Har far rett på fri fra jobb til ultralydundersøkelse?

andungen_87

Blir kjent med forumet
Tror de fleste arbeidsgivere er greie på dette punktet, men er bare nysgjerrig på hvilke rettigheter far har.
 
Han har nok ikke rett på fri når det ikke er han som skal på unersøkelse selv, min samboer måtte ihvertfall bytte vakt på jobb både forrige gang og denne. Men vil tro de fleste får fri uten lønn til noe slikt:)
 
Tror de fleste arbeidsgivere er greie på dette punktet, men er bare nysgjerrig på hvilke rettigheter far har.

Vet ikke om det er noen rettighet.. Kanskje han kan spørre en kollega som har barn om hva han gjorde?

Hvis han er i tvil så får han enten si at han skal til legen selv, bruke flexitid hvis han har den muligheten eller bare få permisjon uten lønn.

Aldri hørt om noen arbeidsgivere som har vært vanskelig på det :)
 
Samboern min hadde ikke rett på det, men vi tar oss begge fri neste torsdag (da oul er) og fredag så får vi langhelg sammen i samme slengen:happy:
 
Han har dessverre ikkje krav på fri sidan det ikkje e han som skal til legen, men heldigvis er dei ferraste arbeidsgivera vanskelige på det :) Er jo sjeldan snakk om å vere borte meir enn nokre timar. Men mulig du har krav på lønna fri frå din jobb, det hadde i alle fall eg :)
 
Sjefen til gubben hadde vell blitt sur på gubben hvis han hadde gått glipp av UL [emoji23] han har heldigvis en VELDIG forståelsesfull sjef! [emoji173]
 
De fleste har interne regler på det, tror jeg. Hos mannen får de fri uten lønn til oul. Litt usikker på om de automatisk får til tul eller andre ekstraundersøkelser.
 
Husker sist svangerskap var det mange andre pappaer som fikk litt problemer med sjefen.

Heldigvis har min mann en veldig forståelsesfull og får fri, får ikke lønn men det tenker jeg vi ikke kan forvente.
 
På hans jobb er de så glad for at han skal bli pappa [emoji173] så de hadde nok blitt heller sur om han ikke hadde blitt med på ul. De er nesten mer nysgjerrig enn familien [emoji85]
 
Det er kun den som skal undesøkes selv som har lovfestet rett på fri med lønn hvertfall. Men de fleste arbeidsgivere er nok lempelige med å ordne fri for at pappaen kan væremed. Gubben her kan enten ta fri uten lønn, eller bruke avspasering.
 
Jeg fikk beskjed av sjefen min at hun kunne bestemme om jeg fikk lov til å dra på ultralyd eller ikke? Syns dette høres veldig rart ut? Er sykemeldt 50% og jobber den dagen ultralyden er, kan dette ha noe å si?
 
Jeg fikk beskjed av sjefen min at hun kunne bestemme om jeg fikk lov til å dra på ultralyd eller ikke? Syns dette høres veldig rart ut? Er sykemeldt 50% og jobber den dagen ultralyden er, kan dette ha noe å si?


Jeg jobber i kommunen, og vi må levere inn søknad om fri til undersøkelser og slikt, så i teorien kan man få avslag, men er sjelden de sier nei..
 
Jeg fikk beskjed av sjefen min at hun kunne bestemme om jeg fikk lov til å dra på ultralyd eller ikke? Syns dette høres veldig rart ut? Er sykemeldt 50% og jobber den dagen ultralyden er, kan dette ha noe å si?

I utganspunktet skal man få time så langt det lar seg gjøre når man ikke er på jobb.
Litt usikker hva som gjelder når man er sykmeldt.
 
Back
Topp