Har en arbeidsgiver lov til dette?

GiveMePancakes

Flørter med forumet
Hei hei. Bare et "kjapt" spørsmål. Samboeren min er rørlegger og fikk seg jobb i et lite firma som skulle starte opp igjen røravdelingen sin for litt over 6 mnd siden. Han er eneste rørleggeren, men andre arbeidere på tømreravdelingen, osv, tar også rørarbeid visstnok.

Helt siden han begynte der har det vært noe som skurret. Kan skrive det opp punktvis så det blir litt mer oversiktlig [;)]

* Han får ikke overtidsbetalt, men har blitt lovet bonuser.
- Hvor lenge skal det gå uten bonus før han kan kreve overtidsbetalt?

* Han jobber ofte 12-13 timers dager, og som jeg skrev over, uten overtidsbetalt.

* I kontrakten hans står det at han skal ha timesbetalt. Den første lønningen han fikk var på ca 6.500,- mindre enn det han skal ha, men han godtok det siden vi måtte ha penger til husleie der og da, og røravdelingen hadde ikke tatt seg helt opp enda. Den lønningen har han fått hver eneste mnd nå etter det.

* Siden han ikke har fått betalt for de timene han jobber, men en fast utbetaling i mnd har han ikke alltid sendt inn timelistene til riktig tid. Han lager fakturaene selv til kundene også, så det har ikke vært noe problem tidligere.

* Vi fikk en datter for 6 mnd siden, og arbeidsgiver lot han ikke få være hjemme de første to ukene.
- Er det ikke sånn at han har rett på de, men ikke rett på å få betalt?

* Jeg ble sykemeldt en mnd i mammapermen og jeg kunne ikke ta meg av datteren vår alene. Selv da han tok over min permisjon måtte han på jobb fordi sjefen "truet" han med at det ville bli byggestans om han ikke gjorde som han fikk beskjed om og han da ikke ville få en krone fordi firmaet ikke fikk betalt.

* I desember ga han beskjed om at han ville ha halv skatt. Arb.giver sa at det var desemberlønningen det gjaldt, og at det derfor var i januar han ville få det. Han nektet å gi seg på det selv om sambo fortalte at det var feil, og til slutt fant sambo ut at han bare kunne vente til januar da, for dette orket han ikke. I januar da han spurte etter de pengene fikk han beskjed om at de måtte han fått i desember om han skulle ha de.

Denne mnd spurte min samboer etter lønningen sin den 15 (han skal ha penger i løpet av den første uken i hver mnd). Da sa arbeidsgiveren at det var fordi han ikke hadde levert inn timelistene sine, og derfor fikk han ikke fakturert kundene. Som sagt skriver samboeren min fakturaene selv, så dette er tull. Da han fortsetter å mase får han svaret; "Alvorlig talt, *******. Forventer du at jeg skal gå i banken å ta opp lån til å betale deg fordi du ikke klarer å levere inn timelistene dine??". Altså, han har ikke penger.

Hva kan min samboer gjøre? Arb.giver har rett til å holde pengene hans til neste utbetalingsdato pga sene timelister, men vi vet av erfaring at de pengene aldri kommer til å komme. Og om han har en fast lønning og skriver fakturaene selv burde vel ikke timelistene ha så mye å si? Skjønner at han må ha de, for all del, men ikke for å betale han det han alltid har fått. Vi trenger pengene sårt, og vet ikke helt hva vi skal gjøre nå.

(Ja, han har søkt på flere jobber og har vært på intervjuer. Tror han kommer til å si opp i dag uansett, for nå er han så nedtrykt av sjefen at han ikke vet hvor han skal gjøre av seg.)

ORIGINAL: Vugge

Få han til å IKKE si opp! Få han til legen! Hør om en sykemelding pga psykisk press på jobben, og ta kontakt med arbeidstilsynet! Vet ikke 100% men i mine ører høres det ut som brudd på arbeidsloven på alle punkter her..
Og hvis han melder fra og ikke sier opp selv så har han rett på dagpenger fra første dag! Ellers må han vente 8 uker med å få dagpenger..

Kontakt arbeidstilsynet, og få hjelp til å kreve det som han ikke har fått utbetalt i lønn (som han egentlig skulle hatt).

Takk for svar. Har nettopp snakket med han og han skal prøve arbeidstilsynet igjen. Sist han snakket med de fikk han beskjed om at han ikke hadde rett på å være hjemme (de to første ukene og da han tok over permisjonen min), og fikk opplest en del lover som han ikke skjønte. Da han sa at han ikke forsto hva han snakket om fikk han beskjed om å sette seg ned å lese. (!!!!!!!) [8|] han har vel kommet til feil person der, ja...

ORIGINAL: GiveMePancakes

Takk for svar. Har nettopp snakket med han og han skal prøve arbeidstilsynet igjen. Sist han snakket med de fikk han beskjed om at han ikke hadde rett på å være hjemme (de to første ukene og da han tok over permisjonen min), og fikk opplest en del lover som han ikke skjønte. Da han sa at han ikke forsto hva han snakket om fikk han beskjed om å sette seg ned å lese. (!!!!!!!) [8|] han har vel kommet til feil person der, ja...

Aviser er jo en fin ting........... send en mail til arbeiddepartementet også (eller hva det heter under denne regjeringen)

Brydd på regler i hytt og gevær!

Og man HAR krav på å være hjemme 14 dager etter fødsel men ikke krav på betalt.
Han har krav på overtidsbetalt. Han skal ha betalt for ALLE timer han jobber.
Han skulle hatt halvskatt på desemberUTBETALING totalt uavhengig av hvilken mnd dette er penger for, såvidt jeg vet.
1mnd i året med halv skatt skal man ha. Dog får han det igjen nå på likninga.. men alt er jo feil uansett og de skylder han mye penger.

Kontakt fagforbund og så arbeidstilsynet.

Råder han til å organisere seg, ta vare på all skriftlig kommunikasjon, uansett om det er mail eller sms og meld firmaet til arbeidstilsynet.
At arbeidstilsynet har bedt han om å sette seg ned og lese lovteksten, hørtes rart ut.. Han må ha møtt på en som hadde en fryktelig dårlig dag..

mangel på lønnsutbetaling er faktisk grunn god nok til å begjære firmaet konkurs.

Blir irritert bare av å lese, kontakt arbeidstilsynet igjen, og forlang et møte. Ta med all skriftlig dokumentasjon og noter ellers alt annet tull som har blitt sagt/lovt/ikke gjort.
Lykke til!

Og for all del, ikke si opp jobben!!

Få han til å organisere seg i et fagforbund fortere enn svint om han ikke er det allerede. Og send en mail til Arbeidstilsynet hvor dere ramser opp alt dere har gjort her, her KRYR det jo av lovbrudd!!!!

Dette var mange lovbrudd gett. Hvis han sier opp, står han helt uten rettigheter ovenfor arbeidsgiveren. Få han til å organisere seg NUH! Forbundet kan hjelpe mer enn arbeidstilsynet og hjelper til å ta vare på hans økonomiske interesser i dette. Etterbetaling av alt han har hatt krav på, vil han nok få, muligens erstatning i tillegg. Så bare få han til å holde ut!

Hvis bare folk klarte å lære at det er ingen som er trygge i arbeidslivet og at organisering er arbeidslivets forsikring. En klar oppfordring til alle; organiser dere! Møter folk hver dag som sier; "jamen, jeg har en trygg arbeidsplass og sjefen er så grei, trenger ikke organisere meg, jeg?." I neste øyeblikk smeller det, og da står de der på bar bakke. Strippet for rettigheter og har kanskje tapt titusenvis av kroner i lønn de aldri ser igjen.

Eller de som sier: "Vi trenger ikke tariffavtale, for bedriften vår følger tariff uansett." Og igjen, så smeller det, og så står de der.

Takk for alle råd. Han søker som sagt jobber og han sier at han skal organisere seg når han skifter jobb.. Etter dette rotet er det mulig han vil gjøre det før da, det er lenge siden jeg spurte han.

Som sagt skal han ta kontakt med arbeidstilsynet på nytt, om han ikke allerede har gjort det.

Puffen: Hva kan arbeidsdepartementet gjøre?

Men er det noen som vet om han har krav på å få utbetalt lønningen denne mnd selv om timelistene var forsinket. Med tanke på at han ikke får timelønn anyway?

ORIGINAL: GiveMePancakes

Takk for alle råd. Han søker som sagt jobber og han sier at han skal organisere seg når han skifter jobb.. Etter dette rotet er det mulig han vil gjøre det før da, det er lenge siden jeg spurte han.

Som sagt skal han ta kontakt med arbeidstilsynet på nytt, om han ikke allerede har gjort det.

Puffen: Hva kan arbeidsdepartementet gjøre?

Men er det noen som vet om han har krav på å få utbetalt lønningen denne mnd selv om timelistene var forsinket. Med tanke på at han ikke får timelønn anyway?

Ja, de kan ikke holde tilbake lønn..

gå inn på arbeidstilsynet.no der får dere vanvittig mye info...

be han om å melde seg inn i en fagforenig å få de med i ryggen...

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210

link til ting om lønn

ORIGINAL: TonjeJenta

Brydd på regler i hytt og gevær!

Og man HAR krav på å være hjemme 14 dager etter fødsel men ikke krav på betalt.
Han har krav på overtidsbetalt. Han skal ha betalt for ALLE timer han jobber.
Han skulle hatt halvskatt på desemberUTBETALING totalt uavhengig av hvilken mnd dette er penger for, såvidt jeg vet.
1mnd i året med halv skatt skal man ha. Dog får han det igjen nå på likninga.. men alt er jo feil uansett og de skylder han mye penger.

Kontakt fagforbund og så arbeidstilsynet.

Enig!

Back
Topp