Jeg hadde det med minstemann som nå er 4. Plaget av mye uvi med denne bakterien og fikk mange kurer med antibiotika, og måtte ha intravenøst under fødselen. Etter fødselsen måtte vi være noen dager ekstra på sykehuset bare for at de skulle observere han (at han ikke var blitt smitta og utviklet sykdom). Alt gikk veldig bra!!
Vær glad for at du er oppdaget nå, for det KAN (vil ikke skremme) gå ille hvis man ikke blir oppdaget før fødselen og man har denne bakterien i urinen. Har en venninne hvis lille baby ble dårlig to dager etter fødselen fordi hun hadde bakterien i skjeden. Hun hadde ikke fått vite at hun hadde denne bakterien (dette var dog før de ble mer oppmerksomme på den). Heldigvis har hun en frisk 5 åring i dag!!!
Jeg har fått vite at har man hatt den en gang er man stort sett alltid bærer av denne streptokokken (som faktisk er normal i tarmfloraen i visse mengder). Det at man er bærer behøver derimot ikke bety at man uvikler uvi eller annen gruppe b streptokokk sykdom eller at man smitter barnet, det er visstnok mengden bakterier det kommer litt an på.
Jeg fikk mange og vonde og regelmessige (til tider) kynnere pga mine streptokokker og det var de faktisk nesten mere engstelige for på føden før fødselen enn for selve etterforløpet og fødseln.
Så "nyt" din antibiotika nå og vær "glad" du er oppdaget.... få din urin sjekket hver gang til kontroll, opplever du mange og vonde kynnere kan det være lurt å få urinen sjekket en ekstra gang kanskje fordi blæra irriterer livmora...sørg for at det står på helsekortet ditt at du har hatt denne bakterien i urinen, slik at de ser det når du en gang skal føde....det er de rådene jeg har fått fra mitt helsepersonell under denne graviditeten.
Lykke til :)