Har litt spørsmål om dagen..

lalita

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Samler alt i ett (som jeg har gjort før) , det er så kjekt.

1: Noen flere med babyer som hater å skifte klær/kle på seg, er det en fase evt? Her er det en "kamp", hun hylgriner når vi kler på henne, men med en gang klærne er på og hun er ferdig, så er hun så fornøyd igjen. Synes det er fryktelig rart.

2: Hun har vært syk fra for 14 dager siden(er bedre nå, nesten helt frisk), og startet da å våkne ca kl 2, og gråte i opptil 2 timer, før hun sovnet igjen. Dette tror jeg har blitt en rutine, for nå som hun er så å si frisk skjer det fortsatt. 14 dager med to timers intens gråting fra 2-4 er ganske slitsomt. Noen som vet hvordan en kan bryte en sånn rutine? Ingen rundt meg som har noe bra tips, og jeg er ganske sliten siden jeg også ammer hver 3.time på natta.

3: Dere som gir sviskemos - hvor mye gir dere? Har gitt 4 teskjeer i 2 dager, og jenta bæsjer jo som en voksen mann! 3-4 stappfulle bleier igår og idag, kan ikke skjønne at hun har så mye i seg. Men sikkert godt å få det ut :)

Lurer på noe støtt og stadig merker jeg, men er ikke alt familie eller venner har svar på, så er deilig med innputt herifra :)

Samler alt i ett (som jeg har gjort før) , det er så kjekt.

1: Noen flere med babyer som hater å skifte klær/kle på seg, er det en fase evt? Her er det en "kamp", hun hylgriner når vi kler på henne, men med en gang klærne er på og hun er ferdig, så er hun så fornøyd igjen. Synes det er fryktelig rart.

2: Hun har vært syk fra for 14 dager siden(er bedre nå, nesten helt frisk), og startet da å våkne ca kl 2, og gråte i opptil 2 timer, før hun sovnet igjen. Dette tror jeg har blitt en rutine, for nå som hun er så å si frisk skjer det fortsatt. 14 dager med to timers intens gråting fra 2-4 er ganske slitsomt. Noen som vet hvordan en kan bryte en sånn rutine? Ingen rundt meg som har noe bra tips, og jeg er ganske sliten siden jeg også ammer hver 3.time på natta.

3: Dere som gir sviskemos - hvor mye gir dere? Har gitt 4 teskjeer i 2 dager, og jenta bæsjer jo som en voksen mann! 3-4 stappfulle bleier igår og idag, kan ikke skjønne at hun har så mye i seg. Men sikkert godt å få det ut :)

Lurer på noe støtt og stadig merker jeg, men er ikke alt familie eller venner har svar på, så er deilig med innputt herifra :)
Hei hei, her kommer svar på alt du lurer på;) Neida, men kan jo dele noen erfaringer.

1) Jenta her hadde en periode hvor hun konsekvent protesterte på å få dratt ting over hodet, men nå er det sjelden noen protest lenger, bare om hun er veldig trett. Så ja, det kan i alle fall være en periode, la oss håpe det:)

2) Vi har også hatt slike perioder, har vært en del styr med søvnen her. Jeg synes jeg har prøvd det ene regimet etter det andre for å endre ting, men så plutselig har hun bare endret på tingene selv. Men, det skal sies at hun har aldri hylgrått i to timer hver natt, ikke etter de ti første ukene. Synes det er vanskelig å si så mye generelt om slikt, for det er så forskjellig hvordan man har det i heimen mtp hvor de sover og hvilke muligheter man har. Her har det fungert å aldri ta henne ut av hennes eget rom, bare roe henne i sengen og gå ut. Har vi måttet ta henne ut av sengen har vi aldri gått ut av rommet med henne etter at vi har lagt henne for kvelden. Gråter hun på natten, tar vi henne ikke opp, gir bare smokk, stryker litt på henne og går igjen. Men, sånt er vel så individuelt, hva de responderer på og ikke. Synes det er litt vanskelig å gi råd om sånt, jeg har jo bare mitt eget barn å sammenligne med, så litt smalt sammenligningsgrunnlag:) Håper det går seg til av seg selv, sånn plutselig!

3) Vi har prøvd oss frem litt med både malt og sviskemos. Nå bæsjes hun hver dag etter frokost, nesten uten unntak, og da får hun en stor tesje sviskemos i grøten til morgenen. Makten har vi kuttet ut. Vi hadde en liten magestopp for en drøy uke siden ifm ferie. Da hun ikke bæsjes på tre dager kjørte jeg på med en stor spisesje sviskemos og en tesje malt i melka. Da fikk vi to dager med fem bæsjebleier, men ingen diaré eller slikt, bare riiiikelig med bæsj!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Hei hei, her kommer svar på alt du lurer på;) Neida, men kan jo dele noen erfaringer.

TAKK. Ja, er jo erfaringer jeg er ute etter. :)
Håper det med påkledning av hodet (er det som er problemet egentlig, og å ta armene i ermene) kanskje er en periode da. Temmelig pyton å kle på på morgenen og når vi skal ut etc.
Vi har jo bare ett rom her,frem til vi flytter om en mnd, så hun sover med oss,men hu legger seg jo kl 19, sover temmelig godt frem til kl 2, og så er det på'n med gråt. Vi prøver å ikke ta henne opp, tar aldri på lyset. bare ligger inntil og sj'er litt med rolig mammastemme, men smokken fyker ut fortere enn svint, og skrikingen pågår. Har da tatt henne opp og bysset henne i senga hvis ingenting hjelper, men det roer heller ikke. Temperaturen hennes og sånne ting, bleier etc kjennes fint ut, så jeg tror det er en kjempekjip rutine hun har kommet inn i ved å våkne kl 2, og rett og slett kanskje bare ville stå opp. GØRRkjedelig.
Kanskje 4 ts sviskemos er litt mye da, haha, for det fyker jo ut nonstop, men heller ikke diare da. Bare god, ren dritt, :P
Malt gir jeg ikke, med tanke på gluten, så er denne sviskemosmengden jeg har lurt på. Får prøve å minske litt da, og håpe hun fortsatt får ut det hun skal.

JA, og da endte jeg opp med enda en ting jeg lurer på - når de får morsmelk så kan det jo gå opptil 2 uker uten at de bæsjer, hvor man ikke trenger å bekymre seg. MEN, når de har begynt med fast føde sånn som grøt, mos og litt middag, er det noe fasit over hvor ofte de skal bæsje da? Daglig? For jeg har jo skjønt at på mme skal de gjøre det daglig, gjelder det med fast føde og?
Ikke sikkert du vet det, men jeg slenger ut det og, hehe.

Jeg lurte på det med bæsj og hvor ofte jeg og. Her er det så store variasjoner, plutselig går det tre dager uten bæsj, til 3 ganger om dagen, ingen rutine lenger, får bli flinkere m sviskemos selvom hun ikke liker det så godt..
Ang klær så hater jenta mi å ta på body og kler på. Hehe. Alt er fint etterpå. Skriker litt og gir beskjed men da bare ler jeg litt av henne. Hehe:-)

Hehe er nok ikke så uvanlig med barn som ikke vil kle på! Nr 2 her har hatet det fra tidlig alder, og hater det enda (1 år etter) :eek: og er jammen ikke lett å holde fast hun nå altså! :P har du prøvd å tatt med noe spennede hun kan se på mens hun kler på seg? :)

Vi gir sviskemos av og til.. men bare om han virker litt tregere i magen;) ellers bruker jeg å gi andre fruktmoser.. men når jeg gir, så spiser han 1/3 av glasset :)

Håper det med påkledning av hodet (er det som er problemet egentlig, og å ta armene i ermene) kanskje er en periode da. Temmelig pyton å kle på på morgenen og når vi skal ut etc.
Vi har jo bare ett rom her,frem til vi flytter om en mnd, så hun sover med oss,men hu legger seg jo kl 19, sover temmelig godt frem til kl 2, og så er det på'n med gråt. Vi prøver å ikke ta henne opp, tar aldri på lyset. bare ligger inntil og sj'er litt med rolig mammastemme, men smokken fyker ut fortere enn svint, og skrikingen pågår. Har da tatt henne opp og bysset henne i senga hvis ingenting hjelper, men det roer heller ikke. Temperaturen hennes og sånne ting, bleier etc kjennes fint ut, så jeg tror det er en kjempekjip rutine hun har kommet inn i ved å våkne kl 2, og rett og slett kanskje bare ville stå opp. GØRRkjedelig.
Kanskje 4 ts sviskemos er litt mye da, haha, for det fyker jo ut nonstop, men heller ikke diare da. Bare god, ren dritt, :P
Malt gir jeg ikke, med tanke på gluten, så er denne sviskemosmengden jeg har lurt på. Får prøve å minske litt da, og håpe hun fortsatt får ut det hun skal.

JA, og da endte jeg opp med enda en ting jeg lurer på - når de får morsmelk så kan det jo gå opptil 2 uker uten at de bæsjer, hvor man ikke trenger å bekymre seg. MEN, når de har begynt med fast føde sånn som grøt, mos og litt middag, er det noe fasit over hvor ofte de skal bæsje da? Daglig? For jeg har jo skjønt at på mme skal de gjøre det daglig, gjelder det med fast føde og?
Jeg lurte på det med bæsj og hvor ofte jeg og. Her er det så store variasjoner, plutselig går det tre dager uten bæsj, til 3 ganger om dagen, ingen rutine lenger, får bli flinkere m sviskemos selvom hun ikke liker det så godt..
Ang klær så hater jenta mi å ta på body og kler på. Hehe. Alt er fint etterpå. Skriker litt og gir beskjed men da bare ler jeg litt av henne. Hehe:-)

Jeg vet ikke om hva fasiten er.. men etter egen erfaring så har barna bæsjet hver dag med fast føde.. kansje kan de hoppe over en dag.. men jeg har ikke stresset noe med det om dem ikke er plaget eller virker hard i magen ;) men greit å gi noe som kan hjelpe tarmene med å få det ut, nå i begynnelsen.. bare sånn at de ikke blir for harde i magen eller forstoppet :)

Lille her hater også og kle på seg, spess med klær over hodet! :P Har plutselig blitt slik nå i det siste.. hehe...

Her får hun vel ca et halvt glass om dagen med sviskemos, etter grøten :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

1. I forhold til det med klær har jeg personlig hørt om flere som misliker det enn som syns det er ok. Dette er da venner sine små og familie. Så tror ikke det er uvanlig. Her blir alle like sjokkerte når veslegutt godtar og ligger å smiler når jeg prøver nye klær på han:P Prøver med tanke på om det skal begynnes bruke med engang,eller skal pakkes vekk litt.
2. Høres slitsomt ut. Desverre ingen råd. Håper rett og slett det går seg til av seg selv da.
3. Du kunne jo ha gitt aprikosmos i stedenfor? Det hjelper også godt mot treg mage, men er gjerne ikke like avførende som sviskemos. Ellers får ikke veslegutt noe mindre sviskemos enn det du gir. I forhold til lukt blir en vel sterk når de får en del frukt og fast føde som inneholder grønnsaker. Også hørt at avf.lukt kan arves, haha;):P Veslegutt har i gj.snitt 2 bæsjebleier om dagen nå. Fin og god konsistens.

Mini har hatet å kle på seg helt fra fødselen av. Over hodet og armer i klær, akkurat slik du beskriver. Det er en kamp enda, men jeg prøver å få oppmerksomheten over på noe annet. For så fort vi er ferdig, så er jo alt greit igjen, og hun er blid som en sol :) Så har dessverre ingen råd til deg der altså. Jeg håper det går over, men begynner å innse at det ikke er noe å gjøre med det i vårt tilfelle :(

Hun her får noen teskjeer med sviskemos etter middag. Hun bæsjer nesten hver dag, men har ingen rutine på det egentlig.

Så kjekt å vite at den påkledningsgreia er normalt, hehe. Går ikke an å distrahere hu her, hu har viljen til a mor!! Bæsjen er fin den, så sviskemos funker bra og hu elsker det. Ellers fikk jeg henne til å sove etter femten minutt idag, det er en deilig forbedring!

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Arve avf.lukt? Noe så nasty, haha. Får skylde på far :P

Arve avf.lukt? Noe så nasty, haha. Får skylde på far :p

Hahahaha, know:P Det var svigermor som sa det:D Hun sa at veslegutt har definitivt sin fars bæsjelukt. Og når jeg tenker meg om er jeg ikke uenig, haha:D

Haha.. fyddah :P

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Her er vi egentlig litt avhengig av bæsjebleie daglig, ellers blir det fort hardt. Hun mister også fort matlaging om hun ikke har bæsjet. Her bruker vi pæremos og sviskemos på tom mage på morgenen og evt malt i melken, da pleier det å bli futt i sakene ganske kjapt:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Haha, det der med å arve dritlukt har vel kanskje mer med det at man som familie somregel spiser det samme?
Har du en proteinrik kost vil det lukte mer enn ellers (mener jeg å huske hvertfall). Det har med hvilke bakterier i tarmen som bryter ned de ulike næringsstoffene... Flatulens også (altså fis) er jo luft som bakteriene produserer når de bearbeider maten du har spist :)

Her er det også ei som ikke liker å bli kledd på, spes over hodet og armene. Hun elsker å være naken også så kanskje en kombinasjon der.
Vi har en eller to skjeer sviskemos i nøytral grøt for å gi smak, eller for å hjelpe magen litt. Har hun spist risgrøt flere dager på rad blir hun mye hardere i magen, så vi veksler på dette.
Jeg vil tro det er best om de har en daglig avføring når de får fast føde, tenker meg hvor fælt det må være å bli "proppfull"..

Søvn kan jeg ikke svare på altså.. vi har våre egne kamper her.. ei som ikke liker å sove rett og slett.
Rådene vi har fått nå er å sørge for at hun får to lurer på dagtid, helst 1-1,5time pr gang og ikke etter kl 16.
(vi sliter da med legging). Gå turer ute for å få henne til å sove, evnt ha vogn på verandaen, da de sover mye bedre ute i frisk luft.
Og i påska skal vi prøve å venne av nattamming etter råd av legen på 6mnd kontroll. (han har 5barn selv og helsesøster mener at hans råd bør vi stole på :P)
Da bør far stå opp med barnet når det våkner på natta, fordi det lukter melk av mor.. Til nå har Olivia havnet i vår seng når hun våkner for mat om natta, og der er det "selvforsyning" fram til klokka tipper 6 :P
Jeg er nemlig dautrøtt, og vi sover i et iskaldt rom så det frister ikke å sitte oppe å amme, når jeg kan ligge under ei varm dyne og amme (sove).

Back
Topp