Har magen sunket?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg synes min har det.

Puppene hviler ikke på magen lenger, ikke helt den Holmer Simpson greia hvor jeg kan sette noe på magen den går ikke rett ut under puppene, men skrår nedover.

Egne forsøk på å måle SF er ikke helt lett, men jeg får ikke mer enn 28-29 cm, som er det jeg hadde for drøyt to uker siden hos jm (og målte det samme hjemme) som allerde da var under streken. Jeg skal til jm for å måle på nytt på tirsdag, så det går bok greit

Men flere som opplever at magen har sunket allerde? Jeg er 34+1

Jeg synes min har det.

Puppene hviler ikke på magen lenger, ikke helt den Holmer Simpson greia hvor jeg kan sette noe på magen den går ikke rett ut under puppene, men skrår nedover.

Egne forsøk på å måle SF er ikke helt lett, men jeg får ikke mer enn 28-29 cm, som er det jeg hadde for drøyt to uker siden hos jm (og målte det samme hjemme) som allerde da var under streken. Jeg skal til jm for å måle på nytt på tirsdag, så det går bok greit

Men flere som opplever at magen har sunket allerde? Jeg er 34+1
Uvisst, jeg er 33+6, føler den har vært lav hele tiden :p Men tror kanskje den har sunket litt da formen helt nederst av magen har forandret seg :)

34+5 her, synes magen har vært lav i flere uker. Mageboeren ligger langt nede i bekkenet og når jeg er oppe og går kniper jeg igjen fordi det kjennes ut som han er på vei ut ;) blir ikke overrasket om det blir desemberbaby :)

Magen min har sunket veldig, og har en del modningsrier. Var hos jordmor idag og hodet er langt nede og godt festet. Ho sa jeg kunne føde når som helst, men håper han holder seg inne et par uker til, er bare 35+1.

Jeg har ingen modningsrier, bare kynnere. En god del av dem i dag, men ikke vonde.

Hun hadde hodet langt nede, men ikke festet da jeg var hos jm for 2,5 uke siden, men synes den har sunket nå helt i det siste, denne uka. At jeg satt med "puppene på magen" hos fysio, vi snakket om det da, hun andre der hadde magen sunket på. Var det sist torsdag? Ja, for mandag var vi tre, så det er ei uke siden da. Hun har termin i desember, så "jeg har noen uker igjen med ei lita rompe og noen velrettede spark i ribbeina"

Vel, nei, nå har jeg ingen i ribbeina

Ja, min sank plutselig i går. 34+4. Så deilig å få puste igjen. Men litt tungt i underlivet nå da...

Ikke sunket her - men er bare 32 uker. Har det noe å si for sf-målet om magen synker?
Tja, usikker.

Jeg klarte ikke bli sikker på målet mitt, så det lar jeg være å tenke mer på om jeg klarer, og overlater det til jm over helga

Min har sunket bittelitt, men ikke mye. Fortsatt mye ubehagelige spark og bevegelser i ribbeina

På morgenen idag kommenterte jeg til mannen at jeg tror magen har sunket nå, og at hodet har festa seg. På jordmortimen idag bekrefta ho at lille har festa seg:) er 35+2 idag:)

Ikke sunket her - men er bare 32 uker. Har det noe å si for sf-målet om magen synker?
Hvis du ser på den kurven på helsekortet ditt så flater den ut mot slutten ja. Det er jo babyen som synker ned i bekkenet, og da blir det bedre plass øverst i magen.

Ja, min har sunket :p følte egentlig den sank godt når mini snudde seg for noen uker siden. Er 35+1 i dag :) men håper han holder seg inne til januar!

Sannelig om jeg vet, men jm brukte jo "hodet er lenger nede i bekkenet" som forklaring på lavere SF mål enn forventet sist gang, altså sa hun at hode langt ned i bekkenet vil gi lavere sf mål.
og det er jo hodet stadig lenger ned i bekkenet som får magen til å synke

Når hun bare våknet etter dvalen sin har dog min datter bevist at hun fortsatt klarer å lage ubehag oppunder ribbeinet mitt, så helt sunket er den ikke, men lavere mener jeg at den er.

Min mage har aldri vært oppe i dette svangerskapet. Så veit ikke. Den ser ut som den har sunket, men den har jo vært sånn siden jeg fikk mage.

Er på slutten ungen legger på seg mest, er "ferdig" laget og ligger bare og feter seg opp de siste ukene :)

Men i forhold til allerede kroppsvekt - prosentvis så legger de ikke på seg så mye som tidligere i svangerskapet. Var i alle fall sånn jeg tenkte. Men nå mener jeg å ha hørt at sf-kurven egentlig er litt utdatert også, og at den baserer seg på kurven til friske gravide før det ble tilbud og ultralyd som gav mer eksakt termin. Sånn sett så kan jo sf-kurven flate ut bare fordi det er et gjennomsnitt av magemål med egentlig ulik termindato.

Så lenge en følger sin egen kurve og den ikke flater ut eller gjør veldige hopp så er det vel ikke grunn til bekymring slik jeg har forstått det?
Men hadde vært interessant å vite om kurven faktisk flater litt ut om ungen synker ned i bekkenet eller om det ikke har noe å si:)

De nye kurvene, basert på et bredere og bedre grunnlag, flater ikke egentlig ut så mye.
aa15f5f4f61c5f91088a7bcd3cda049c

Har ikke merket noe til at magen har sunket, men syns ikke den har vært spesielt høy enda (sammenliknet med sist svangerskap). Var en dag sist uke den var skikkelig i veien på jobb, klarte ikke å sitte framoverlent å jobbe, men dagen etterpå var det ikke et problem lenger. Kan for all del hende at den blir høyere , men foretrekker det slik den er nå. Litt mer behagelig og litt mer bevegelsesfrihet :)

Back
Topp