Har ikke fødeplass...

monimamma

Betatt av forumet
Nå synes jeg det er på tide å få fødeplass!
Søkte på Ullevål da jeg var ti uker på vei. Så gikk det noen uker før det kom avslag i posten - fra Ullevål og Rikshospitalet. Vi fikk en liste med sykehus vi kunne søke på - alle utenfor Oslo. Vi har ikke bil, og det blir slitsomt for samboer og storesøster å besøke oss på sykehuset hvis vi havner langt unna.

Men det var to andre alternartiver i byen. Jordmorstyrte fødestuer med akkupunktur og badekar som eneste smertelindring. Vi snakket om det, og likte tanken på å være garantert et godt badekar - samt å kanskje slippe for mye stress under fødselen. Naturlig er jo bra [:)] Så ba jeg om å få en time på Føderiket for å bestille plass der. Etter to uker kom vi til samtale, og fikk bare vite at
FØDERIKET BLIR LAGT NED I SOMMER [:@] I tillegg kunne jordmor fortelle at jeg sannsynligvis ikke får UL i uke 18 - siden jeg ikke har krav på det når jeg ikke har fødeplass. Har vært skikkelig lei meg noen dager nå.

Vi fikk vite at vi kunne få gå til jordmor på Føderiket fram til første juli, og så bli overført til ABC-klinikken på Ullevål, og føde der. Men etter å ha tenkt litt på det, ville jeg heller prøve å få plass på ABC med en gang. Få jordmoroppfølging og fødsel på samme sted. Så vi sendte søknad til ABC på mandag. (Er også redd de bare sier de ikke har plass på ABC i juli...)

Ringte privatklinikk for å bestille UL, men jordmor der ble sinna, og sa jeg skulle kreve å få det på Ullevål. Hun mente de ikke kunne diskriminere de som får avslag på fødeplass på den måten. Sa jeg måtte ringe og mase, og heller ta kontakt med henne igjen hvis vi ikke fikk time. - Så skulle hun hjelpe meg. Så nå har vi ringt og mast, men må fortsatt vente på svar, og vet ikke hvor lenge...

Dette er en tid da jeg skulle glede meg til jordmortimer og UL. Men nå føler jeg at jeg må mase og kjempe for å få de tjenestene som staten sier de tilbyr alle gravide her i landet. Blir sliten og lei meg.

Har aldri hørt lingnende, må si jeg blir litt sjokert over behandlingen du har fått [:@] en ting er at de ikke kan tilby deg fødeplass, selv om det i seg selv er dårlig at det ikke er fødeplass i nærheten av der man bor, men at de i tillegg sier at du ikke har krav på UL det finner jeg hårreisende. Håper det ordner seg med UL (stå på ditt ikke gi deg) og at det er plass til deg på ABC-klinikken, skal krysse fingre for deg. Lykke til

Gud for et styr!!! Godt at du fikk litt assistanse av jordmoren du ringte. Jeg fatter ikke at det skal være så korka opplegg[:@] Håper det ordner seg til slutt med abc, og at du får en trygghet i hvor du skal være og hvem som skal følge deg.

P.

Det er helt forferdelig at du skal måtte ha det sånn[&o] Blir både sint og oppgitt over situasjonen din...
Det er ingen private klinikker du kan føde på da? Om de ikke har plass på de statlige må jo staten betale for den private mener nå jeg! Hvor skal du føde da? På stua?!?!?!?!? [:@]

Alle gravide har rett på oppfølging og ul! Bare ikke gi opp! Send søknader alt du er god til og forklar situasjonen din! Det ordner seg nok [:)]

*trøsteklem*

Dette hørtes jo helt merkelig ut at du ikke får plass i ditt området. Jeg har termin 5 august og søkte fødeplass på ullevåls abc avd. fødte der i fjor og er kjempefornøyd med stedet. Fikk 3 brev i posten bare noen uker etterpå at jeg har fått fødeplass på 3 steder. Automatisk har jeg fått plass på ahus da det er der jeg egentlig hører til, jeg har også fått plass på ullevåls "vanlige" fødeklinikk + at jeg fikk plass på abc avd.
så tydelig at noen får i pose og sekk mens andre ikke får noe, helt merkelig.

OI!
stakkars. Før ei behandlig du har fått. Det sku man ikke tru om velferds Norge.

Det høres ut før mæ som at du e i et anna land. Før hær oppe i Nord må vi ikke søke føde plass og har bare et sykehus.

Krysse fingran før dæ å håpe at du får fødeplass og Ordinær UL [:)]

ORIGINAL: ctj88

OI!
stakkars. Før ei behandlig du har fått. Det sku man ikke tru om velferds Norge.

Det høres ut før mæ som at du e i et anna land. Før hær oppe i Nord må vi ikke søke føde plass og har bare et sykehus.

Krysse fingran før dæ å håpe at du får fødeplass og Ordinær UL [:)]

sign!

har faktisk lest om det samme på et annet terminforum.. Hun ble henvist til bærum(!? om det er eget sykehus..) høres jo veldig urimelig ut at man ikke får føde der man bor[:@][:-]

Skjønner godt at det er skuffende å ikke få plass, og da særlig å bli "nektet" ordinær ul.
Men nå er det jo slik at ingen er garantert plass. Det er jo bare 3% eller der som faktisk føder til termin, så det kan like gjerne være plass akkurat når du skal føde, som når en av oss med plass skal føde [;)] Juli og august er jo de travleste fødselsmånedene, så hvem som helst kan risikere å komme til full fødeavdeling....

Det er bare å henge seg på telefonen med en gang du merker fødselen er i gang, så er det nok muligheter for å få føde i Oslo alikevel.

Ehemm... siden det er fritt sykehusvalg her i landet og jeg bor nært to sykehus, har jeg valgt å ha ordinær ul på ett sted, men kommer muligens til å be om å få føde på det andre sykehuset. Hårreisende at de prøver å innbille deg at du ikke skal få UL når du ikke har fødeplass! Det har du krav på.

Men utrolig synd at du må mase sånn da. Veldig forskjell på hvor i landet man bor. Her søker vi ikke fødeplass, vi bare sender inn papirene der vi vil føde...

ORIGINAL: * supermeg*

har faktisk lest om det samme på et annet terminforum.. Hun ble henvist til bærum(!? om det er eget sykehus..) høres jo veldig urimelig ut at man ikke får føde der man bor[:@][:-]

Bærum er jo ikke så langt fra sykehusene i Oslo, da.

TS - skjønner godt at det er frustrerende, men det er jo en mulighet å f.eks. søke om fødeplass på Bærum. Er iallfall langt nærmere enn f.eks. Fredrikstad som vel også er på lista man får anbefalt. Sommermånedene er jo da det fødes flest barn, og selv om man har fått fødeplass så er man jo ikke garantert å få føde der. Er det fullt på fødestuene når fødselen starter, så er det jo fullt.

Håper du finne en løsning som passer for dere, og ikke minst at du får gjennomført ordinær ul. Lykke til.

Uff, helt utrolig altså! Håper det løser seg for deg!! Trenger ikke akkurat slikt stress og uroligheter under svangerskapet...
**trøste**

Må vi søke om fødeplass?? det visste ikke jeg[&:]
men har ikke snakka me legen om det enda siden jeg ikke har vært hos legen siden uke 12.
hmm.

I forrige svangerskap fikk vi fødeplass på Ullevål.
De gjorde det klart at vi kunne bli sendt videre til Bærum eller Riksen eller Ahus hvis det likevel var fullt når fødselen startet. Men jeg må ha fødeplass et sted. Kan ikke bare ringe og prøve å få plass når fødselen er i gang... (Blandt annet for å få UL, og for å ha et sted å henvende meg hvis det dukker opp problemer i svangerskapet.)
Ble litt skremt da det sto på infosiden til ABC at man burde søke så fort man fant ut at man var gravid...
Men nå får jeg ikke gjort mer enn å krysse fingre og vente på brev.

Vel..det er ikke langt fra Oslo til Bærum eller Ahus. Fra Oslo sentrum tar det vel maks 15-20min til Ahus og ikke særlig mer til Bærum. Selv om en ikke har bil, ordner det seg jo. Kjenner dere ingen som har bil som dere kan låne av? Hva med å ta taxi et par ganger eller offentlig transport? Kan virkelig ikke være noe stort problem. Mange i Norge som har MYE lengre vei til sykehus.

FIkk selv ikke plass på riksen eller Ullevål sist, fikk plass på Ahus. Hadde ikke bil, men ordnet oss slik at vi kunne låne bil/ta kollektivtransport de tre dagene jeg var på sykehuset. Få deg en fødeplass, så får du automatisk også innkalling til UL.

Bare min mening, altså!

Det hjalp å mase! [:)]
Fikk innkalling i posten til UL og tilbud om fødeplass på både ABC enheten og ordinær fødeavdeling på Ullevål [:D]
Vi måtte ha leid bil hvis vi hadde havnet utenfor byen, og det hadde sikkert gått på et vis, men det er utrolig slitsomt når vi bor i gangavstand til Ullevål...
Kjempeglad nå [:)]

Få deg en fødeplass, så får du automatisk også innkalling til UL.

Vi fikk ikke innkalling til UL med fødeplass på Føderiket. Jordmor der sa vi måtte ordne det privat, og betale selv.

Gratulere med fødeplass og UL! [;)]

ORIGINAL: monimamma

Få deg en fødeplass, så får du automatisk også innkalling til UL.

Vi fikk ikke innkalling til UL med fødeplass på Føderiket. Jordmor der sa vi måtte ordne det privat, og betale selv.

Ok, det var snålt, man har jo krav på gratis ordinær UL!

Uansett bra det hjelper å mase, kjempebra at du fikk UL/fødeplass på Ullevål! Gratulerer!

ORIGINAL: monimamma

Det hjalp å mase! [:)]
Fikk innkalling i posten til UL og tilbud om fødeplass på både ABC enheten og ordinær fødeavdeling på Ullevål [:D]
Vi måtte ha leid bil hvis vi hadde havnet utenfor byen, og det hadde sikkert gått på et vis, men det er utrolig slitsomt når vi bor i gangavstand til Ullevål...
Kjempeglad nå [:)]

Sniker fra Juni igjen - så lenge siden jeg har sneket nå [8D]
Så godt at du fikk plass! Hadde faktisk tenkt til å PM'e deg å si at du måtte søke på ABC for der pleier de vanligvis å ta deg inn (faktisk!) dersom du søker slik de krever.
Siden det nå er fritt sykehusvalg vil veldig mange inn på Riksen og Ullevål, så man må faktisk søke i uke 5-6 for å få plass, altså nesten FØR man vet om man er gravid![&:]
Alltid en sjanse for å bli sendt videre da dersom det er fullt på tidspunktet babyen vil ut, men nå har du i hvertfall et sted å forholde deg til!!

Jeg er KJEMPEfornøyd med oppfølgingen jeg får på Ullevål, så håper du får samme opplevelse. [:)]

Back
Topp