Har jeg for lave forventninger til oppfølging?

Løvesnuppa

Gift med forumet
Juli13-jentene
Jeg føler meg litt motsatt av "alle andre" gravide som vil ha mange kontroller helt fra begynnelsen. Jeg var på første kontroll i dag (10+1), men hadde egentlig trodd at den ikke skulle være før rundt uke 12. Legen spurte om jeg hadde tenkt noe på tidlig ultralyd, men jeg måtte jo bare være ærlig og si at jeg ikke hadde noen spesielle ønsker om det. Jeg skal jo på grundig ultralyd i uke 13 (fosterdiagnostikk faktisk), det er jo bare 3 uker til.

Så sa han at jeg kunne komme tilbake i uke 15 for å høre fosterlyd, og da tenkte jeg at det er jo bare 2 uker etter ultralyden. Jeg ser ikke helt at jeg får et plutselig behov for å høre hjertelyden allerede så kort tid etter ultralyden, så jeg tror ikke jeg booker noen time før jeg har vært på den.

Da jeg gikk gravid første gang (2007-2008) var det kontroll rundt uke 12, så ordinær ultralyd, og så neste kontroll i uke tjue-ett-eller-annet. Er dette kanskje blitt endret på slik at det er vanlig med hyppigere kontroller i starten også?

Nå har vi jo også en ganske spesiell forhistorie med forrige barn som kan være årsaken til at de vil ha meg på mange kontroller. Jeg må vel bare legge av meg denne følelsen av at jeg renner ned legekontoret støtt og stadig. :)

vi er av samme oppfatning! Trenger ikke tettere kontroller enn det jeg har hatt det de andre to....

Det er egentlig fortsatt 8-12, UL, 24, etter det jeg har lest. men er vel mange som har flere. Jeg ble ikke tilbudt noe mellom 8+1 og UL 18+6, annet enn å ta kontakt om det skulle være noe. Jeg syns som førstegangs at det er lenge, men tenker at det jo går greit :-) er vel ikke nødvendig å kontrollere hele tiden så lenge formen er ok.

Eg har hatt en tidlig ul, bare for en bekreftelse. Men kommer til å gå på de vanlige kontrollene, uke 12/13, 18 (ul), 24, 28 osv .. de siste 8-10 ukene blir det gjerne noe mer da det er fare for en for tidlig fødsel, grunnet konisering for to år siden.

Eg har litt hyppige kontroller pga stoffskifte,tar blod prøver og diverse.. Og denne tidlige ultralyden eg var på i går var for å se at alt sto bra til med babyen. Ellers så hadde eg ikkje hatt noe før den ordinære. Første jm timen eg skal på er 16 januar. :)

Jeg føler meg litt motsatt av "alle andre" gravide som vil ha mange kontroller helt fra begynnelsen. Jeg var på første kontroll i dag (10+1), men hadde egentlig trodd at den ikke skulle være før rundt uke 12. Legen spurte om jeg hadde tenkt noe på tidlig ultralyd, men jeg måtte jo bare være ærlig og si at jeg ikke hadde noen spesielle ønsker om det. Jeg skal jo på grundig ultralyd i uke 13 (fosterdiagnostikk faktisk), det er jo bare 3 uker til.

Så sa han at jeg kunne komme tilbake i uke 15 for å høre fosterlyd, og da tenkte jeg at det er jo bare 2 uker etter ultralyden. Jeg ser ikke helt at jeg får et plutselig behov for å høre hjertelyden allerede så kort tid etter ultralyden, så jeg tror ikke jeg booker noen time før jeg har vært på den.

Da jeg gikk gravid første gang (2007-2008) var det kontroll rundt uke 12, så ordinær ultralyd, og så neste kontroll i uke tjue-ett-eller-annet. Er dette kanskje blitt endret på slik at det er vanlig med hyppigere kontroller i starten også?

Nå har vi jo også en ganske spesiell forhistorie med forrige barn som kan være årsaken til at de vil ha meg på mange kontroller. Jeg må vel bare legge av meg denne følelsen av at jeg renner ned legekontoret støtt og stadig. :)

Det er nok derfor du får tett oppfølging ja. Slik du beskriver første svangerskap, Er slik jeg har hatt oppfølging også. Det er det som er "normalt" tror jeg:) Hadde tidlig ul med begge mine da, men det var privat og noe jeg ønsket selv, og betalte selv for:) Lykke til med svangerskapet:)

Enig med deg, Løvesnuppa. Hvis du skal på ul i uke 13 likevel, hvorfor skal du da tilbake til legen og høre lyd to uker etter. vanlige kontroller er jo uke 8-12, oul (17-20), 24,28, 32 osv. Jeg skal til jordmor i uke 16, men det er for å være sikker på at jeg får ta kontroller der. Ellers blir det vanlige kontroller.

Jeg var på første kontroll idag ( 11 uker ), og så blir ordinær ul neste. Er det som er mest vanlig, men så er det selvsagt noen som trenger ekstra oppfølging eller bare er bekymret og derfor er på flere kontroller.

Synes det er noe ork med urinprøver og slikt, så tar ikkekontroller oftere enn jeg føler at jeg må.

Legen fant dessverre ikke hjertelyden idag, så føles lenge å vente til ordinær UL for å få bekreftelse, men kjenner forhåpentligvis bevegelser om noen uker. :)

Er nok pga forrige svangerskapet ditt at legen ville ha deg inn litt oftere :) hadde selv første kontroll denne uken å da var jeg 12+2, og selv om jeg hadde slått meg til ro med at det er jo ikke så fryktelig lenge igjen til ordinær ultralyd, så takket jeg ja da legen selv lurte på om jeg ville komme til tidlig ultralyd pga tidligere spontanabort.

Ellers så har jeg lurt på om jeg bare har en ekstra avslappet lege siden jeg ikke var på første kontroll før uke 12 når jeg ser at så mange andre her inne har vært oftere og tidligere til legen, men skjønner nå at det er helt vanlig så lenge det ikke er noen risiko eller at man er veldig bekymret :)

Back
Topp