden, så rart hvis han kunne se det så tydelig :p Jeg var på TUL i uke 12+5 og da sa han, etter litt "mas" at det indikerte på gutt, men at han IKKE ville stolt på det, for de fortsatt kunne endre seg. Han var overlege på gyn. avd. på sykehuset, så regner med han har peiling, hehe :) Men spennende uansett!
 
Det er jo som du sier ganske likt på den tiden, så rart hvis han kunne se det så tydelig :p Jeg var på TUL i uke 12+5 og da sa han, etter litt "mas" at det indikerte på gutt, men at han IKKE ville stolt på det, for de fortsatt kunne endre seg. Han var overlege på gyn. avd. på sykehuset, så regner med han har peiling, hehe :) Men spennende uansett!

Haha! Så han fra siden da? Spennende :dance008
 
Jaha?? "Potty shot"? Da har du lært meg noe nytt! Men dette med en slags pung,da? Det er ikke godt nok å se denne nedenfra/underifra,altså? Jeg vet at kjønnsleppene kan være oppsvulmet...

Og har alle fostre det du kaller "nubb"?

"Potty shot" kan vel oversettes til pottebilde på norsk :) Du kan tenke deg at du sitter på do og noen tar bilde av deg fra doskåla :p Det er slike bilder som ofte avgjør kjønnet senere i svangerskapet og som det høres ut som du beskrev i innlegget ditt. Pottebilder er en unøyaktig måte finne kjønnet på før uke 14-15 fordi både gutter og jenter har utstikkende deler før dette :) På pottebilder så ser gutter ut som en skilpadde og jenter ser ut som en hamburger, men i uke 11 så vil du se skilpadde uansett kjønn :)

En nub har både gutter og jenter frem til uke 14 og det er denne nubben vi ser på for å finne kjønnet i uke 12-14. Dette er bilder som taes sidelengs.

Her er et eksempel på gutt: http://babynub.club/uploads/monthly_2016_05/image.jpeg.ace2bb55efd9ce5de42571b8de6cf657.jpeg
Her er et eksempel på jente: http://babynub.club/uploads/monthly_2016_05/image.jpg.0a7a081e17689a6380982feaeba8b106.jpg

Jeg ville nok ikke stolt på en kjønnsvurdering i uke 11 siden det er akkurat en uke fortidlig :)
 
Last edited:
"Potty shot" kan vel oversettes til pottebilde på norsk :) Du kan tenke deg at du sitter på do og noen tar bilde av deg fra doskåla :p Det er slike bilder som ofte avgjør kjønnet senere i svangerskapet og som det høres ut som du beskrev i innlegget ditt. Pottebilder er en unøyaktig måte finne kjønnet på før uke 14-15 fordi både gutter og jenter har utstikkende deler før dette :)

En nub har både gutter og jenter frem til uke 14 og det er denne nubben vi ser på for å finne kjønnet i uke 12-14. Dette er bilder som taes sidelengs.

Her er et eksempel på gutt: http://babynub.club/uploads/monthly_2016_05/image.jpeg.ace2bb55efd9ce5de42571b8de6cf657.jpeg
Her er et eksempel på jente: http://babynub.club/uploads/monthly_2016_05/image.jpg.0a7a081e17689a6380982feaeba8b106.jpg

Tusen hjertelig takk, Mila S! Du har svart på alt jeg har tenkt på i over én uke! Ja, jeg forstår hva "potty shot" betyr, men visste bare ikke at det var en "ting".

Så med andre ord hadde du ikke blitt noe klokere av dette - selv om du så noe som kunne minne om pung og utstikker?
 
Tusen hjertelig takk, Mila S! Du har svart på alt jeg har tenkt på i over én uke! Ja, jeg forstår hva "potty shot" betyr, men visste bare ikke at det var en "ting".

Så med andre ord hadde du ikke blitt noe klokere av dette - selv om du så noe som kunne minne om pung og utstikker?

Nei, fordi både gutte og jenter har en utstikker frem til uke 14 (nub) og denne nubben vil utvikle seg til enten klitoris eller pung tidlig i uke 12. Det er først da du ser en forskjell. Det er ikke mulig å skille klitoris fra pung i uke 11 og kjønnstipping i uke 11 er ansett for å være 50% riktig. Noen forskningsartikkler har klart å få tallet opp på 70%, men det er fortsatt en stor feilmargin i forhold til uke 12.

Hvis du ser på bildene jeg la ut av gutt og jente i uke 12, så vil den lange streken på gutten bli om til pungen og prikken på toppen av tuppen vil bli penis. Hos jenta så vil den lange streken bli klitoris :) Begge deler vil se ut som skilpadde i uke 11 ved pottebilde :) Så jeg synes det høres litt rart ut at han kunne fastslå at han så en pung og en utstikker (penis) allerede i uke 11 når penis bare er en prikk i uke 12.
 
Last edited:
Nei, fordi både gutte og jenter har en utstikker frem til uke 14 (nub) og denne nubben vil utvikle seg til enten klitoris eller pung tidlig i uke 12. Det er først da du ser en forskjell. Det er ikke mulig å skille klitoris fra pung i uke 11 og kjønnstipping i uke 11 er ansett for å være 50% riktig. Noen forskningsartikkler har klart å få tallet opp på 70%, men det er fortsatt en stor feilmargin i forhold til uke 12.

Hvis du ser på bildene jeg la ut av gutt og jente i uke 12, så vil den lange streken på gutten bli om til pungen og prikken på toppen av tuppen vil bli penis. Hos jenta så vil den lange streken bli klitoris :) Begge deler vil se ut som skilpadde i uke 11 ved pottebilde :) Så jeg synes det høres litt rart ut at han kunne fastslå at han så en pung og en utstikker (penis) allerede i uke 11 når penis bare er en prikk i uke 12.

Dette kan du, tydeligvis. Hvor har du lest alt dette? Har du selv vært på tidlig ultralyd?
 
Dette kan du, tydeligvis. Hvor har du lest alt dette? Har du selv vært på tidlig ultralyd?

Jeg har vært litt for lenge sykmeldt med alt for lite fornuftig å gjøre :) Jeg har lest det på en blanding av forskningsatikkler og forumer som skriver om temaet. Det er overraskende mange mennesker som er opptatt av dette så det finnes mye litteratur på det. Jeg var på ultralyd i uke 12+3 og da så både jeg og jordmoren kjønnet, men stoler ikke 100% på det før jeg får en bekreftelse litt senere :)

Her er en forskningsartikkel: http://biomed.papers.upol.cz/getrevsrc.php?identification=public&mag=bio&raid=264&type=fin&ver=3

Litt enklere forklart: http://babynub.club/index.php?/topic/2707-click-here-nub-theory-and-more-explained/
En til: http://www.ingender.com/gender-ultrasound/Nub-Theory-Accuracy.aspx
 
Last edited:
Jeg har vært litt for lenge sykmeldt med alt for lite fornuftig å gjøre :) Jeg har lest det på en blanding av forskningsatikkler og forumer som skriver om temaet. Det er overraskende mange mennesker som er opptatt av dette så det finnes mye litteratur på det. Jeg var på ultralyd i uke 12+3 og da så både jeg og jordmoren kjønnet, men stoler ikke 100% på det før jeg får en bekreftelse litt senere :)

Her er en artikkel: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1469-0705.1999.13050305.x/pdf
Her er en til: http://biomed.papers.upol.cz/getrevsrc.php?identification=public&mag=bio&raid=264&type=fin&ver=3

Litt enklere forklart: http://babynub.club/index.php?/topic/2707-click-here-nub-theory-and-more-explained/ og http://www.ingender.com/gender-ultrasound/Nub-Theory-Accuracy.aspx

Haha! Ja, du har satt deg godt inn i dette.
Nå trodde legen jeg var 11+5, men jeg vet jeg var 11+0, så en sikkerhet på 50 % er ikke særlig imponerende.. Leste også at de ofte tipper gutt om de er usikre, men han virket så sikker... Men det er kanskje typen. Han var litt avslappet og "kul".

Takk for linkene. :happy:
 
Haha! Ja, du har satt deg godt inn i dette.
Nå trodde legen jeg var 11+5, men jeg vet jeg var 11+0, så en sikkerhet på 50 % er ikke særlig imponerende.. Leste også at de ofte tipper gutt om de er usikre, men han virket så sikker... Men det er kanskje typen. Han var litt avslappet og "kul".

Takk for linkene. :happy:

Hehe, ja jeg må finne meg en ny hobby snart :p

Kan jo hende han gynekologen er ekstremt dyktig på å se ørsmå detaljer, men jeg personlig ville nok ikke kjøpt inn noe blått helt ennå :)
 
Last edited:
Hehe, ja jeg må finne meg en ny hobby snart :p

På pottebilder så ser de ofte ut som gutter så tidlig, men på nub bilder så der de ofte ut som jenter før uke 12. Så det kan være veldig forvirrende :) Kan jo hende han gynekologen er ekstremt dyktig på å se ørsmå detaljer, men jeg personlig ville nok ikke kjøpt inn noe blått helt ennå :)

Nei, jeg skal høre på deg der. ;) Kanskje du kan få OUL-bilder som hobby nå? :laughing002

Gynekologen sa jo at det også er mulig at det er jente da kjønnsleppene kan være store på dette tidspunktet, men...
 
Nei, jeg skal høre på deg der. ;) Kanskje du kan få OUL-bilder som hobby nå? :laughing002

Gynekologen sa jo at det også er mulig at det er jente da kjønnsleppene kan være store på dette tidspunktet, men...

Tror jeg er ferdig med ultralydbilder nå :laughing002

Blir spennede å høre ut hva det blir til slutt :) Du må oppdatere oss når du vet det sikkert :)
 
Hei!
Sniker litt jeg da,fordi det er spennende :p
Jeg var hos en dreven gynekolog som har jobbet på føden og poliklinikken i mange år før han startet privat. Han sa at jeg ventet to gutter,han var ganske så sikker. Dette var i uke 15. Jeg var ganske sikker selv etter å ha sett på ultralyden og studert bildene. Tre uker etterpå på oul var det ikke en liten dings igjen som kunne minne om at dette en gang kunne se ut som gutter,jeg ventet to jenter. Og to jenter kom. Så denne kjønnsbestemmelsen på tidlige ultralyder tror jeg er mer gjetting enn kunnskap,samme hva folk sier. Jeg ville nok ventet til etter oul før jeg handlet inn eventuelle farger :) Alle kan ta feil,og før uke 18 er gutter og jenter tydeligvis ekstremt like inni mellom.
Lykke til med svangerskapet :)
 
Hei!
Sniker litt jeg da,fordi det er spennende :p
Jeg var hos en dreven gynekolog som har jobbet på føden og poliklinikken i mange år før han startet privat. Han sa at jeg ventet to gutter,han var ganske så sikker. Dette var i uke 15. Jeg var ganske sikker selv etter å ha sett på ultralyden og studert bildene. Tre uker etterpå på oul var det ikke en liten dings igjen som kunne minne om at dette en gang kunne se ut som gutter,jeg ventet to jenter. Og to jenter kom. Så denne kjønnsbestemmelsen på tidlige ultralyder tror jeg er mer gjetting enn kunnskap,samme hva folk sier. Jeg ville nok ventet til etter oul før jeg handlet inn eventuelle farger :) Alle kan ta feil,og før uke 18 er gutter og jenter tydeligvis ekstremt like inni mellom.
Lykke til med svangerskapet :)

Hei! Takk for at du deler.
For en overraskelse det må ha vært for deg!
Så du kunne "se" guttene selv,altså?

Ja, jeg begynner å forstå at det kanskje er like mye gjetting som noe annet... Det er jo ganske stor sannsynlighet (51,3 %) for å gjette riktig!
Dessuten, i mitt tilfelle, tenker jeg at det jo er måte på hvor "velutstyrt" et ni uker gammelt foster kan være! :laughing002
 
Jeg var på TUL for et par dager siden og fikk se en frisk liten sprellebaby :) Var da etter målingene til gynekologen 12+4. Når jeg spurte og han så etter med vanlig og 3D ultralyd så sa han at jeg måtte ta det med en klype salt, men at han syntes han kunne se to kjønnslepper. Jeg klarte ikke se noen utstikker. Men venter bare spent til ordinær ul, blir glad uansett hva det blir :)
 
Back
Topp