Har ikkje lyst å gå te legen....

Nes

Elsker forumet
e 6+3 idag å har endå ikkje ringt te legen min... e en del overvektig å e redd for at alt fokuset ska ligga på det ... når det komme te overvekt og graviditete så føle eg at mongen leger behandle deg dårlig..
har kutta ut alt sukker og mye karbohydrater etter er fant ut eg e gravid.. ( har ikke hatt svangerskapsdiabetes med de to andre men vil vær enda flinkere denne gangen)...
Måtte bare få det ut ..
 
Uff, så trist at du føler det sånn! Sender en klem!
Leger og helsepersonell generelt bør jo virkelig vise at de forstår ikke alle er «innenfor boksen» - enten det er over eller under normalen, eller en helt annen årsak for den saks skyld. Så må man jo bare ta forutsetningene som de er og gjøre det beste ut av det, det ser det jo ut som du allerede gjør! [emoji5]
Har du erfart det samme med denne legen før, eller kan det være det blir snudd til noe positivt med grepene du allerede har gjort? ...Evt bytte lege om denne er så lite forståelsesfull?
 
Nai har faktisk ikkje hatt noen dårlige opplevelser med denna legen, så kan jo vær eg tar sorgene på forskudd ... men må nok ha en del ekstra kontroller på sykehus pga de tidligere svangerskapene min pluss eg ska ha ks.. det e der eg føle de ser litt ned på meg.. eller kan jo vær eg e veldig hårsår, men syns bare det e litt dårlig holdninger på noen. føle eg får samme blikk som om eg sko gått inn der me røyken i munnen og ei øl på innerlomma ( selvfølgelig satt litt på spissen)
 
Ska vær en del emojis inni der, men dei forsvant
 

Jeg skjønner hva du mener, har hørt om nok av helsepersonell med dårlig innstilling.. Håper i alle fall du får deg en positiv overraskelse og at det går bedre enn ventet [emoji5] Og syns ikke egentlig du skal tenke så på om du er hårsår eller ei, ingen kan fortelle deg hva du skal føle, bare bekrefte eller avkrefte mistankene dine rundt dette. Kanskje snakke med legen om det og, og når han/hun ser du gjør grep vil legen kanskje heller bare hjelpe deg videre? Det er jo i alle fall bra om du får den ekstra oppfølgingen du kanskje trenger. Ønsker deg i alle fall masse lykke til, og håper virkelig du får bekymringene dine avkreftet! [emoji5] Fortell gjerne hvordan det går, og bruk forumet til å lufte dette litt, det er nå noe av det det er til for, tenker jeg da[emoji6]
 
Last edited:
Tusen takk for svar ❤️. Godt å ha en plass å lufte tanker ❤️❤️
 
Føler med deg! Husker fra sist at overvekten fikk et stort fokus. Dette på tross av at jeg var i storform hele tiden, jobba frem til uke 37 og hadde en helt normal unge i magen, størrelsesmessig.

Denne gangen er jeg helsepersonell selv og kommer til å si ifra om jeg opplever noe jeg synes er unødvendig. Sånn som f.eks å si under ultralyd at det er vanskelig å se noe når det er mye fett på magen.

De skal jo ha et fokus på det, men det finnes en rett måte og det finnes en helt feil måte.
 
Er selv litt overvektig...veide over 120kg når jeg fikk nr 1 i 2015, klarte å kvitte meg med ca alt, og nå når jeg fikk positiv test så var jeg 96 kg.. jeg er super forsiktig med hva jeg spiser, og jeg trener ca 3 ganger på treningssenter i uka ennå , det Kommer jeg til å gjøre så lenge jeg klarer !! :D
Men jeg merker at det er når vekta er mellom 90 og 100kg så blir jeg gravid, for veier jeg under 90 så går det ikke, prøvd før..
 
Jeg fikk også noen kommentarer om dette sist og kjenner at jeg forbereder meg på det nå også. Meste fra jordmor faktisk da fastlegen er innforstått med at jeg har prøvd det meste og at det er vanskelig å holde stabil vekt. P piller holder meg nede men de virker jo i grunn mot sin hensikt nå hehe.. hvis jordmor begynner og går over streken kommer jeg til å gi klar beskjed om at jeg er klar over det og gjør se tiltak jeg kan for å unngå økning og at dette ikke er ett samtaleemne med mindre jeg tar det opp selv.
 
Jeg er også overvektig, og det var ikke noe legen eller jordmor nevnte på noen gang, annet enn at så lenge bmi’en min var høyere enn hva som er anbefalt så måtte jeg ta glukosebelastning
 
Du må ikke ta kontakt ennå, du kan jo vente til uke 12 eller egentlig kan du vente så lenge du vil :)
Du bestemmer!:)
 
Du må ikke ta kontakt ennå, du kan jo vente til uke 12 eller egentlig kan du vente så lenge du vil :)
Du bestemmer!:)

En gang må man jo ta kontakt og de nye retningslinjene for svangerskapsomsorg anbefaler at man har første kontroll med blodprøver og alt dette mellom uke 6 og 12, og da så raskt som mulig.
 
har bestemt meg at eg ska ringa te legen i neste uka! Komme te å vær ganske klar i talen at eg ikkje vil at heila detta svangerskapet ska dreia seg om vekt!! :stop: Men at eg selvfølgelig ska ta godt vare på meg sjøl og eg e jo veldig klar over at eg må ta glukosekosebelastning testen:).
Den har eg tatt i all svangerskap og sist 2 ganger pga feil på testen :wtf:... bestevenninna mi e lege så føle eg får ekstra oppfølging av hu o ;) haha
Takk for gode svar alle:signs001
 
Back
Topp