Har ei jente som føler seg helt utenfor og har få venner.

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Jeg har ei jente på 10år. Hun har aldri hatt mange venner, men har hatt et par bestevenner i klassen som hun har hatt det veldig kjekt sammen med siden hun begynte i 1.klasse.

Problemet er at de har begynt å vokse litt fra hverandre/ forandret seg litt, noe jeg har sett gjennom spesielt siste halvåret. Litt prepubertet hos alle, inkludert min sin også.

Her vi bor er det kun gutter, og jenter i barnehagealder, så vi kjører henne gjerne på besøk osv.
Selv hadde jeg aldri så mange venner, er par stk.. så jeg vet så godt følelsen med å stå litt utenfor - og det er ikke alltid så lett eller kjekt. Derfor har jeg prøvd å være litt frempå med jentene i klassen - invitert hjem og alltid sørget for at de har hatt det kjekt, og vi har funnet på mye kjekt sammen :)

Men, det er alltid vi som inviterer..! Jeg sier aldri nei til besøk, da endrer jeg heller på mine egne planer. Men jenta mi blir aldri invitert hjem til de.. kun til de to nære, som nå blir sjeldnere og sjeldnere.. og hun syns selv det er litt sårt.
Vet mange av jentene har flere treninger i uken, og gjerne kamper i helgene/ treningshelger.. så vet ikke om det er fordi alle er så travelt opptatt med sitt, eller om det er noe annet som gjør at min jente aldri blir invitert..

Hun sier selv hun kommer overens med alle jentene i klassen, hun trives på skolen, men føler seg samtidig alene på skolen.

Jeg syns det er sårt!

Hva kan jeg som mamma gjøre?
 
Stor klem til deg!
Det er klart at dette er sårt, og du høres ut som er fantastisk mamma! Fortsett med det du gjør, aktivt inviter venner hjem.
Vi har også god erfaring med «jentekvelder» der vi inviterer 7-8 jenter hjem en kveld og jeg lager pizza også får de litt godis og brus og ser film, spiller eller leker. Jeg benytter også mange anledninger til å gjøre noe hyggelig, sommerfest, Halloweenparty, bake pepperkaker osv. Ekstra styr for meg, men jeg liker veldig godt å ha huset fult av unger. Jenta mi har mange venner, men vi ser også at det er sjeldent de tar initiativ til å finne på noe. Hverdagen til mange er så hektisk at det ikke er rom for det. Flere av vennene hennes har aktiviteter 4 dager i uka..
 
Back
Topp