Har far rett til permisjon m/lønn

Lykkeliten_84

Forumet er livet
VIP
når jeg går på skole? [:-]

har ikke de egen opptjening nå, etter nye regler? *google*

*gjesp*

Altså, er det fedrekvoten du mener, eller de frie ukene? Fedrekvote har far ikke rett på dersom mor ikke har rett på foreldrepenger (har vært i jobb i minst 6 av de siste 10 mnd før permstart) Men de frie ukene (ukene som er til fordeling mellom mor og far, selv om mange anser dem som mors uker, men det er bare 3 uker før og 6 uker etter fødsel som er forbeholdt mot) har han rett på å ta ut. Gitt at du er tilbake på skolen. Dersom du er hjemme kan ikke far få lønnet permisjon.

Les: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

Nav har faktisk relativt informative sider om dette. (i motsetning til en del av personene som jobber der... de kan svare såmangt. Da hjelper det å vise til deres egen skriftlige informasjon...)

Du kan velge mellom å ta dine 3 uker før og 6 uker etter på, og gi resten til far, eller så må du ta alt[:)] 

(hvertfall slik det var i 2008) Men det er jo noen nye regler nå, så skjekk opp i det, for eg vart litt usikker på om det er slik lenger!

Det er fortsatt sånn ja (men fedrekvoteukene forsvinner, idiotisk nok, de forutsetter at mor hadde rett på foreldrepenger. Den fatter jeg bare ikke!)

Men om far får alt (eller deler, det er ikke "alt eller ingenting") er det altså aktivitetskrav til mor i den tiden far har lønnet permisjon. Hjemmeværende far (arbeidsledig, ulønnet, eller hva som helst), og mor i permisjon er lov. Hjemmeværende mot og far i permisjon, er ikke lov. Likestilling i praksis...[8|]

Men altså, når/om du begynner på skolen igjen, kan far ta den lønnede permisjonen.

Jeg har en vennine som er student, hun får penger av lånekassen og faren har rett på permisjon med lønn. Jeg anbefaler deg å snakke med en rådgiver ved skolen du går på, ikke NAV de kan jo nesten ingen ting. Hun har ihvertfall veldig mange rettigheter som nav ikke nevnte for henne!!!!

Ja, nav kan ikke om rettighetene i forhold til lånekassen. (det sier seg jo sånnsett selv) Ikke er de alltid helt knallgode på løsninger som ikke innebærer "fedrekvote til far og resten til mor" heller.

Men at far skal ha rett på den lønnede permisjonen forutsetter at mot tar oppigjen studiene.

Så lenge du er student så har far ikke rett til permisjon med lønn (altså fedrekvota). For at far skal ha rett til det (fedrekvota) så må du ha jobbet og tjent 1G eller mer og jobbet 6 av de 10 siste månedene. Men du kan gi far litt av permisjonen din, men da forlanger Nav at du enten jobber 100% eller studerer 100%.

Jeg var student når jeg fikk førstemann i desember 2008, og er fortsatt student når mini kommer.[:)] Så er det noe mer du lurer på så skal jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan.[:)]

ORIGINAL: nalasweet

Så lenge du er student så har far ikke rett til permisjon med lønn (altså fedrekvota). For at far skal ha rett til det (fedrekvota) så må du ha jobbet og tjent 1G eller mer og jobbet 6 av de 10 siste månedene. Men du kan gi far litt av permisjonen din, men da forlanger Nav at du enten jobber 100% eller studerer 100%.

Jeg var student når jeg fikk førstemann i desember 2008, og er fortsatt student når mini kommer.[:)] Så er det noe mer du lurer på så skal jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan.[:)]

Var ikke det tøft, vet ikke om jeg klarer å være vekke fra babyen så raskt etter fødsel. Blir tøft! [&o]

jeg søkte på den kalkulatorer på nav...

Skreiv at kun far har rett på penger osv..  og han fikk full lønn i 10mnd, eller 80% i 12mnd...

MEn jeg er nettstudent da... og har ikke krav på noe fra låne kassa lenger.... [:(]

ORIGINAL: *Sperminator*

Var ikke det tøft, vet ikke om jeg klarer å være vekke fra babyen så raskt etter fødsel. Blir tøft! [&o]

Jeg tok 1 års permisjon fra studiene mine, for jeg hadde aldri klart å være borte fra den lille skatten min. Og jeg kommer til å ta 1 års permisjon denne gangen også. Men det går selvfølgelig ut over fedrekvota for jeg klarer ikke å tjene 1G eller mer.
Men jeg vet det er mange som studere og tar babyen med seg på skolen.
Kan jeg spørre hva du studere? Og kan ikke du bare ta permisjon fra skolen?

Jeg tok 1 års permisjon fra studiene mine, for jeg hadde aldri klart å være borte fra den lille skatten min. Og jeg kommer til å ta 1 års permisjon denne gangen også. Men det går selvfølgelig ut over fedrekvota for jeg klarer ikke å tjene 1G eller mer.

Skal studere helsesekretær. Men joda, skal ta permisjon fra skolen, tror ikke jeg kan ta med mini på skolen. Tror vi skal utplasseres på legekontorer, og da kan jo ikke han/hun være med.

Men om jeg tar permisjon så har jo ikke far rett til å være hjemme med penger...skjønner fint lite nå...[8D] Ble for mye for min hjerne i dag dette! [;)]

Men om far har perm med lønn (eller uten) så tenger du ikke ta med babyne på skolen/legekontoret, for da passer jo far barnet, det er jo derfor han har perm (lite poeng i perm for å være ALENE hjemme...) Så må det selvsagt legges opp til fornuftig gjennomføring av ammepauser da...

Skal studere helsesekretær. Men joda, skal ta permisjon fra skolen, tror ikke jeg kan ta med mini på skolen. Tror vi skal utplasseres på legekontorer, og da kan jo ikke han/hun være med.

Men om jeg tar permisjon så har jo ikke far rett til å være hjemme med penger...skjønner fint lite nå...[8D] Ble for mye for min hjerne i dag dette! [;)]

Hva er det du ikke skjønner? [;)]

Back
Topp