har et lite problem...

Tulipzo

Elsker forumet
Jeg har super angst for at mini skal sette ting i halsen!! Jeg tenker mye på dette.. er livredd at jeg ikke skal kunne hjelpe han om det skjer... har lest alt om det på nett...men fortsatt bekymret![:(] Spesiellt når det gjelder å gi han mat...og da tenker jeg mest på brødskiver...Jeg lager til en skive..og river det opp i ultra små biter..sånn at jeg er sikker på at han ikke sette det fast... Han er vane med å få middag med litt biter i..og det går greit! Men synest det er anderledes med brødbiter...[8D] Sambo har kjøpt HIPP Kjeks...men jeg tørr ikke gi det til han..tenk hvis han biter av en stor bit og setter det i halsen.....(har 7 tenner fremme..så han biter lett av en stor bit)...uff...slitsomt å tenke på det hele tiden[:(]
Noen andre som har det slik?

Jeg er også redd hun skal sette mat i halsen. Hun har bare fått opp bittelitt av en tann, så hun får ingenting som er så hardt at det MÅ tygges.
Brød gjør meg ingenting da, det er jo så mykt[:)]  Har ikke fått kjeks eller noe sånt.
Fikk smake bittebitte små biter med pepperkake i julen.

Jeg er også livredd for at Lucas skal sette ting i halsen, men det tror jeg de fleste er. For hvis det skjer er det en fryktelig ekkel situasjon og mange kan få panikk! [:(] 

Sist gang jeg var på helsestasjonen fikk jeg en sånn stor plakat som viser hva en skal gjøre i forskjellige akutte situasjoner (har ikke hengt den opp ennå, men det skal jeg gjøre!), i tillegg fikk jeg en kjøleskapsmagnet med nødnr den henger øverst på kjøleskapet (veldig greit å ha det lett tilgjengelig). Vi har også gått igjennom førstehjelp på helsestasjonen, fikk sett bla en video. Har din HS tatt opp førstehjelp med deg el barselgruppen din?

Ta det opp med HS, det vil gjøre deg tryggere [:)]

Har d som deg.. Har angst for d... Her satte hun en gang disse HIPP kjeksene i halsen og en gang knekkebrød.. Satte son skukkelig fast.. Var grusomt.. Så jeg har helt panikk for slikt.. Men skivene begynner hun å få i større og sørre biter.. Å hun har blitt veldig flink[:)]

Er og redd for at gullet skal sette ting i halsen, men har sett at når han svelger for store brødbitar, bryt han seg og får dei kjapt opp att.
Passar godt på å sjekke at det ikkje ligg småting på golvet. Han et nemleg alt han finn der....

off ikke godt å gå og være redd for sånt!
her prøver jeg meg hele tiden frem, og de gangene ho har satt noe i halsen har ho alltid klart å hoste det opp selv.
husker ikke helt hvor jeg leste det, men så lenge de hoster det opp selv trenger man ikke gjøre noe.
men er jo ekkelt når de først setter noe skikkelig fast! men ta heller å prøv deg fram og se hvor store biter han klarer. går nok mye bedre enn man tror[:)]
lykke til!

ORIGINAL: MariaR83

Jeg er også livredd for at Lucas skal sette ting i halsen, men det tror jeg de fleste er. For hvis det skjer er det en fryktelig ekkel situasjon og mange kan få panikk! [:(] 

Sist gang jeg var på helsestasjonen fikk jeg en sånn stor plakat som viser hva en skal gjøre i forskjellige akutte situasjoner (har ikke hengt den opp ennå, men det skal jeg gjøre!), i tillegg fikk jeg en kjøleskapsmagnet med nødnr den henger øverst på kjøleskapet (veldig greit å ha det lett tilgjengelig). Vi har også gått igjennom førstehjelp på helsestasjonen, fikk sett bla en video. Har din HS tatt opp førstehjelp med deg el barselgruppen din?

Ta det opp med HS, det vil gjøre deg tryggere [:)]

Tusen takk for svar og tips alle sammen!![:)] Godt å høre at jeg ikke er aleine..[8|]

Nei har ikke gått gjennom slik førstehjelp enda..? Eller di har vel vist noe lite..men ikke mye! Er i samme gruppe som Julia89..så kanskje vi skulle spurt om det nå neste gang vi skal der..takk for tips[;)] Er veldig greit å kunne det skikkelig skulle han sette noe i halsen! Ja,det med nr på kjøleskapet er nok lurt.. tilfelle jeg får backout der og da..fysj! håper han aldri setter noe i halsen!![8D]

ORIGINAL: Dollysmurfen

Skjønner deg, men etter mye erfaring (han har spist store biter lenge!), så er jeg mer rolig.
Det går bra!![:)]
Som oftest kaster de opp om de setter mat i halsen, og det mykes samtidig pga alt spyttet.
Er verre om de setter plastdeler og harde ting i halsen.

Sign

ORIGINAL: Dollysmurfen

Skjønner deg, men etter mye erfaring (han har spist store biter lenge!), så er jeg mer rolig.
Det går bra!![:)]
Som oftest kaster de opp om de setter mat i halsen, og det mykes samtidig pga alt spyttet.
Er verre om de setter plastdeler og harde ting i halsen.

Leo har faktisk fått mange farlige ting i halsen, spesielt mens vi nylig var nordpå hos mamma og de. Jeg prøvde å rydde vekk alt som kunne være farlig, men var alltid noe jeg overså som han fant. Har sikkert stukket fingrene i munnen hans 30 ganger de siste ukene. Dritskummelt!
Han fikk en ting i munnen som kunne vært livsfarlig, en slik plastdings på størrelse med en 1-kroning. [&:][&:]
Nå biter han meg om jeg prøver meg med fingrene i munnen, men bruker skje til å skrape ting ut.

Virker dessuten som de ikke svelger ting så raskt om de får for store ting i munnen. Går heller rundt og tygger på de en god stund, så det er lett å merke om de har noe inni der.

Men altså, mat i større biter går mest sannsynlig kjempebra. [:)][:)]

Edit: Synes det er verre med planter som kan være giftige. Min mor er blomsterdekoratør og hadde huset fullt mens vi var der. Var umulig å stue alt vekk, og han var gal etter de plantene. Man vet jo aldri hvor farlige disse kan være. Men alle julestjernene sørget jeg iallefall for å kaste! [:D]

Ja,du har nok rett...er nok bare å venne han til å ete biter og så øke str på bitene etter hvert å prøve! Får gjøre det når sambo er her ed meg[8D]
Ja,jeg rydder alltid vekk det som jeg tror kan være farlig for han...og er sammen med han når vi leker og styrer på.Så tror ikke han skal finne noe smådeler så lenge jeg er her med han.. MEN på mandag skal jeg begynne å jobbe.. og svigermor skal ha han 3 dager i uka for vi har ikke fått barnehageplass..så er litt skeptisk til det...Har sagt hun må støvsuge hver dag og passe på små deler i huset,og ikke gi han store biter med brød... Så får håpe det går greit! Kommer nok til å ringe til hun å høre noen ganger for dagen imens jeg er på jobb..er litt hønemor når det gjelder slikt!

Uff det var bra det gikk fin med skjønne Leo...Kan tenke meg at jeg hadde blackout i det tilfellet der... Men du er nå flink som holdt roen og det var lurt å bruke skje... Her biter han og noe SYKT...så tørr ikke stappe fingrene inn her..hehe[:D]
ja,når hun er blomsterdekoratør så har kun nok mye forskjellig av smådeler og giftige planter ja.. En venninne sin gutt tygde på en blomst ifjor jul...hedigvis var det ikke en giftig en..men er som du sier..de tygger en stund på det før di prøver å svelge!
Tusen tusen takk for gode ord og tips[:)] Hjelper litt å høre andre som har vært borti det samme og skjønner meg[;)][:)]

ORIGINAL: hommersåk

Har d som deg.. Har angst for d... Her satte hun en gang disse HIPP kjeksene i halsen og en gang knekkebrød.. Satte son skukkelig fast.. Var grusomt.. Så jeg har helt panikk for slikt.. Men skivene begynner hun å få i større og sørre biter.. Å hun har blitt veldig flink[:)]

Huff,ha synest de kjeksene er ganske tjuke og harde..[&:] Så bra at det gikk fint..Er nok bare å prøve å prøve med biter...så håper eg at han fikser det selv etter hvert![:)]

ORIGINAL: DaintyDelusiveDoll

Jeg er også redd hun skal sette mat i halsen. Hun har bare fått opp bittelitt av en tann, så hun får ingenting som er så hardt at det MÅ tygges.
Brød gjør meg ingenting da, det er jo så mykt[:)]  Har ikke fått kjeks eller noe sånt.
Fikk smake bittebitte små biter med pepperkake i julen.

Heldig som ikke har så mange tenner enda..[:)]her var han tidlig ute med å få di..og det er komt 7 fremtenner...SKARPE!! Auch...hehe[8D] Var sikkert stas å få smake pepperkake[:D]

ORIGINAL: camillajenta86

her prøver jeg meg hele tiden frem, og de gangene ho har satt noe i halsen har ho alltid klart å hoste det opp selv.
husker ikke helt hvor jeg leste det, men så lenge de hoster det opp selv trenger man ikke gjøre noe.
men er jo ekkelt når de først setter noe skikkelig fast! men ta heller å prøv deg fram og se hvor store biter han klarer. går nok mye bedre enn man tror[:)]
lykke til!

Ja,han hoster og krøller tunga innimellom..nett som han skal kaste opp..ekkelt! Men jeg tror alltid det er verre enn det er..så er vel litt meg det står på og[8D] Får prøve meg fram litt..Takk for tips og gode ønsker[;)]

ORIGINAL: Julia89

Uff, samme her, livredd for at hun skal sette noe fast! [&:]
Men her går det greit, ikke skjedd enda.. *bank i bordet*

Hun spiser ofte den hipp kjeksen, og hun tar av en stor bit, og hun har ingen tenner, og det går helt fint [;)]
Jeg prøvde en selv, og den smelter fort i munnen [;)]
Brød biter kan jeg gi ganske store nå, faktisk. Uten at hun brekker seg..
Hun spiser også denne marie kjeksen, den er jo ganske hard, og går fint, selv uten tenner, haha [8D]

Men knekkebrød og slike andre harde ting, går ikke. Uff, det er skummelt altså! [&:]

Flinke Melissa!![:)] Ja,godt hun ikke setter det fast! Ja,hun har spist den kjeksen en stund hun.. Jeg er så redd for å prøve å gi han..for han biter på alt..til og med meg[8D] Får smake litt på den senere å se om jeg gi han litt..
Så bra hun spiser store biter med brød[:)] Hun som ikke skulle ha klumper og slikt før!
Har jo hatt mareritt om at han satte ting i halsen..så kanskje derfor jeg er så redd for det! hehe..kanskje steffen får meg som pasient snart..ler[;)]
Nei knekkebrød får han ikke.Slike harde ting anbefaler de å ikke gi til små barn! Men er nå opp til hver og en hva de vil gi sine søte små men..[;)]

ORIGINAL: Tulipzo

Uff, samme her, livredd for at hun skal sette noe fast! [&:]
Men her går det greit, ikke skjedd enda.. *bank i bordet*

Hun spiser ofte den hipp kjeksen, og hun tar av en stor bit, og hun har ingen tenner, og det går helt fint [;)]
Jeg prøvde en selv, og den smelter fort i munnen [;)]
Brød biter kan jeg gi ganske store nå, faktisk. Uten at hun brekker seg..
Hun spiser også denne marie kjeksen, den er jo ganske hard, og går fint, selv uten tenner, haha [8D]

Men knekkebrød og slike andre harde ting, går ikke. Uff, det er skummelt altså! [&:]

Flinke Melissa!![:)] Ja,godt hun ikke setter det fast! Ja,hun har spist den kjeksen en stund hun.. Jeg er så redd for å prøve å gi han..for han biter på alt..til og med meg[8D] Får smake litt på den senere å se om jeg gi han litt..
Så bra hun spiser store biter med brød[:)] Hun som ikke skulle ha klumper og slikt før!
Har jo hatt mareritt om at han satte ting i halsen..så kanskje derfor jeg er så redd for det! hehe..kanskje steffen får meg som pasient snart..ler[;)]
Nei knekkebrød får han ikke.Slike harde ting anbefaler de å ikke gi til små barn! Men er nå opp til hver og en hva de vil gi sine søte små men..[;)]

Ja var litt av en overgang, plutselig var biter greit.. Rare disse små! [8D]
Men hender hun svelger feil, og da får jeg litt panikk, tror jo alltid det værste! [8D]
Det er kjempeskummelt ja, jeg er sånn som får helt jernteppe i tillegg når jeg får panikk, nei huff!

Hahah, ja kanskje da [;)] [:D]
Nei jeg tørr ikke gi knekkebrød jeg, etter den ene gangen jeg prøvde.. Hun ble jo helt hysterisk stakkars[&:]
Men tobias har jo mange tenne å tygga med da, så han hadde nok klart da litt bedre [;)]

Ja er en blanding av jernteppe og panikk her og[8D][;)]
men det hører vel med å vere mamma[:)] Nei knekkebrød får ikke han enda.. blir nok en stund til og! er så skarpe kanter å det. Ja har jo 7 tenner..men kun framme..hehe.. så er så morsomt å se når han skal tygge med di.konsentrerer seg veldig med å treffe! hehe![:)]

Jeg har super angst for at mini skal sette ting i halsen!! Jeg tenker mye på dette.. er livredd at jeg ikke skal kunne hjelpe han om det skjer... har lest alt om det på nett...men fortsatt bekymret![:(] Spesiellt når det gjelder å gi han mat...og da tenker jeg mest på brødskiver...Jeg lager til en skive..og river det opp i ultra små biter..sånn at jeg er sikker på at han ikke sette det fast... Han er vane med å få middag med litt biter i..og det går greit! Men synest det er anderledes med brødbiter...[8D] Sambo har kjøpt HIPP Kjeks...men jeg tørr ikke gi det til han..tenk hvis han biter av en stor bit og setter det i halsen.....(har 7 tenner fremme..så han biter lett av en stor bit)...uff...slitsomt å tenke på det hele tiden[:(]
Noen andre som har det slik?

Jaa! Jeg! *rekker opp hånda*
Er veldig pysete med disse klumpene altså. Så jeg må vel prøve å skjerpe meg. Han må jo bli vant til klumper før eller siden...

ORIGINAL: camillajenta86

lykke til!

Ja,han hoster og krøller tunga innimellom..nett som han skal kaste opp..ekkelt! Men jeg tror alltid det er verre enn det er..så er vel litt meg det står på og[8D] Får prøve meg fram litt..Takk for tips og gode ønsker[;)]

ja som regel er det verst for oss mødre hehe[8D][:D]
går seg nok til etterhvert når du får prøvd deg fram, men skummelt skjønner jeg godt
at det er!

Back
Topp