Har man rett på betalt fri

Mymlen93

Gift med forumet
Oktoberfruene 2018
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Har man rett på betalt fri fra jobb til OUL ?

Ja, for dette anses som legebesøk, og skal lønnes som ordinært legebesøk, siden det ikke kan legges utenfor arbeidstiden. Men mennene har ikke krav på betalt fri i den forbindelse.

Alle svangerskapskontroller er fri med lønn. Vi har vanligvis ikke fri med lønn for legebesøk, men i svangerskap har vi det, fordi det er nedfelt i arbeidsmiljøloven.

Ja, for eksempel flere av mine kollegaer har fri på dagtid når de har kveldsvakt og kan legge legebesøk til da. Jeg jobber 7-15 og har da aldri fri på dagtid :p
Vi har i hvert fall krav på fri for å gå til lege og tannlege dersom det ikke er mulig å legge utenfor arbeidstid :)

Ja alt som er svangerskap relatert

Men jeg synes det er litt urettferdig egentlig. Selvfølgelig må vi med livmor være tilstede på lege/jordmorbesøk, men far har jo utbytte av å være med på ultralyd og evnt omvisning på sykehus også selv om barnet ikke er inni kroppen deres.
Ved fødsel har mannen krav på to uker fri, men ikke lønn..? Det burde jo være med som en del av permisjonen.

Ja, for eksempel flere av mine kollegaer har fri på dagtid når de har kveldsvakt og kan legge legebesøk til da. Jeg jobber 7-15 og har da aldri fri på dagtid :p

Men nå er det jo ikke like enkelt å endre time på en UL, etter en har fått turnus...

Men nå er det jo ikke like enkelt å endre time på en UL, etter en har fått turnus...

Forskjell på jobben selvfølgelig :) hos oss er det lett å bytte vakt mellom de fleste og vi har 6 ukers perioder på vaktene våre.
Så ved å telle uker vet jeg hvordan jeg jobber framover.

Jeg jobber både ettermiddager å på dagtid, så eg kunne ha byttet til en tid der det ikke kom i arbeidstiden min, men føler det er tungvint, får berre bytte vakt.

Back
Topp