Har ikke melkespreng=lite melk?

LilleM.M

Andre møte med forumet
Hei,
har en baby på 5 mnd, hun legger på seg normalt, men nå har jo jeg begynt å gi henne middag på dagen og grøt på kvelden. Gir henne alltid morsmelk etter måltidene.

Foruten de to måltidene gir jeg henne morsmelk, og det kan være hver 2. time, noenganger 1 times mellomrom, alt etter behovet hennes.

Den siste tiden har hun begynt å bli litt urolig når hun dier, oftes drar hun veldig på brystvorten, og det gjør kjempevondt.
Hører ikke at hun svelger melk, slik som jeg gjorde tidligere, men hun kan allikevel sutte i 10-15 min.

I helgen når jeg var i selskap, og fikk ikke ammet henne på 6 timer ( hun fikk erstatning), så fikk jeg ikke melkespreng engang!

Bør jeg kanskje ikke bekymre meg, siden hun allikevel går opp slik hun skal?

Hei,
har en baby på 5 mnd, hun legger på seg normalt, men nå har jo jeg begynt å gi henne middag på dagen og grøt på kvelden. Gir henne alltid morsmelk etter måltidene.

Foruten de to måltidene gir jeg henne morsmelk, og det kan være hver 2. time, noenganger 1 times mellomrom, alt etter behovet hennes.

Den siste tiden har hun begynt å bli litt urolig når hun dier, oftes drar hun veldig på brystvorten, og det gjør kjempevondt.
Hører ikke at hun svelger melk, slik som jeg gjorde tidligere, men hun kan allikevel sutte i 10-15 min.

I helgen når jeg var i selskap, og fikk ikke ammet henne på 6 timer ( hun fikk erstatning), så fikk jeg ikke melkespreng engang!

Bør jeg kanskje ikke bekymre meg, siden hun allikevel går opp slik hun skal?

Hei Lille M.M
Kjekt med en 5 mnd'ers. :-)
Er ikke Ingebjørg, men er "ammehjelpkollega" av henne så tar meg friheten til å svare.
Den "dragigen" når hun dier er helt normal. ser du på videoer av valper som dier så ser du at de gjør det samme. Dette er for å "løsne" opp utdrivningen fra kjertler som gjerne ligger litt gjemt.
Personlig ville ikke jeg ha bekymret meg så mye om prinsessa di går opp i vekt som hun skal, og er blid og fornøyd ellers.
Ingen spreng betyr nemmelig ikke "for lite melk", men gjerne at kroppen har blitt vandt med mengden som du produserer og kan dermed "ta i mot" denne produksjonen.

Hilsen en annen ammehjelper

Hei!

Godt du har fått svar allerede :) Jeg er enig i det som skrives over her, produksjonen din tilpasser seg barnets behov. Men det du skal være obs på er at du bør amme før du gir fast føde så hun får i seg mest mulig morsmelk. Anbefalingen er at barnet skal ha like mye morsmelk etter at man starter med fast føde- det barnet spiser av fast føde skal dekke behovet ut over morsmelken. Til å begynne med er det veldig lite som skal til så om hun spiser mindre grøt eller middag når hun blir ammet først, er ikke noe problem. Noen ts om dagen vil dekke behovet hun har for næring ut over morsmelken. Å amme før du gir grøt eller middag vil og bidra til å opprettholde produksjonen din i størst mulig grad.

Mange kan oppleve mindre melkespreng et stykke ut i ammeforløpet. Men hvis barnet ditt skulle legge lite på seg eller du vil ha opp produksjonen litt så kan du lage deg noen økedager hvor du tilbyr brystet veldig hyppig og gjerne amme litt mer på natten også så vil produksjonen øke.

Masse lykke til! :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Back
Topp