Har hatt første svangerskapskontroll

_Lykkeliten_

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
På onsdag var jeg på første kontroll. Det gikk kjempebra :-) Var litt usikker på hvilken lege jeg skulle få, siden fastlegen vår er ute i permisjon. Fikk en ung (ikke mye eldre enn meg selv), hyggelig og sprudlende dame. Hun tok seg kjempegod tid (var der ca. en time), og det var skikkelig god stemning inne på kontoret. Lo og tøyset masse :-)

Fikk litt sjokk når jeg gikk på vekta - har gått opp 4 kg allerede. Men det er nok litt kombinert av graviditeten, og at jeg har vært mye mindre aktiv de siste ukene pga. kvalme, svimmelhet etc. HAr alltid vært ut på minst en lang gåtur med hunden hver eneste dag (1-2 timer), og nå har jeg kanskje vært ute 3-4 dager i uken. Så det er klart det merkes når man halverer aktivitetsnivået :-)

Hadde litt lavt blodtrykk, som var helt normalt. Det forklarer også hvorfor jeg har vært litt svimmel. Så var det litt eggehvite i urinen, så de skulle sende inn prøvene for å se om jeg trenger en kur mot UVI. Har hatt det mange ganger tidligere, så blir ikke overrasket om det er på vei til å slå ut igjen nå.

Så nå i helga skal den gode nyheten fortelles til vordende bestemor, bestefar x 2 (stefar og biologisk far), oldemødre og tanter og onkler på min side. Til uka får vordende farmor, oldefar, tippoldemor og tanter og onkler på samboers side vite det :-) Gleder meg :D

Lurer på en ting: Jeg har brukt terminkalkulatoren og regnet på når jeg har termin. Kommer frem til 1. oktober ut fra at første dag i siste mens var 23. desember. NÅr legen tok utgangspunkt i akkurat samme dato fikk hun at jeg har termin 2. oktober.. Hmm.. Hvorfor ender vi opp med forskjellig dato? Regner med jeg får tilpasset datoen etter UL uansett da, men bare funderte litt på det :-)

Så flott;)

Vet ikke hvorfor men legen får alltid en dag forskjell, tenkte først med meg st hun kanskje regna etter 28 dagers syklus, mn aner ikke

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Så flott!! :)

Vet ikke hvorfor det blir forskjell, men i følge terminkalkulatoren her er jeg 9+5 idag og i følge legen 9+6. Så hva de regner annerledes vet jeg ikke :)

Gratulerer med vel overstått første kontroll :)

Vet ikke hvorfor terminen blir forskjellig. Min lege fikk at terminen var 2 dager før det jeg hadde funnet ut med bruk av terminkalkulator. Blir spennende å se på UL :)

Så fantastisk å sitte igjen med en sånn følelse etter kontrollen. Er supert at man får en lege man har kjemi med :D

I følge legen min, har jeg termin 25 september, ifølge ul har ejg 15 oktober. Noen ganger lnner det seg å ta termindatoene med en klype salt, iallefall frem til oul :)

Så herlig :) god påske, så gøy å fortelle det :)

Vet at termin blir tilpasdet etter UL, så bryr meg ikke om det. Ble bare "teoretisk" nysgjerrig å hvorfor vi regner forskjellig :-)

Er kjemprfornøyd med å få så god kontakt med legen - det er så viktig :-)

Sniker litt ;)

Terminkalkulatoren regner svangerskapet som 40+2, mens legen din regner 40+3 dermed blir det den ene dagen forskjell... Men er bare å ta med en liten klype salt frem til OUL.. Det er den terminenn man skal følge :)

Sniker litt ;)

Terminkalkulatoren regner svangerskapet som 40+2, mens legen din regner 40+3 dermed blir det den ene dagen forskjell... Men er bare å ta med en liten klype salt frem til OUL.. Det er den terminenn man skal følge :)

Aha, men da har jeg lært noe nytt :-) Takk for svar :D

Back
Topp