Har jeg misforstått? Ang barnepleier..

• Trådstarter Trådstarter lindaen
  • Opprettet Opprettet
L

lindaen

Guest
Jeg trodde barnepleier var den personen som står sammen med jordmoren siste del av fødselen og tar i mot ungen når den kommer ut! Men jeg fikk liksom ikke den oppfatninga av dette:

Barnepleier Kan arbeide i barnehager, barneparker og fritidsordninger samt ved sykehus og sykehjem. Arbeidsoppgavene vil være å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogiske opplegg og aktiviteter for barn og unge ved arbeid i barneparker og barnehager. Ved arbeid i sykehus og sykehjem vil arbeidsoppgavene blant annet kunne omfatte sykepleie i forhold til ulike pasient- og klientgrupper. Herunder inngår forebygging, behandling, habilitering og rehabilitering.

det trodde jeg og..altså det første du skrev der...hm..

Hjelpepleier utdanningen er endret. Heter nå Helsefagarbeider, og helsefagarbeider får ikke lov til å jobbe på sykehus, vissnok.
Da ble etterutdanningen endre på også... Tenker det er i di baner det går i.

For du hadde rett i det du skrev.

Når jeg hilste på hun andre enn jordmoren som var til stede under fødsel så presenterte hun seg som barnepleier[8|]

Det er barnepleier som er med når ungen kommer under fødselen ja. Det er og barnepleiere (blant annet) som jobber på barsel.[:)]

ORIGINAL: suprAnirac

Hjelpepleier utdanningen er endret. Heter nå Helsefagarbeider, og helsefagarbeider får ikke lov til å jobbe på sykehus, vissnok.

Neinei, eneste som er endret med hjelpepleierudanninga er at hjelpepleier og omsorgsarbeider er slått ilag til et dag, nemlig helsefagarbeider.. Jeg skal begynne på barnepleier om 11 dager, å der står det at de som får lov å bli barnepleiere er kun hjelpepleiere og helsefagarbeidere.. Omsorgsarbeiddere mangler sykepleie m støttefag.. Jeg er omsorgsarbeider, så jeg må i tillegg gå opp til eksamen i sykepleie m støttefag VK1 og VK2.. Den forklaringa jeg limte inn er den som er feil, har nettopp lest gjennom pensumet nå.. Er ikke jeg som har misforstått[8D]

ORIGINAL: ~LilleSpurven~~

Det stemmer IKKE!
Jeg skal være 2 år i lære på stavanger universitessykehus.
Hvem skal liksom ellers ta seg av stell og alt sånn om 50 år når hjelpepleierene er "utgått på dato?" om ikke helsefagarbeiderene skulle kunne overta??
Etter læren kan man hoppe rett på videreutdanning, i stede for å måtte arbeide et år først sånn som man måtte på hjelpepleien[;)]

Ok. Da har stavanger sykehus tatt til seg helsefagarbeideren på sykehus. Di fleste sykehus har ikke det fikk jeg vite via fagforbundet.
Fordi det er ønsket å ha mest mulig sykepleiere istede. Di steller di også[;)]

Leste et innlegg av noen andre på et annet forum.. Slik er det jeg også har forstått det.. Åååh, gleder meg til å begynne!

Hei.

Jeg er barnepleier. Det er riktig som de andre skriver, du ma ha hjelpepleier i bunn, to år praksis og så 1 års videreutdanning i barsel- og barnesykepleie.
Jeg tok videreutdanningen min på Folkeuniversitetet i Drammen.

Jobben er fantastisk. Jeg jobber i utgangspunktet på føde-barsel, men akkurat nå er jeg på svangerskapspol.
På føden så er oppgavene å ta imot kvinnen når hun kommer. Ta blodtrykk, urinprøve og ev. gi klyster. Etterpå så assisterer du jordmor under siste fase av fødselen; altså utdrivningen og er med å ta imot barnet:snill:.
Du assisterer også lege ved evnt komplikasjoner.

Etter fødsel så er det veiing og stell av barnet, samt stell av mor. Servere mat, hjelpe til med amming, dusj etc.

Det er også litt skylleromsarbeid (ihverfall hos oss) med veiing av morkake, måle lengde på navlesnor, ta blodprøver av navlesnorsblod og analysere disse. Rydde opp etter fødselen og gjøre klart fødestua for ny.

På barsel er det mere veiledning og hjelp i forhold til amming, barnestell, mating av barn etc.

Som sagt jeg elsker jobben min!!:jippi:

Som barnepleier kan du jobbe andre steder enn på føde-barsel. Feks, barneavdeling, svangerskapspol, helsestasjon, barnehage, barnehjem etc.
Lønna er selvfølgelig dårlig , tror årslønnen er 238000,- (100%)
Jeg jobber 50%.

Har ikke så mye negativt å komme med jeg.. Det må være lønnen i såfall.. Også blir det jo turnusarbeid da, det er jo negativt for noen.

Lykke til!

ORIGINAL: ~LilleSpurven~~

Det stemmer IKKE!
Jeg skal være 2 år i lære på stavanger universitessykehus.
Hvem skal liksom ellers ta seg av stell og alt sånn om 50 år når hjelpepleierene er "utgått på dato?" om ikke helsefagarbeiderene skulle kunne overta??
Etter læren kan man hoppe rett på videreutdanning, i stede for å måtte arbeide et år først sånn som man måtte på hjelpepleien[;)]

Ok. Da har stavanger sykehus tatt til seg helsefagarbeideren på sykehus. Di fleste sykehus har ikke det fikk jeg vite via fagforbundet.
Fordi det er ønsket å ha mest mulig sykepleiere istede. Di steller di også[;)]

Tror de du har snakka med må ha tøva med deg.. De vil jo ha inn helsefagarbeidere for å gjøre jobben som sykepleiere ikke kan prioritere.. Fordi sykepleiere må ta seg av mye medisin osv.. Det vil bli lettere for helsefagarbeidere nå å få jobb, enn før! Jeg looover[8D]

så fint da.
Vi fikk beskjed at heretter kom vi ikke til å få helsefagarbeidere i praksis på sykehuset, og di ville ikke få jobb der. Hj.pl som går av med pensjon nå, bli gjort om til sykepleier stillinger.  
Hørte at noen sykehus ville fortsatt ha (hj.pl/)helsefagarbeidere. Og det er jeg gla for. Håper seff alle sykehus snur.

Enig med deg i det siste innlegget ja, om barnepleieren.

Synset utifra h.i. på første svar.

så fint da.
Vi fikk beskjed at heretter kom vi ikke til å få helsefagarbeidere i praksis på sykehuset, og di ville ikke få jobb der. Hj.pl som går av med pensjon nå, bli gjort om til sykepleier stillinger.  
Hørte at noen sykehus ville fortsatt ha (hj.pl/)helsefagarbeidere. Og det er jeg gla for. Håper seff alle sykehus snur.

Herregud for et merkelig sykehus.. UNN søker hvertfall ennå etter både hjelpepleiere og helsefagarbeidere.. Har aldri hørt noe snakk om at det skal være slutt på det, ikke har det stått noe om det i fagbldet heller..

ORIGINAL: lindaen

så fint da.

Herregud for et merkelig sykehus.. UNN søker hvertfall ennå etter både hjelpepleiere og helsefagarbeidere.. Har aldri hørt noe snakk om at det skal være slutt på det, ikke har det stått noe om det i fagbldet heller..

Ja, det kan man si. Innsparinger. Di vil ha flest mulig med all kompentanse.

Håper sykehusene her å snur.

før var det en utdanning som het barnepleier... det er det som kalles barne og ungdomsarbeider nå. kan jobbe med barn og ungdom(barnehage,skole---
det er ei etterutdannings som du som hjelpleier kan ta som heter barsel og barnepleie..el noe slikt,., da vill jeg tro en kan jobbe som barnepleier sammen med jordmor mulig det går ann å ta den etterutdanninga med barne og ungdomsarbeider å,men er litt usikker

ORIGINAL: lindaen

Leste et innlegg av noen andre på et annet forum.. Slik er det jeg også har forstått det.. Åååh, gleder meg til å begynne!

Hei.

Jeg er barnepleier. Det er riktig som de andre skriver, du ma ha hjelpepleier i bunn, to år praksis og så 1 års videreutdanning i barsel- og barnesykepleie.
Jeg tok videreutdanningen min på Folkeuniversitetet i Drammen.

Jobben er fantastisk. Jeg jobber i utgangspunktet på føde-barsel, men akkurat nå er jeg på svangerskapspol.
På føden så er oppgavene å ta imot kvinnen når hun kommer. Ta blodtrykk, urinprøve og ev. gi klyster. Etterpå så assisterer du jordmor under siste fase av fødselen; altså utdrivningen og er med å ta imot barnet:snill:.
Du assisterer også lege ved evnt komplikasjoner.

Etter fødsel så er det veiing og stell av barnet, samt stell av mor. Servere mat, hjelpe til med amming, dusj etc.

Det er også litt skylleromsarbeid (ihverfall hos oss) med veiing av morkake, måle lengde på navlesnor, ta blodprøver av navlesnorsblod og analysere disse. Rydde opp etter fødselen og gjøre klart fødestua for ny.

På barsel er det mere veiledning og hjelp i forhold til amming, barnestell, mating av barn etc.

Som sagt jeg elsker jobben min!!:jippi:

Som barnepleier kan du jobbe andre steder enn på føde-barsel. Feks, barneavdeling, svangerskapspol, helsestasjon, barnehage, barnehjem etc.
Lønna er selvfølgelig dårlig , tror årslønnen er 238000,- (100%)
Jeg jobber 50%.

Har ikke så mye negativt å komme med jeg.. Det må være lønnen i såfall.. Også blir det jo turnusarbeid da, det er jo negativt for noen.

Lykke til!

okey det var dette jeg også mente.. jeg har alt som skal til.,er  bare å søke på etterutdanning,, å dette hadde virkelig vært drømmejobben

Back
Topp