Har fått oppsigelse

charloyte

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Har spurt dere om råd før. Skal oppsummere kort, sånn at kanskje noen av dere kan komme med noen råd til.

Er sykemeldt, vært det i nesten hele år. Termin i september. Sjefen slo seg vrang allerede da jeg sa jeg var gravid i uke 8. Da var det noen som hadde sagt at jeg ikke jobbet de timene jeg skulle og kom og gikk som jeg ville. Noe som ikke stemmer. Har vært på utallige ubehagelige møter med sjefen disse mnd, der han på siste møte ba meg si opp selv. Noe jeg ikke ville. Så ble jeg innkalt til drøftelsesmøte for å vurdere min framtid i stillingen. Dagen han bestemte passet ikke for den personen jeg skulle ha med for å støtte meg, så jeg ba om ny dato. Noe jeg fikk.

Da dagen kom reiste vi 3 timer i bil dit møtet skulle være. Da vi kom fram fikk jeg SMS fra sjefen om jeg kom til og møte dagen etter. Men på innkallingen stod det samme dag jeg hadde reist dit. Da ble jeg så forbannet og frustrert at jeg ikke svarte han på SMS, da vi hadde reist så langt og han mente møtet var dagen etter, selv om jeg har innkallingen på Mail.

Fikk så oppsigelse fra kjeden, med andre kontaktpersoner hvis jeg lurte på noe. Men i oppsigelsen så viser de til 3 drøftelsesmøter jeg ikke har møtt til. Jeg har blitt innkalt til 2, den som ikke passet personen som skulle være med meg og den da sjefen ikke møtte.

Hva i alle dager gjør jeg? Jeg har så lyst til å fortelle den idioten hva jeg synes om han, men det hjelper jo ikke. Har 3 mnd oppsigelsestid, så er «ansatt» til etter permisjonen min har begynt. Tenker jeg rett da, at det ikke har noe å si mtp utbetaling av foreldrepenger fra nav?

Skulle uansett aldri tilbake til den arbeidsplassen, da vi flytter fra stedet ila permisjonen, og jeg var nødt til å finne meg ny jobb mtp avstand.

Dette ble altfor langt, men jeg håper noen kan og vil hjelpe meg her.

Tenker du at du har tid og energi til å gå til sak? Det er VELDIG strenge regler for oppsigelse, og spesielt da arbeidstaker er gravid. Om du føler du er oppsagt på ugyldig grunnlag ville jeg tatt kontakt med advokat. Men dette koster, og tar mye energi og tid, er vel derfor mange ikke tar opp slike kamper mot arbeidsgiver.
Når det ikke er mulig å ha kontakt med arbeidsgiver på en skikkelig måte hadde jeg nok gått bakveien med advokat og tatt det der etter. :)

Fy søren så råttent gjort!!
Hva med å ta kontakt med arbeidstilsynet eller lignende?
Jeg ville uten tvil gått til sak, jeg ville jo ALDRI ha jobbet der igjen, men bare for å vise at slik behandling ikke er greit.
Fy altså, så slemt og dårlig gjort!
Det har nok heldigvis ikke noe å si med tanke på foreldrepenger, men slik skal folk ikke oppføre seg uansett.
Tror nok du har loven på din side her.

Er du organisert? Evnt snakk med en advokat. Dette ville jeg absolutt tatt videre.
Ta vare på meldinger og ta evnt opp samtaler, om det skulle dukke opp noe der som du kan få bruk for. Fullt lovlig å ta opp samtaler så lenge du deltar i dem selv, og du trenger ikke opplyse arbeidsgiver om det :)

Var i en lignende situasjon selv, men kom aldri så langt som til oppsigelse. Jeg fikk et møte med en advokat, for å være sikker på rettighetene mine, og fikk beskjed om å komme tilbake dit om oppsigelse dukket opp. Saken var så sterk at alle utgifter ville falt på arbeidsgiver.
Jeg henviste til arbeidsmiljøloven, og var veldig klar overfor sjefen at dette var noe han ikke hadde lov til. Jeg er fortsatt ansatt, i permisjon, men har jo ikke akkurat lyst til å dra tilbake dit som eneste ansatt, så jeg kommer til å si opp etterhvert. Må bare ordne et par ting først.

Men om du godtar oppsigelsen, og du er ansatt til permisjonen er startet, så vil det ikke gå utover foreldrepengene dine :)

Jeg er ikke organisert. Jeg kjenner jeg er lettet over å slippe å ha noe mer med han og gjøre. Samtidig forbannet over at han gjør dette uten gyldig grunn. Hva hadde dere gjort? Så lenge det ikke har innvirkning på foreldrepengene, så er jeg usikker på hvor langt jeg skal gå. Men det er ikke riktig gjort

Jeg er ikke organisert. Jeg kjenner jeg er lettet over å slippe å ha noe mer med han og gjøre. Samtidig forbannet over at han gjør dette uten gyldig grunn. Hva hadde dere gjort? Så lenge det ikke har innvirkning på foreldrepengene, så er jeg usikker på hvor langt jeg skal gå. Men det er ikke riktig gjort
Om det finnes en advokat i nærheten som tilbyr gratis infotime e.l. ville jeg gjort det. Jeg gjorde det selv, og syns det var veldig greit å ha snakket med noen og kanskje de kan gi noen tips :)

Er noe dritt med sånne sjefer, og jeg syns ikke de skal få slippe så lett unna. Men man må jo ha ork til å starte en slik sak og da selvfølgelig.

Jeg hadde en slik runde nå som gravid, er heldigvis organisert så snakket med advokat der, og tok et møte med sjefen alene der jeg åpnet med «du vil tydeligvis bli kvitt meg, hva har du tenkt å betale for det?»
Advokaten var klar på at om det kom en oppsigelse så hadde jeg en veldig god sak.
Jeg var i full jobb når dette skjedde, men saken ble startet i det jeg sa jeg var gravid.
Jeg endte med en avtale der jeg er ansatt til permisjonen er ferdig (arbeidsgiver dekker over 6G pluss telefon, Internett etc i permisjonen) pluss etterlønn tilsvarende oppsigelsestiden etterpå.
Jeg sto i full jobb til avtalen ble signert, men da hadd jeg kjørt meg selv så langt ned at jeg ble sykmeldt resten av svangerskapet. (Tok 2 mnd før jeg var såpass ovenpå at jeg orket tanken på å avtale lunsj med venner jeg visste var hjemme)

I slike situasjoner, der oppsigelsen ikke er saklig, ender det ofte opp med at arbeidstaker ikke beholder jobben, men får en pengesum. Men da bør man ha en advokat til å se på saken, og klage før fristen er gått ut. Du må passe på at du ikke signerer på at du godtar oppsigelsen din, men du kan signere på at du har mottatt den (veldig viktig forskjell, men lett å kludre det til her).

Det skal ganske mye til for å si opp en arbeidstaker. Dersom man klager, blir man ofte enige på 17-3-møtet, men da bør man ha med seg advokat. http://arbeidsmiljoloven.com/article/17-3-rett-til-a-kreve-forhandlinger/

Det er svært få tvister som ender i retten, ettersom det er veldig lang ventetid på å komme dit. Mens man venter på at saken skal komme opp i retten, kan arbeidstaker kreve å stå i stillingen sin. Men det er selvsagt mange som ender opp med å sykemelde seg, da dette er svært belastende.

Kort oppsummert: Få en advokat til å se på saken, det har du mye å tjene på. Du bør også organisere deg, så slipper du å stå alene neste gang det er noe du trenger hjelp til i jobbsammenheng (lønn, regler, oppsigelse, osv.).

Back
Topp