har fått innkallelse til

fru lilla

Betatt av forumet
gentest den 13. januar, kjenner det skal bli godt men samtidig ganske skummelt... Får da en skikkelig ul og må ta ein blodprøve som de sender til Danmark for testing...

Kan jeg spørre hva som er grunn for gentesting? Trenger absolutt ikke svare, er bare nyskjerrig, jeg

det kan du:)

fødte ei jente i 2008 med trisomi 18...

Oki, det var trist .

Men hvorfor gentesting, fremfor morkakeprøve/fostervannsprøve?
Er det sånn at det finnet et gen for trisomi 18 som er arvelig?

Tok forstervannsprøve i forrige svangerskap, scorte lavt på downs, men hadde skyhøye score for trisomi13 og 18....

Huffda... naboen til mamma fødte en sønn med Edwards syndrom i 09... Vi satt alle å krysset fingrene for at det var DS og ikke patau eller edwards...

Krysser fingrene for negativ gentest...men heldigvis er det en skjelden kromosomfeil...

fordi gentesting er mye mindre risikofylt og det er nesten like sikkert som en fostervannsprøve.. Men vist de ikkje får de svarene de eller vi ønsker av gentesting så får vi tilbud om fostervannsprøve.. Nei trisomi 18 er ikkje arvelig, er vel i bunn og grunn den grundige ul de kan se om det er missdagnning... 

Har tatt gentesting før og har i dag ei herlig jente som ligger å sover i senga si:) 

**AM** kan eg spør hvorfor du tok fostervannsprøve og var barnet ditt sjuk?? Ikkje svar vist du ikkje ønsker....

fru lilla skrev:
fordi gentesting er mye mindre risikofylt og det er nesten like sikkert som en fostervannsprøve.. Men vist de ikkje får de svarene de eller vi ønsker av gentesting så får vi tilbud om fostervannsprøve.. Nei trisomi 18 er ikkje arvelig, er vel i bunn og grunn den grundige ul de kan se om det er missdagnning... 

Har tatt gentesting før og har i dag ei herlig jente som ligger å sover i senga si:) 

**AM** kan eg spør hvorfor du tok fostervannsprøve og var barnet ditt sjuk?? Ikkje svar vist du ikkje ønsker....

Svarer gjerne :-)

Var i Thailand og pådro meg en kraftig mageinfeksjon. Flere uker senere viste det seg at jeg var gravid. Legen var bekymret for skader/missdannelser på fostret på grunn av infeksjonen. Ble derfor sendt på tidlig ul i uke 12+3.
 Under samtale med lege ved St Olav`s Hospital gav vi sterkt uttrykk for våre meninger ang evt missdannelser. På grunn av dette gransket legen fostret ekstremt nøye. Hun kom da frem til at hun syntes nesebeinet var utydelig lårbeinet av litt kort og nakkefolden ble målt til 3.2. På grunn av funnene fikk jeg tatt duotest.
 Tok i underkant av 1 uke å få svar på denne. Duotesten gav med scorene 1:250 på trisomi 21, 1:15300 på trisomi 13 og 1:32000 på trisomi 18. For trisomi 21(downs) havnet jeg da i grenseland.
 Måtte inn på ny ul for hjerteundersøkelse og ble samtidig tilbudt forstervannsprøve for å få et endelig svar. Etter en times vurdering, mottok vi tilbudet om fostervannsprøve.
 Måtte vente i nesten 1 uke på svaret, det var en helt ekstrem følelse den dagen jeg så de ringte fra St Olav`s. Jeg trodde særiøst jeg skulle dø av redsel, men så sier stemmen: Gratulerer, du får en 100% kromosomfrisk prins <3 <3<3

Så bra du har mulighet for gentest da:) Også krysser jeg alt for at alt er bra med lille!!!! Godt vi veler i en verden med muligheter for å fionne ut av sykdommer i tide :)

Så bra at alt var bra me prinsen din :) og så flott å høre at de tar ting på alvor.. kan tenkte meg det var en vanskelig avgjørelse... skriver med tlf så får ikkje skreve meir...

Jeg er veldig redd for at nokka kunne være galt med den lille i magen og jeg føler slet ikke det blir tatt nokka seriøst her. :( Har bedt om en ultralyd før uke 18, fordi jeg ønsker at det blir sjekket for eventuelle misdannelser, fordi både mannen og jeg har en veldig sterk mening hva dette angår. Legen skrev også det på henvisning, men føler ikke akkurat at det blir tatt nokka seriøst her på sykehuset. Fikk akkurat brev fra sykehuset med invitasjon fra sykehuset til rutine ultralyd og ikke før eller i uke 18, nei nei...i uke 21... 

Jamen hva skal jeg gjøre nå da? Må jeg bare føde da hvis det viser seg det er nokka seriøst galt i den UL i uke 21 :S Kan ikke riktig glede meg så lenge jeg ikke vet om alt er i orden *sukk*

SerafinaX skrev:
Jeg er veldig redd for at nokka kunne være galt med den lille i magen og jeg føler slet ikke det blir tatt nokka seriøst her. :( Har bedt om en ultralyd før uke 18, fordi jeg ønsker at det blir sjekket for eventuelle misdannelser, fordi både mannen og jeg har en veldig sterk mening hva dette angår. Legen skrev også det på henvisning, men føler ikke akkurat at det blir tatt nokka seriøst her på sykehuset. Fikk akkurat brev fra sykehuset med invitasjon fra sykehuset til rutine ultralyd og ikke før eller i uke 18, nei nei...i uke 21... 

Jamen hva skal jeg gjøre nå da? Må jeg bare føde da hvis det viser seg det er nokka seriøst galt i den UL i uke 21 :S Kan ikke riktig glede meg så lenge jeg ikke vet om alt er i orden *sukk*

Hei du

Er det lege eller jm du har snakket med? Begge kan henvise til tidlig ul, men dessverre er ikke alle like lette å få til å gjøre det. Men ta kontakt med en av dem og forklar din frykt, igjen.

Nå det gjelder ordinær ul, anbefaler norske retningslinjer for svangerskapsomsorg ul mellom uke 17-19. Ring sykehuset å krev å få timen tidligere. Som regel går det greit.

Det var legen jeg snakket med, men min lege er på mammaperm, så det var en vikar som ikke engang kunne fortelle meg kosen det funker med å få en jordmor når jeg ønsker det. Jeg vet nemlig ikke, jeg har kun bodd i Norge i 1 år. Trur jeg må vel ringe jordmorsenter og høre med dem og få meg time der. Skulle vel også være vanlig kontrolle rundt uke 14 og jeg er i 13 nå.

På brevet fra sykehuset står at der er så stor pågang at det ikke er mulig å flytte den timen man har fått, men kan da prøve å ringe likevel hvis jeg ikke får JM time raskt.

Ville ikke gitt meg på det med ordinær ul-timen. Sett litt press på dem, du

Jordmor tar du kontakt med selv og ordner med time.

Lykke til

Back
Topp