Har jeg rett? Pasientreisevedtak..

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Har vært 3 ganger på sykehuset i Moss og sendte inn pasientreise skjema og fikk vedtaket i går hvor det står at det er godkjent men jeg får ikke tilbake penger fordi egenandelen er høyere enn hva det koster eller noe..

Det er 2,20 kr pr kilometer og EN vei til moss er 87,7 km altså 193,- mens egenandelen de trakk var 87 kr hver vei..og de mener jeg da ikke skal ha mer så da skal det ha kostet 87kr hver vei..men det stemmer jo ikke?

De trakk nesten 500 i egenandel og jeg får da ikke noe mer på de 6 strekningene...i følge mine utregninger skulle jeg hatt igjen rundt 600 etter at de trakk egenandelen på 500! Eller tar jeg helt feil her?

Går det buss på strekningen? I såfall trekker de vel det bussen koster mener jeg.

Bouncing buttplug skrev:
Går det buss på strekningen? I såfall trekker de vel det bussen koster mener jeg.

Nei det gjør det ikke og de godkjente jo søknaden om reisepenger med bil som transportmiddel og de skrev at satsen er 2,20 pr kilometer..

mener at prisen må overstige 200 per reise for at du skal å igjen noe. Var i allfall det for noen år siden, da jeg pendlet til vestfold.

Det går tog til moss og garantert en buss opp til sykehuset, så de har nok regnet på den billigste måten..

MieBie skrev:
Det går tog til moss og garantert en buss opp til sykehuset, så de har nok regnet på den billigste måten..

Det kommer jo an på hvor hun har reist fra? Går jo ikke tog til Moss fra alle steder. Til HI: jeg skjønner hvordan du har regnet (ut i fra det du skriver her), og det høres riktig ut. Jeg har ikke noe erfaring med akkurat dette, men det må vel være mulig å klage på vedtaket? I hvert fall hvis du har fått godkjent reise med bil, a kr 2,20 pr km.

Send inn klage :-)

Amorosa skrev:

MieBie skrev:

Det kommer jo an på hvor hun har reist fra? Går jo ikke tog til Moss fra alle steder. Til HI: jeg skjønner hvordan du har regnet (ut i fra det du skriver her), og det høres riktig ut. Jeg har ikke noe erfaring med akkurat dette, men det må vel være mulig å klage på vedtaket? I hvert fall hvis du har fått godkjent reise med bil, a kr 2,20 pr km.

De fleste kommer seg til Oslo, hvor det går flere tog til Moss. Det er ett bredt tilbud med kollektiv de aller fleste steder Norge, og det regner de utifra. De bryr seg fint lite om du må bytte mellom 4 busser og 3 tog. Dessverre :(  Jeg måtte reise med buss, tog og buss, brukte over 2 timer... kunne tatt taxi men siden det fantes et kollektivt tilbud ville jeg bare få igjen de 80 kr det kosta med tog osv. Taxi hadde spart meg tid, men kosta 1200 kr... Bil var ikke aktuelt i dette tilfelle da.. uansett så hadde de regna utifra kollektivprisen..

MieBie skrev:

Amorosa skrev:

MieBie skrev:

De fleste kommer seg til Oslo, hvor det går flere tog til Moss. Det er ett bredt tilbud med kollektiv de aller fleste steder Norge, og det regner de utifra. De bryr seg fint lite om du må bytte mellom 4 busser og 3 tog. Dessverre :(  Jeg måtte reise med buss, tog og buss, brukte over 2 timer... kunne tatt taxi men siden det fantes et kollektivt tilbud ville jeg bare få igjen de 80 kr det kosta med tog osv. Taxi hadde spart meg tid, men kosta 1200 kr... Bil var ikke aktuelt i dette tilfelle da.. uansett så hadde de regna utifra kollektivprisen..

Kan jo være hun bor i Vestfold, evt indre Østfold? Da er absolutt ikke tog det billigste alternativet til Moss. Det er det ikke sikkert det er uansett selv om hun reiser gjennom Oslo hvis du ser på prisene: Med tog fra Oslo til Moss koster det kr 131 (det er bare 59 km, hun sier hun har en reiseveg på 87,7 km, så vil jo bli enda dyrere) og rundt 30 kr med buss til sykehuset. Det er 161 kr, pluss at hun da må legge til kostnaden ved å komme seg til Oslo. Med kjøregodtgjørelse blir det 87,7 km x 2,20 kr = 193 kr, og det er fra dør til dør. Jeg vil tro at bil her er det billigste alternativet (og det har hun jo også fått innvilget).

Klag

Til dere som sier en kan ta koliktivt. SÅ kan jeg si at hvis vi skulle ta kolektivt til synehuset så måtte vi ha overnatting til dagen etter på sykehuset siden det ikke er nok tilbud med kolektivt derfor må en også se hvor forlk bort henn i forhold til tilbudene rundt.
I tilleg så bruker vi nesten 1.5time til nærmeste sykehus. Så bare t/r så blir det kjøring 3 timer i bil og hvis en ska ta kolektiv så bruker en fort 5 timer bare en vei pgs stopp og bytting av transporrt

Her jeg bor er det kun skolebussen som går, for å rekke en time på sykehuset 09 på morran måtte jeg isåfall tatt bussen dagen før 

Greven av gral skrev:
mener at prisen må overstige 200 per reise for at du skal å igjen noe. Var i allfall det for noen år siden, da jeg pendlet til vestfold.

Mulig det men det er nesten 200 EN vei  så er jo over den grensa og de skrev at det kom på under 100 pr vei og jeg skjønner bare ikke hvordan de kom frem til det da..hehe

MieBie skrev:

Ja det går tog fra Halden, men med buss herfra og tog inn hadde jeg kommet minst 2 timer for sent til timene der inne + at det faktisk ville blitt dyrere da toget koster rundt 100,- og bussen til toget 70-80 og buss fra togstasjon i moss til sykehuset..alt dette er pris en vei!!

Amorosa skrev:

MieBie skrev:

Amorosa skrev:

MieBie skrev:

Kan jo være hun bor i Vestfold, evt indre Østfold? Da er absolutt ikke tog det billigste alternativet til Moss. Det er det ikke sikkert det er uansett selv om hun reiser gjennom Oslo hvis du ser på prisene: Med tog fra Oslo til Moss koster det kr 131 (det er bare 59 km, hun sier hun har en reiseveg på 87,7 km, så vil jo bli enda dyrere) og rundt 30 kr med buss til sykehuset. Det er 161 kr, pluss at hun da må legge til kostnaden ved å komme seg til Oslo. Med kjøregodtgjørelse blir det 87,7 km x 2,20 kr = 193 kr, og det er fra dør til dør. Jeg vil tro at bil her er det billigste alternativet (og det har hun jo også fått innvilget).

Ja har fått det innvilget..er bare noe galt med regnesystemet dems for jeg skulle jo hatt en del mer..driter i å få tilbake penger men vil ha det med for det er på å beregne frikort greiene så kanskje jeg får det 

bondekone skrev:
Klag

Til dere som sier en kan ta koliktivt. SÅ kan jeg si at hvis vi skulle ta kolektivt til synehuset så måtte vi ha overnatting til dagen etter på sykehuset siden det ikke er nok tilbud med kolektivt derfor må en også se hvor forlk bort henn i forhold til tilbudene rundt.
I tilleg så bruker vi nesten 1.5time til nærmeste sykehus. Så bare t/r så blir det kjøring 3 timer i bil og hvis en ska ta kolektiv så bruker en fort 5 timer bare en vei pgs stopp og bytting av transporrt

Tar oss ca 1,5 time til moss og ikke kollektiv mulighet nei  jeg skal sende inn en klage jeg og se åssen det går

Før var det 125 kr i egenandel men er usikker på om det er pr vei eller pr reise, altså tur/retur

egenandelen er på 130, så jeg kommer til at du burde fått 63 kroner igjen, for hver reis.

det hørtes litt merkelig ut.

Er det "ditt" sykehus, eller har du dratt lengre enn du må? For drar du på "feil" sykehus trekker de ekstra for det.
Jeg dro på sykehus i Trondheim når jeg var der på ferie, og fikk beskjed om at jeg ikke fikk penger fordi jeg ikke hadde dratt til Drammen som er "mitt" sykehus. En telefon til HELFO der jeg forklarte at jeg var på ferie når jeg havna på sykehuset ordna opp i det, og 3 dager etter var pengen på konto

Cutie Funny Bubbles skrev:

nå har jeg ikke sett så mye på regnestykket ditt. men dem trekker deg 260 kr per gang du er på sykehuset for egenandel.   130 per vei. og det er fastsatt sum. ikke noe per km.    

Størrelsen på satsene avgjøres årlig av Stortinget. For 2012 gjelder følgende satser:

Egenandel per reisevei: 130 kr
Egenandel per reisevei ved fritt sykeshusvalg: 400 kr

Ja det stemmer..men pr vei er nesten 200 så da skal jeg jo ha igjen litt for hver vei... var ikke fritt sykehusvalg nei!

Back
Topp