Har glemt folat og vitaminer

hopefulmama

Blir kjent med forumet
Mailykke <3
Siden vi har vært prøvere i en god stund hadde jeg denne runden helt glemt å ta folat+vitaminer som jeg ellers har tatt i over ett år.. typisk? :rolleyes:

Begynt i dag nå som jeg er 3+5 håper ikke at det er for sent..

Jeg begynte å ta det først på søndag da jeg fant ut at jeg var gravid. (Har tatt vitamintilskudd med folat i da, men ikke like mye som er anbefalt for gravide. Jeg velger å tro og håpe det går helt fint. :)

Ikke jeg heller, eller jeg tok i 2 dager og har glemt i 3 dager osv sånn har det gått etter jeg fant ut jeg er gravid...!!

Håper på 2014

Er mange som ikkje tar før dei faktisk har positiv test i hendene. Viss du har tatt det tidligere har du nok ikkje nokke mangel på folat og vitaminer i kroppen, så går nok heeilt fint. Men er jo ingen problem å sjekke dette med ein blodprøve hos legen viss du er usikker :)

Jeg tar både folat å mulitvitamin. Men hvor lenge skal man gå på folat? Folsyre er vel det samme?

Folsyre og folat er det samme, dette skal tas de første 3 måner av graviditeten.

Selv har jeg kjøpt Lifeline Care, Gravid kosttilskudd (på apoteket) som inneholder alt av vitaminer, Omega3 og mineraler man trenger å få i seg. De har en type for første tri semester og en type for de neste 6 semester.

Siden vi har vært prøvere i en god stund hadde jeg denne runden helt glemt å ta folat+vitaminer som jeg ellers har tatt i over ett år.. typisk? :rolleyes:

Begynt i dag nå som jeg er 3+5 håper ikke at det er for sent..

Kjenner meg igjen. Da vi bestilte utredning så hadde jeg begynt å gi opp. Vi la vekk alle hjelpemidler denne pp'n, termometer, el-tester, folat ol.

Typisk at det skulle klaffe nå og jeg har litt dårlig samvittighet :(
Derfor har jeg gått på en god dose folat siden jeg fikk to streker - overskuddet bare går ut med urinen :)

Folsyre og folat er det samme, dette skal tas de første 3 måner av graviditeten.

Selv har jeg kjøpt Lifeline Care, Gravid kosttilskudd (på apoteket) som inneholder alt av vitaminer, Omega3 og mineraler man trenger å få i seg. De har en type for første tri semester og en type for de neste 6 semester.
Ok, da slutter jeg bare på den når jeg bikker 3mnd? Å den skal jeg se etter, godt å få i seg vitaminer og mineraler når man ikke har matlyst.

Ok, da slutter jeg bare på den når jeg bikker 3mnd? Å den skal jeg se etter, godt å få i seg vitaminer og mineraler når man ikke har matlyst.

Folat slutter du med når du har nådd 3 måneder. Men hvis du kjøper den pakka jeg går på er det folat innbaket i tablettene der (den dagsdosen man trenger).

Godt dere minnet meg på det :) har ikke tenkt på det, men fant en boks i skapet fra sist jeg var gravid, og den hadde ikke gått ut på dato ;)

Det går nok helt fint :) Før tok jo ingen folat.. Jeg begynte heller ikke før den dagen jeg fant ut at jeg var gravid.

Kjenner meg igjen. Da vi bestilte utredning så hadde jeg begynt å gi opp. Vi la vekk alle hjelpemidler denne pp'n, termometer, el-tester, folat ol.

Typisk at det skulle klaffe nå og jeg har litt dårlig samvittighet :(
Derfor har jeg gått på en god dose folat siden jeg fikk to streker - overskuddet bare går ut med urinen :)

Mener en ikkje skal ta meir enn 0,4 mg, legen min sa ihvertfall at det var litt viktig. Berre tenkte å nevne det siden du skriver at du tar en god dose :P Men kan jo vere det er i samråd med lege eller noe :)

Mener en ikkje skal ta meir enn 0,4 mg, legen min sa ihvertfall at det var litt viktig. Berre tenkte å nevne det siden du skriver at du tar en god dose :p Men kan jo vere det er i samråd med lege eller noe :)

Oki. Jeg har ikke tatt dette i samråd med lege nei. 0,4 mg er anbefalt daglig dose. Jeg leste at det overflødige går ut med urinen drefor har jeg tatt 2 og 3 slike 0,4 mg i døgnet :) Får nesten google det tenker jeg :)

Folat er vannløselig, så får kroppen for mye skilles det bare ut i urinen :D

Back
Topp