Har fått påvist GBS! Er redd!

Minisusa01

Glad i forumet
Himmelbarn
Augustlykke 2022 ❤️
fikk melding av legen idag om at jeg har GBS. Altså Streptokokker gruppe B. Infeksjon i slimhinnen. Dette er altså en smittsom infeksjon for barnet når jeg skal føde og jeg må nok få antibiotika intravenøst under fødsel. Er det noen andre her som har eller har hatt det? Kan det smitte over til samboer når
Vi var sex? Det er jo noe rundt 30% av alle kvinner har, og det er jo i normalfloraen og så vidt jeg vet er det ingen seksuell overførbar sykdom. Noen bare har det?

Jeg hadde det under alle tre fødslene. Da jeg fikk de to første ble det ikke påvist i forkant og vi var så uheldige at begge ble smittet under fødsel. Det gikk heldigvis bra begge gangene, etter kraftig antibiotikabehandling. Skulle ønske legene var klar over at bakterien kan komme og gå, slik at man kan ha den under fødsel selv om den ikke ble påvist i uke 36. Jeg fikk antibiotika mens jeg fødte tredje og det gikk helt fint.

Så bra at du får behandling under fødsel, det kommer til å gå så bra :-) Sjansen for at barnet blir smittet under fødsel er i utgangspunktet veldig liten og med antibiotika skal det ikke være noe å bekymre seg for.

Det er ellers ikke noe å tenke på ift dagliglivet, smitte under sex osv. Det er bare noen som har det som en del av bakteriefloraen og det kan, etter det jeg fikk beskjed om, blomstre opp innimellom, slik at det ikke alltid vises på prøver.

Fikk påvist det med førstemann, fikk en kur med antibiotika på sykehuset (var innlagt med nyrebekkenbetennelse og var da di oppdaget GBS-en) , fikk enda en kur med hjem og under fødsel fikk jeg antibiotika intravenøst :) Alt gikk fint :) Var også litt redd for dette men di fortalte det greit på sykehuset / legen og det hjalp . Nå vet du/di at du har det og da er di klar over det når fødsel starter osv. Har født 2 ganger til etter og tok da test men hadde ikke GBS med di to andre . Lykke til :)

Fikk det ikke påvist med nr 1, men han ble syk med gbs og fikk blodforgiftning etter fødsel. Gikk bra siden vi oppdaget det tidlig.

Fikk antibiotika under fødsel nr 2, han ble aldri syk.

Jeg og fikk intravanøs antibiotika på grunn av det der, alt er bra med ungen :)

Fikk antibiotika under fødsel. Rakk bare én av to doser, men det gikk fint. Vi måtte være på sykehuset i 3 dager tror jeg der var, fordi lille var litt varm og de ville se ham an.

Jepp, fikk det påvist i uke 9. Fikk antibiotika intravenøst hver fjerde time gjennom hele fødselen fra vannavgang, og til jeg ble utskrevet etter 3 dager, deretter fikk jeg tablettkur i en ukes tid. Gikk bra, lille ble syk dagen etter fødsel og flyttet til nyfødtintensiven for å bli fulgt opp Men var nok mer feber pga tørste virket det som, gikk over når han fikk i seg melk. Frisk og fin idag, 6mnd senere:)

Jeg har det. Visste det ikke før fødselen startet og fikk bare antibiotika helt på slutten av fødsel. Babyen fikk blodforgiftning selv om han fikk antibiotika i noen dager etter fødsel. Men han var også prematur og det skal ikke så mye til før premature blir syke. Gikk bra selv om det var en skremmende opplevelse for oss alle. Denne gangen vet jeg at jeg har det og skal sørge for at jeg får antibiotika så fort som mulig, ikke avvente til jeg fikk feber som sist. Det kommer til å gå fint med deg. Bare pass på at det står på helsekortet ditt i tilfellet noe skulle skje så du ikke får forklart situasjonen. Det er en del av normal bakterieflora så du trenger ikke være redd for samboeren din. Han kommer ikke til å bli syk av dette.

Fikk d påvist rett etter fødsel med første. Hun ble ikke syk heldigvis. Når jeg dette svangerskapet har levert urinprøver har d ikke blitt påvist. Usikker hvordan prosedyren på det er, legen skulle undersøke det.

Jeg hadde det. Fikk antibiotika under fødsel og jenta fikk sjekket tempen sin av spl hver 4. time det første døgnet (som de sa var rutine når mor har gbs). Alt gikk bra :)

Anbefaler deg forresten å skrive et fødebrev hvor du skriver at du har fått påvist gbs og er redd.

Jeg hadde det da jeg fødte eldste. Fikk antibiotikakur under fødselen. Gikk helt fint!

Back
Topp