Har man rett på fri fra jobb?

nancy drew

Forumet er livet
Når man får polikliniske timer i svangerskapet? Har time til genetisk, medisinsk og venter jo på ul timen min... blir mange og vanskelig å bytte alle disse timene til fridager jeg har. Jobber ca 75% så er jo mulig men noen som vet?

Ja, så klart. I kommunen tells legetimer som velferdsperm, altså fri med lønn. Måtte bare legge kopi av innkallelsen med søknaden, spesielt hvis det var for en hel dag. Var det bare en legetime som jeg kunne komme tilbake for eller på slutten av dagen, førte vi det ofte ikke opp engang.

Hos oss får man ikke alltid fri til legetimer, hverken til unger eller oss selv. Det heter seg at så lenge man ikke jobber fult (og siden det er turnus) så bør man greie å legge legetimene til utenom arbeidstidene. Men syns dette er problematisk når det blir mange timer og man har 1 times reisevei til sykehuset

Hos oss får man ikke alltid fri til legetimer, hverken til unger eller oss selv. Det heter seg at så lenge man ikke jobber fult (og siden det er turnus) så bør man greie å legge legetimene til utenom arbeidstidene. Men syns dette er problematisk når det blir mange timer og man har 1 times reisevei til sykehuset

Det er jo tullete, for ikke alle legekontor eller andre instanser har kapasitet til at man har noe valg på legetimer osv. Klart man kan prøve om det passer, men ikke bestandig det går, og deltidsansatte skal ikke ha mindre rettigheter enn andre...

alle spesialist timer har du rett på fri med lønn når du er på de... ;-) (generelt alle helseundersøkelser)

Fra arbeidsmiljøloven:

"§ 12-1.Svangerskapskontroll

Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden."

Denne overgår eventuelle tariff avtaler og gjelder ved alle arbeidsplasser. Hvis jeg har forstått det riktig ;)

Ved første graviditet prøvde HR seg på at jeg bare fikk 2 timer dekket ihht til avtalen ang legetimer. Jeg motsa dem, henviste til denne paragrafen, og fikk dekket halve dagen (time ved haukeland inkludert ventetid og kjøretid frem og tilbake)

Får fri med lønn til alle legetimer, ul og jordmor timer når eg er gravid :-)

Fra arbeidsmiljøloven:

"§ 12-1.Svangerskapskontroll

Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden."

Denne overgår eventuelle tariff avtaler og gjelder ved alle arbeidsplasser. Hvis jeg har forstått det riktig ;)

Ved første graviditet prøvde HR seg på at jeg bare fikk 2 timer dekket ihht til avtalen ang legetimer. Jeg motsa dem, henviste til denne paragrafen, og fikk dekket halve dagen (time ved haukeland inkludert ventetid og kjøretid frem og tilbake)

Dette stemmer :) det med at man kun får en legetime etc er vanlig i en del tariffer, men graviditetskontroller er dekket. Arbeidsgiver får og refusjon fra dag 1 om man er syk (ikke dag 17 som ellers er vanlig).

Back
Topp