Har glemt alt jeg...

*p!nk smile*

Forumet er livet
Når skal man bestille tid til svangerskapskontroll?? Er det uke 8?

er forskjellig fra sted til sted. uke 8-12 er vel vanlig.

Var til legen og fikk bestilt fødeplass på fredag, men første kontroll er først i uke 10=)

Det vanlige er første svangerskapskontroll rundt uke 10-12 med mindre det skjer noe ekstraordinært. Det er visse blodprøver som må tas ved ca de ukene og ikke tidligere.

Men du kan jo gå på legekontoret og ta en g-test og få det notert i systemet og dersom du trenger time med lege så bestiller du og bruker timen til det du vil! :-)

sist var jeg TIDLIG ute og dobbelsjekka at eg var gravid da eg var 5 uker på vei *overivrig førstegangs hehe* ..da tok hun celleprøve av livmora i samme slengen siden det var 3 år siden sist.
Måtte dessuten til legen å få halv sykemelding pga kvalme frem til uke 11.

Men vi begynte ikkje å fylle ut svangerskaps-skjemaet før eg var 12 uker trur eg...

glede meg til eg har kommet så langt at eg kan fylle ut skjemaet altså !!staaas!

Det er vel ikke akkurat noen fasit på når man skal dra på første svangerskapskontroll akkurat...Så er jo egentlig bare til å ringe å bestille time, så sier di jo i fra hvis di vil ha deg inn på et senere tidspunkt eller ikke..

Sist graviditet var jeg der i uke 7, og da begynte vi å skrive i "svangerskapspapirene" da.. Men dette var hos jordmor.. Er egentlig hos jordmor jeg føler jeg får mest ut av oppfølgingen.. di har di fleste svarene på ting jeg har lurt på, i og med at dette er det di har spesialisert seg i, men legen kan jo egentlig ikke så mye om det.. Så legen drar jeg egentlgi bare til fordi jeg må ta prøvene der, i hvert fall nå når den ordentlige legen min  har utdanningspermisjon...

jeg har fått i uke 10. Jeg fikk beskjed av legen at normaltid var mellom uke 10 og 12.

Det er vel som dei andre seier her, at det er forskjellig fra kommune til kommune! Da eg ringde ned i forrige uke så sa dei at dei ville ha inn gravide til første kontroll mellom veke 8-12.. Så eg har fått time når eg er i veke 9.. Passa fint siden eg ville ha første kontrollen før jul :-)

Var å testet meg hos legen, og skulle komme tilbake i uke 8 (på onsdag) :)
Er sikkert forskjelligt fra lege til lege når de ønsker å begynne med kontrollene.

Sist fikk jeg beskjed om at legen helst ikke ville ta kontrollen før uke 12.

MariaKA skrev:

Var til legen og fikk bestilt fødeplass på fredag, men første kontroll er først i uke 10=)

Må bare spørre men hvorfor må dere bestille Fødeplass...?

Det vanlige er mellom uke 8-12.
Men ser det er helt avhening av hvor man er tydeligvis...

Jeg var en tur til legen i uke 5, mest fordi jeg følte for en samtale i forhold til mat. (Jeg har gått mye ned i vekt det siste året, og visste derfor at jeg måtte få i meg mer mat når jeg plutselig skulle spise for 2. Like greit å snakke med legen om det som å prøve å finne ut av det selv..) Hun tok en GU og blodprøver for å sjekke at alt sto bra til, noe det gjorde.

Første ordinære kontroll m/utfylling av skjema osv er satt opp i uke 12, men dersom det er noe må jeg bare komme tidligere. Synes det høres greit ut jeg, siden ikke noe tilsier at jeg trenger mer oppsyn enn normalt.

AudiMamma skrev:

MariaKA skrev:

Må bare spørre men hvorfor må dere bestille Fødeplass...?

det kan eg svare på  , for eg bodde i Oslo sist eg va gravid,
Det har seg slik i IALLEFALL akershus fylke, må man søke om fødeplass TIDLIG hvis man vil ha det sykehuset som ligger nærmest.

Eg feks bodde midt i Oslo, men når eg var 12 uker på vei var det fullt både på Ullevål og Rikshospitalet. Jeg valgte da Bærum sykehus som nærmeste alternativ.

Back
Topp