Har kostholdet deres endret seg siden positiv test?

Nette85

Glad i forumet
Himmelbarn
Julibarna 2019
Augustlykke 2022 ❤️
Siden forrige SA har jeg gått til personlig trener og blitt mer oppmerksom på kostholdet og trening. Dette prøvde jeg å få inn i systemet slik at jeg kan ta dette med i graviditeten når det ble aktuelt og gi mini den beste forutsetning for en god start på livet både i og utenfor magen.
Men jeg kjenner jo at søtsuget blir større nå som jeg er gravid, og det blir vanskeligere å ta sunnere valg.
Kjenner dere på det samme? At det er vanskelig å holde seg unna drittmat?
Hva gjør dere isåfall for å forhindre dårlig vaner?

Mja, ikke kun pga positiv test, men fordi jeg har altfor mange kilo for mye og ønsker å få de av på en ordentlig og sunn måte. Dvs, gå opp minst mulig o svangerskapet.

Syns faktisk det er lettere å unngå godteri mtp graviditet, samme med drittmat. Men jeg vet det snur etter fødselen, for det er grunnen til at jeg veier mer enn jeg vil nå :p

Når jeg er gravid spiser jeg ikke godteri, kaker etc. Kuttet ut koffein også. Ønsker babyen skal utvikle seg på sunnest mulig måte :)

Her spiser jeg så og si det samme som før graviditeten jeg. Eneste jeg ikke drikker er brus, det ble jeg kvalm av rett og slett, ellers så spiser jeg lite godt til vanlig, men merker at matlysen kommer oftere nå da.

Jeg har egentlig alltid vært bevisst på sukkerinntaket, men jeg er enda mer bevisst nå, og spiser enda mindre enn det lille jeg spiste før. Har i utgangspunktet et sunt kosthold, med gode vaner, så får vi se hvor lenge det holder denne gangen.
Sist jeg var gravid startet jeg også bra, men ble skikkelig dårlig og var sengeliggende fra uke 8 til uke 20-ish.. I den perioden var omtrent det eneste jeg fikk i meg tomatsuppe, nudler, lapskaus og epler. Jeg var ganske bekymra for hvordan det kom til å gå egentlig, men ut kom en frisk og fin unge :)

Prøver bare og fortsette som vanlig sundt og variert, men blir det som sist så ender eg med å spise det eg har lyst på for å få i meg noe i det hele. Trokke det påvirket guttungen serlig

Prøver å fokusere på å spise sunt. For meg er det da viktig å holde stabilt blodsukker gjennom dagen for å unngå søtsug. Så min plan er å bli flinkere til å spise frokost (som jeg ellers ofte hopper over), smøre med mat til jobb i stedet for å kjøpe noe usunt i kantina, ha frukt og havrekjeks tilgjengelig i sekken om jeg blir småsulten, lage sunne middager med mye grønnsaker til. Ofte kveldene som er verst med godtesug her så spørs om jeg heller skal innføre kveldsmåltid med knekkebrød eller noe :)

Mja, ikke kun pga positiv test, men fordi jeg har altfor mange kilo for mye og ønsker å få de av på en ordentlig og sunn måte. Dvs, gå opp minst mulig o svangerskapet.

Syns faktisk det er lettere å unngå godteri mtp graviditet, samme med drittmat. Men jeg vet det snur etter fødselen, for det er grunnen til at jeg veier mer enn jeg vil nå :p

Ja, samme her. Hadde som mål å gå ned noen kilo før jeg ble gravid, for å unngå å miste «meg» litt når frøet blir større. Jeg rakk ikke så mye da, så nå er det bare å prøve å opprettholde de gode vanene. Så bra at du synes at det er lettere å holde seg unna dårlig mat nå, det skal du ha skryt for :D

Når jeg er gravid spiser jeg ikke godteri, kaker etc. Kuttet ut koffein også. Ønsker babyen skal utvikle seg på sunnest mulig måte :)

Åj... å kutte det helt ut hadde jeg aldri klart! Så flink du er :gen014

Åj... å kutte det helt ut hadde jeg aldri klart! Så flink du er :gen014
Jeg unner meg et kakestykke om jeg er i bursdag altså, men i hverdagen er jeg ganske så bevisst Håper håper håper jeg kan få fortsette være så bevisst ;)

Jeg har egentlig alltid vært bevisst på sukkerinntaket, men jeg er enda mer bevisst nå, og spiser enda mindre enn det lille jeg spiste før. Har i utgangspunktet et sunt kosthold, med gode vaner, så får vi se hvor lenge det holder denne gangen.
Sist jeg var gravid startet jeg også bra, men ble skikkelig dårlig og var sengeliggende fra uke 8 til uke 20-ish.. I den perioden var omtrent det eneste jeg fikk i meg tomatsuppe, nudler, lapskaus og epler. Jeg var ganske bekymra for hvordan det kom til å gå egentlig, men ut kom en frisk og fin unge :)

Uff.. det hørtes utrolig slitsomt ut :dead: det er nå litt næring i det du fikk i deg, og de små klarer seg jo selv om ikke matlysten er på topp. Håper du slipper unna det der denne gangen da!
Gode vaner tror jeg er viktig så lenge kroppen klarer å takle det. Første gang jeg var gravid, fikk jeg heelt avsmak på fisk, uansett hvor godt tilbehøret var.. veldig frustrerende siden jeg til vanlig er veldig glad i det. Nå benytter jeg sjansen og spiser så mye fisk jeg kan før kroppen protesterer igjen :confused:

Jeg unner meg et kakestykke om jeg er i bursdag altså, men i hverdagen er jeg ganske så bevisst Håper håper håper jeg kan få fortsette være så bevisst ;)

Haha, godt du er litt menneskelig du også ;)Jeg ryker altfor fort på en sjokoladesmell på vei hjem fra jobb... sitter bare og venter på at jeg skal få avsmak sånn at jeg sparer de pengene :sorry:

Prøver å fokusere på å spise sunt. For meg er det da viktig å holde stabilt blodsukker gjennom dagen for å unngå søtsug. Så min plan er å bli flinkere til å spise frokost (som jeg ellers ofte hopper over), smøre med mat til jobb i stedet for å kjøpe noe usunt i kantina, ha frukt og havrekjeks tilgjengelig i sekken om jeg blir småsulten, lage sunne middager med mye grønnsaker til. Ofte kveldene som er verst med godtesug her så spørs om jeg heller skal innføre kveldsmåltid med knekkebrød eller noe :)

Så flink du er! Jeg droppet også frokost veldig lenge, men fant ut at jeg kun gjorde meg selv en bjørnetjeneste.. frokost er livsviktig for å komme meg gjennom timene fram til lunsj. Kjenner så altfor godt til søtsuget om kvelden. Vi prøver å unngå å ha godteri tilgjengelig, og heller kjøpe mindre prosjoner av sånt. Kveldsmat som inkluderer litt frukt hjelper masse :D

Så flink du er! Jeg droppet også frokost veldig lenge, men fant ut at jeg kun gjorde meg selv en bjørnetjeneste.. frokost er livsviktig for å komme meg gjennom timene fram til lunsj. Kjenner så altfor godt til søtsuget om kvelden. Vi prøver å unngå å ha godteri tilgjengelig, og heller kjøpe mindre prosjoner av sånt. Kveldsmat som inkluderer litt frukt hjelper masse :D
Er nødt til å være flink her. Har litt flere kg enn jeg burde fra før av (men mye mindre enn når jeg gikk gravid med storesøster) og er ganske utsatt for svangerskapsdiabetes pga PCOS og familiehistorie, så viktig for meg å holde meg så sunn som mulig i svangerskapet både for min og baby sin del :)
Var veldig flink med storesøster også. Der veide jeg en god del mer og klarte å ikke gå opp noe i svangerskapet (slanket meg på ingen måte altså, men tok sunne valg, spiste regelmessig og holdt meg aktiv) :)

Spiser det jeg får ned. Går en del i knekkebrød bare for å dytte noe nedpå og få has på kvalmen :hilarious:

Har prøvd å være flink og holde meg til sunne valg i det sist generelt og håper jeg kan fortsette når jeg er gravid også. Fra sist svangerskap vet jeg at jeg MÅ ha mat med en gang jeg står opp og tåler lite sukker før jeg får vann i kroppen så det vil jo hjelpe på å beholde gode vaner. Jeg redder meg med frukt da. Ingen grunn til å spare på kaloriene der og spiser det jeg vil :)

Uff.. det hørtes utrolig slitsomt ut :dead: det er nå litt næring i det du fikk i deg, og de små klarer seg jo selv om ikke matlysten er på topp. Håper du slipper unna det der denne gangen da!
Gode vaner tror jeg er viktig så lenge kroppen klarer å takle det. Første gang jeg var gravid, fikk jeg heelt avsmak på fisk, uansett hvor godt tilbehøret var.. veldig frustrerende siden jeg til vanlig er veldig glad i det. Nå benytter jeg sjansen og spiser så mye fisk jeg kan før kroppen protesterer igjen :confused:

Ja, det var helt forferdig, så nå som jeg har en på 16 mnd som krever en del av meg så kan jeg rett og slett ikke bli like dårlig som sist! :O Så krysser alt som krysses kan for at det blir et gjennomførbart svangerskap denne gangen :p
For en genial strategi! :D

Ja, det var helt forferdig, så nå som jeg har en på 16 mnd som krever en del av meg så kan jeg rett og slett ikke bli like dårlig som sist! :O Så krysser alt som krysses kan for at det blir et gjennomførbart svangerskap denne gangen :p
For en genial strategi! :D

Næring er jo utrolig viktig for å komme seg helskinnet gjennom dagene (og ukene og månedene), så jeg håper du slipper de samme greiene igjen og heller kan bruke energi på den eldste og deg selv. Og ikke minst; å nyte svangerskapet :Heartred

Vel ja.. har "syndet" i forhold til nye livsstil ift mat.. la om til lavkarbo i sommer.. men etter ha funnet ut jeg er gravid og opplevd mye spotting, brun og rosa/ rød utflod.. blødning etter sex fram til 1,5 uke siden gikk jeg litt i kjelleren og ga litt faen.. trodde løpet var kjørt.. tatt folat hele veien.Vært på to TUL.. siste senest idag hvor jeg fikk se et bankende hjerte :Heartred Livsstilen gjorde jeg gikk ned over 12kg siden i sommer og er sikkert årsak til at vi ble gravide på første forsøk (er overvektig).. er bare å ta seg sammen og gå tilbake.. Har det mye bedre sånn uansett, jevnt blodsukker, aldri hunger etter søtt lengre, mindre oppblåst osv.. Bare litt matlei for tiden.. Spist en del mer fet fisk ift gjorde tidligere. Er ikke i ketose og har ikke planer om å være det heller som gravid..

Back
Topp