Har jeg krav på hjelp etter 3 spontanaborter på rad? Siste med ny mann?

Maaadde

Forelsket i forumet
Mailykken 2025
Har spontanabortert 2 ganger og hatt en kjemisk med exen, nå spontan aborterte jeg igjen men med ny mann. Er det sånn at jeg kan dra til lege nå for å få hjelp? Eller må jeg igjen da spontanabortere med han to ganger til?
 
Var ingen som spurte meg om det var ulike partnere nå når jeg har mistet. Legen var kun opptatt av meg når det gjaldt å bli henvist videre for utredning av habituell abort. Fikk bare beskjed av gynekolog om at partner måtte be egen fastlege om henvisning for å få tatt sine tester (har kanskje med å gjøre at vi bor i ulike fylker). Men for alt legen vet så har jeg mistet 4 ganger på rad med 4 ulike menn :bag: :smiley-ashamed004 Har ikke det altså:laughing001
 
Her snakket de om at siden vi hadde opplevd 3 SA/MA på rad kunne vi få utredning nå om vi ville. Samtidig har vi før abortene fått 2 friske barn sammen, så mest sannsynlig er det alder og uflaks her. Siden vi ikke ønsker å sette prøving på pause i 3-4 måneder (som man må ved utredning), så kommer vi til å prøve igjen og håpe på det beste.
For best mulig utredning ville jeg fortalt at du har mistet med to ulike partnere.
 
Her snakket de om at siden vi hadde opplevd 3 SA/MA på rad kunne vi få utredning nå om vi ville. Samtidig har vi før abortene fått 2 friske barn sammen, så mest sannsynlig er det alder og uflaks her. Siden vi ikke ønsker å sette prøving på pause i 3-4 måneder (som man må ved utredning), så kommer vi til å prøve igjen og håpe på det beste.
For best mulig utredning ville jeg fortalt at du har mistet med to ulike partnere.
Hvorfor må du pause 3-4 mnd ved utredning? Jeg har blitt utredet og måtte ikke pause hverken prøving hjemme eller IVF forsøk
 
Har spontanabortert 2 ganger og hatt en kjemisk med exen, nå spontan aborterte jeg igjen men med ny mann. Er det sånn at jeg kan dra til lege nå for å få hjelp? Eller må jeg igjen da spontanabortere med han to ganger til?
Trenger ikke være med samme partner for å få utredning. Men det kan være greit at mannen også får en sjekk av sin sperm hos sin lege i samme slengen.
 
Hvorfor må du pause 3-4 mnd ved utredning? Jeg har blitt utredet og måtte ikke pause hverken prøving hjemme eller IVF forsøk
Det var det de sa på sykehuset i allefall? Bra hvis man kan utredes selv om man fortsatt prøver :) Kanskje bestille time hos fastlegen min og høre med henne.
 
Det var det de sa på sykehuset i allefall? Bra hvis man kan utredes selv om man fortsatt prøver :) Kanskje bestille time hos fastlegen min og høre med henne.
Ja det er jo bare blodprøver som skal tas og kanskje en hysteroskopi som du da eventuelt må ta rett etter mens.
 
Dessverre sånn som kan skje i livet. Det samme skjedde meg. Akkurat likt. 3 spontanabort på rad. Alle mellom uke 5 og 9. Fikk legen til å henvise meg videre. Da vi slet med syklus og alt gikk galt. Gyn tok flere prøver. Og problemet eggløsning og progesteron. Fikk medisin. Og ei jente ble født 2014. Mitt fjerde barn. 2020 bruker jeg samme metode med gyn. Og ei jente blir født 2021. Et tøft svangerskap. Masse blødninger fram til. Uke 12.
2023 prøve jeg igjen. Gravid uten medisiner. Med svangerskap blir tøft med blødninger. Uke 16 blir ungen funnet død. Har minst vært død 2-3 uker. Ma kalles det.
1 år har gått nå. Med medisiner og uten. Fremdeles ikke gravid
 
Jeg mistet to ganger på rad nå, og det var nok for gynekolog på Medicus til å sjekke med blodprøver og grundigere UL. Vi skippet gentester av meg og mannen siden vi har to friske barn.
Blodprøvene viste at jeg har forhøyet kardiolipin som kan tyde på antifosfolipidsyndrom. Skal ta Klexane og ASA ved svangerskap hvis jeg blir gravid før kontrolltest 3mnd etter blodprøven.

Tror ikke du må miste to ganger til for å få utredning, du har mistet nok..
Men gå privat om du kan, det tar nok tid å vente på en henvisning offentlig.
 
Back
Topp