Har hjemmeabort ved MA blitt bedre?

Blåbærsmoothie

Betatt av forumet
Septemberlykke 2021
Jeg gjennomgår min andre abort på litt over tre måneder. Forrige var en kjemisk litt før uke 5, mens denne gangen er det en MA. På sykehuset har jeg fått et ryddig og godt infoskriv med alt jeg trenger å vite, en god samtale med sykepleier og en liten haug med tabletter. Både paracetamol, voltarol og Oxycontin i tillegg til oxynorm hvis det skulle bli skikkelig ille. Pluss abortpiller så klart. Ser ut til at dette er standard.

Synes jeg leser mye om folk som blir sendt hjem med abortpiller og beskjed om å ta Paracet hvis det blir for vondt, og er derfor litt positivt overrasket over dette lille tårnet med piller jeg har fått. Dere som har vært gjennom MA før, kan det være at sykehuset har endret rutinene litt for å gjøre hjemmeabort greiere for kvinnene?

Ut fra infoen i skrivet jeg har fått er dette standard behandling ved MA. Slik jeg ser på det hele nå, kunne jeg ikke vært mer fornøyd med behandling og oppfølging så langt. Det gjenstår så klart å gjennomføre selve aborten da... Hører gjerne hva deres erfaringer er med smertestillende ved abort.
 
Jeg gjennomgår min andre abort på litt over tre måneder. Forrige var en kjemisk litt før uke 5, mens denne gangen er det en MA. På sykehuset har jeg fått et ryddig og godt infoskriv med alt jeg trenger å vite, en god samtale med sykepleier og en liten haug med tabletter. Både paracetamol, voltarol og Oxycontin i tillegg til oxynorm hvis det skulle bli skikkelig ille. Pluss abortpiller så klart. Ser ut til at dette er standard.

Synes jeg leser mye om folk som blir sendt hjem med abortpiller og beskjed om å ta Paracet hvis det blir for vondt, og er derfor litt positivt overrasket over dette lille tårnet med piller jeg har fått. Dere som har vært gjennom MA før, kan det være at sykehuset har endret rutinene litt for å gjøre hjemmeabort greiere for kvinnene?

Ut fra infoen i skrivet jeg har fått er dette standard behandling ved MA. Slik jeg ser på det hele nå, kunne jeg ikke vært mer fornøyd med behandling og oppfølging så langt. Det gjenstår så klart å gjennomføre selve aborten da... Hører gjerne hva deres erfaringer er med smertestillende ved abort.

Jeg gjennomfører medisinsk abort pga MA på sykehus nå, og jeg har fått samme pakke med smertestillende som deg. Jeg måtte imidlertid spørre om å få oxycontin, men sykepleieren gjorde det klart for meg at det bare var å spørre om det før vi begynte.

Mitt råd er å ta smertestillende og ikke prøv å være tøff.
 
På St.Olavs fikk jeg beskjed om å kjøpe Paracet og Ibux. Fikk ikke noe annet enn Cytotec og kvalmestillende fra sykehuset. Hadde jeg hatt noe mer smertestillende tilgjengelig hadde jeg absolutt tatt det for det var veldig smertefullt når det stod på som verst.
 
Da jeg hadde en MA i juli i fjor, fikk jeg ingenting. Var på legevakten på natta pga blødninger og smerter, ble sjekket at jeg hadde åpning og sendt hjem. Ingen smertestillende, ingen piller for videre utdrivning, ingen videre oppfølgning..
Så jeg håper inderlig at alle opplever bedre hjelp enn meg ihvertfall.
 
Hadde en Cytotec runde på Kalnes i slutten av april. Da fikk jeg Paracet + Voltaren før start, og sykepleieren prakka nesten på meg oxynorm. Er glad for det i ettertid, da jeg fikk behov for to eller tre stk totalt. Fikk ganske vondt når riene starta. Masse lykke til, veldig leit å lese om alle som opplever MA :Heartred følte meg mye bedre bare alt var ute, men den psykiske påkjenninga satt i en drøy mnd tid, ca til første mens.
 
Tror dessverre det er stor forskjell fra sykehus til sykehus. Jeg fikk også med meg samme «pakke» som deg, og anbefaler å ta det som anbefalt. Synes når man skal gjennom noe så tøft psykisk, så kan man få slippe litt på de fysiske smertene.. Stor klem ❤️
 
Hei, så utrolig leit at du må gjennom enda en MA. :Heartred

Synes det er fint at du har fått såpass med smertestillende. Jeg gjennomgikk en MA hjemme 5. august, fikk kun paracet, voltaren og kvalmestillende, selv om jeg sa at det har liten effekt på meg. Ba spesifikt om morfin, gjerne oxynorm som jeg har hatt god effekt av når jeg hadde egguttak og var overstimulert ved IVF. Fikk beskjed om at de ikke kunne skrive det ut, men at jeg kunne komme dit og bli innlagt og få det der om jeg ble så dårlig at jeg ikke klarte meg uten. De ville helst at jeg gjorde aborten hjemme, informerte meg ikke om at jeg kunne velge å gjøre den på sykehuset, kun at jeg kunne komme inn om det ble for vondt eller blødde for mye. Hadde satt stor pris på sterkere smertestillende, det er kjipt nok å gå gjennom en MA som det er. Heldigvis går jo smertene over da :Heartred

Virker som at det er stor forskjell på sykehusene rundt om i landet.
 
Takk for svar! Det er trist å lese at det er så ulikt fra sted til sted. Dette burde jo vært likt uavhengig av hvor man bor i landet. Her går aborten så langt overraskende bra og med lite smerter. Begynte å blø etter to timer, og nå har det snart gått seks timer. Tipper jeg er et lite stykke unna ferdig. Hvor lang tid tok det før det verste var over for dere, og hvor mye blødde dere?

Skulle virkelig ønske alle fikk like god informasjon og smertelindring som jeg synes jeg har fått i dette tilfellet ❤️
 
Har dessverre bare dårlig opplevelse selv. I 2916 når de trodde jeg hadde ma, men det var xu, fikk jeg skjenn av sykepleier fordi det var min egen feil at blødningen ikke kom fordi jeg "bare låg der".
MA nå i august ble jeg sendt hjem uten noe form for smertestillende. Heldigvis har jeg oxynorm liggende fra egguttak.
 
Først og fremst, trist å høre at du har hatt MA ❤️Jeg fikk med Paracet, voltaren, afipran og oxynorm ve behov(eller oxycontin, husker ikke helt)
Tok kun de tre første, som det sto at jeg sku. Så gikk det en halv time før cytotec’n virka, og i løpet av 1-2 timer hadde det meste kommet ut.
Smertene slapp i det det første kom, etter det var det bare det psykiske som var vondt.
Men jeg hadde sett for meg at det sku vært mye værre, noe ala exorsismen :nailbiting:
 
:(:(
Først og fremst, trist å høre at du har hatt MA ❤️Jeg fikk med Paracet, voltaren, afipran og oxynorm ve behov(eller oxycontin, husker ikke helt)
Tok kun de tre første, som det sto at jeg sku. Så gikk det en halv time før cytotec’n virka, og i løpet av 1-2 timer hadde det meste kommet ut.
Smertene slapp i det det første kom, etter det var det bare det psykiske som var vondt.
Men jeg hadde sett for meg at det sku vært mye værre, noe ala exorsismen :nailbiting:

Høres ganske likt ut som erfaringen her, bortsett fra en runde med smerter og Oxynorm morgenen etter. Har ikke hatt særlig vondt etter det, men blør fortsatt litt friskt blod nå en uke senere. Synes totalt sett at jeg har blødd mye mindre enn forventet, ikke vært i nærheten av å fylle opp et nattbind etter dag 1. Mengden dag 1 var også overrraskende sparsom. Har bestilt gynekologtime for å se om alt er ute, håper Virkelig jeg slipper ny runde med cytotec og smerter, eller enda verre, utskrapning :( Psykisk er jeg ganske langt nede, håper det blir bedre snart.
 
Krysser fingra for at du slipper en ny runde. Jeg blødde en del koagler den første uka, og uka etter var det litt mer sparsomt og litt av og på.
Det psykiske blir bedre med tida❤️ Men sjøl om tida gikk, så kunne jeg plutselig gråte ute av det blå. Men det blei sjeldnere og sjeldnere.
 
Jeg er midt oppi en MA nå og har ikke vært på sykehus, men hos privat gynekolog. Fikk disse fire pillene man skulle føre opp i huttiheita + pinex forte og voltaren. Har ikke skjedd noe på over fem timer nå så begynner å bli litt stressa!
 
Jeg er midt oppi en MA nå og har ikke vært på sykehus, men hos privat gynekolog. Fikk disse fire pillene man skulle føre opp i huttiheita + pinex forte og voltaren. Har ikke skjedd noe på over fem timer nå så begynner å bli litt stressa!
Æsj :grumpy: mener legen sa det kunne ta inntil 6 timer, så håper det er igang nå... Fælt å måtte gå gjennom, men bedre at det skjer med en gang når det først må skje... :Heartpink
 
Jeg er midt oppi en MA nå og har ikke vært på sykehus, men hos privat gynekolog. Fikk disse fire pillene man skulle føre opp i huttiheita + pinex forte og voltaren. Har ikke skjedd noe på over fem timer nå så begynner å bli litt stressa!

Håper det har gått bra med deg og at blødningen kom ordentlig i gang! MA er utrolig fælt og kjipt, og jeg må innrømme at jeg aldri har vært så langt nede før, selv om jeg nok slapp det meste av de fysiske smertene.

I morgen er det to uker siden aborten her, og jeg fikk bekreftet at det aller meste var ute for noen dager siden. Nesten helt sluttet å blø nå, humøret er ganske så tilbake til normalen og gynekologen sa at han antok at det er ca. to uker til neste eggløsning. Håper det går like bra med deg, og at du snart sitter der med spire i magen igjen :)
 
Håper det har gått bra med deg og at blødningen kom ordentlig i gang! MA er utrolig fælt og kjipt, og jeg må innrømme at jeg aldri har vært så langt nede før, selv om jeg nok slapp det meste av de fysiske smertene.

I morgen er det to uker siden aborten her, og jeg fikk bekreftet at det aller meste var ute for noen dager siden. Nesten helt sluttet å blø nå, humøret er ganske så tilbake til normalen og gynekologen sa at han antok at det er ca. to uker til neste eggløsning. Håper det går like bra med deg, og at du snart sitter der med spire i magen igjen :)
Takk! Ja, det kom skikkelig i gang og har blødd godt i fem dager. Håper det snart er over... Hvordan fikk du sjekket at det ikke var rester? Jeg har bare fått beskjed om å ta en blodprøve to uker etter...
 
Takk! Ja, det kom skikkelig i gang og har blødd godt i fem dager. Håper det snart er over... Hvordan fikk du sjekket at det ikke var rester? Jeg har bare fått beskjed om å ta en blodprøve to uker etter...

Så godt å høre! Jeg endte med å dra til gynekolog privat fordi jeg syntes jeg hadde blødd mindre enn forventet og trodde det kunne være rester. Synes det var verdt pengene å få forsikret meg om at alt er i orden før vi begynner prøvingen igjen. Ellers ingen blodprøver her, men jeg skal ta graviditetstest for å sjekke om den fortsatt er positiv. Tenker jeg tester til helgen :)
 
Ullevål endret i hvert fall rutinene sine på hva som er i smertestillende-pakka høsten 2019. Jeg var veldig fornøyd med det og hadde en tilnærmet smertefri abort. Lykke til dere som skal gjennom dette :Heartred
 
Jeg var vel «heldig» for det var aldri noe tvil på at det skulle gjøres på sykehuset, var mitt første møte med å miste så fryktelig glad jeg ikke var hjemme! Husker jeg først takka nei til smertestillende men måtte ta en del til slutt. Er det ikke vanlig at man kan gjennomføre på sykehuset? hadde en sa noen mnd senere hjemme, så visste litt mer om hva jeg gikk til da, men da trengte jeg ikke noe særlig smertestillende.
 
Ser det er en litt gammel tråd, men håper på svar likevel :) Fikk dere smertestillende med dere fra sykehuset? Jeg fikk resept som jeg måtte dra til et vaktapotek selv for å hente ut og betale for. På grunn av helligdager hadde ikke vanlige apoteker åpent.
 
Back
Topp