Har du vært på OUL enda? Hvordan gikk det?

Et par uker siden nå, vi fikk vite at vi får en liten jente :) <3
 
Jepp. Var vel av de første i novembergruppa som var på oul :p
 
Var på fredag, og vi venter ei lita jente :)
 
Vi var i dag fikk vite at jordmor trur det blir gutt lå litt vanskelig til og med navlestrengen mellom bens. Men vi skal på ny ultralyd pag morkaken så mulig vi fikk se det bedre da
 
Venter gutt nummer 2, og alt så fint ut på oul. Ny UL 19. Juli da som en del av ekstra oppfølging pga overvekt, og ul hver 4. Uke ca etter det også, så får sett lille ganske mange ganger før han kommer til verden
 
Var på oul idag. Var usikker på termin da den ved tidligere tul har variert fra 27 november til 4 desember. Mensentermin var 2 desember, men veldig uregelmessig, og rett etter uttak av spiral, så var forberedt på å bli flyttet.
Kjønn vil vi ikke vite før fødsel. Ellers så alt fint ut :)
 
Ja, fikk vite at det var ei jente. Det sa dem på privat ultralyd i uke 16 også. Har jente,gutt,gutt fra før :)
 
Venter gutt nummer 2, og alt så fint ut på oul. Ny UL 19. Juli da som en del av ekstra oppfølging pga overvekt, og ul hver 4. Uke ca etter det også, så får sett lille ganske mange ganger før han kommer til verden

Når har du termin? Jeg har termin 12. Nov og på oul fikk jeg ny ul i uke 24/25 pga overvekt. Men de har ikke sagt noe om videre oppfølging...
 
Når har du termin? Jeg har termin 12. Nov og på oul fikk jeg ny ul i uke 24/25 pga overvekt. Men de har ikke sagt noe om videre oppfølging...
Har termin 7. November (ifølge ul), 12. Ifølge menstermin og når jeg hadde eggløsning.
Så 19. Juli da er jeg vell 24+ noe.
Forrige svangerskap hadde jeg ul oppfølging i uke 24, 28, 32, 36 og 39.
 
Har termin 7. November (ifølge ul), 12. Ifølge menstermin og når jeg hadde eggløsning.
Så 19. Juli da er jeg vell 24+ noe.
Forrige svangerskap hadde jeg ul oppfølging i uke 24, 28, 32, 36 og 39.

Får vente og se da. Skjønner meg ikke helt på hvordan de måler, men syns selv at det er relativt enkelt å kjenne livmoren og størrelse selv.
 
Får vente og se da. Skjønner meg ikke helt på hvordan de måler, men syns selv at det er relativt enkelt å kjenne livmoren og størrelse selv.
De måler jo fosteret, ikke livmoren. Størrelsen på livmoren kan indikere feks mye fostervann senere i svangerskapet. Mens på oppfølgimgstimene med ul så måler di lårbein, hodemål og magemål for å se hvor stor babyen faktisk er. I tillegg måler de fostervannsmengde og blodgjennomstrømming i navlestrengen.
Hvor livmoren er i forhold til svangerskapslengde sier lite hvis man ikke i tillegg får målt symfyse-fundus målet riktig. Noen bærer lavt, andre høyt, osv
 
De måler jo fosteret, ikke livmoren. Størrelsen på livmoren kan indikere feks mye fostervann senere i svangerskapet. Mens på oppfølgimgstimene med ul så måler di lårbein, hodemål og magemål for å se hvor stor babyen faktisk er. I tillegg måler de fostervannsmengde og blodgjennomstrømming i navlestrengen.
Hvor livmoren er i forhold til svangerskapslengde sier lite hvis man ikke i tillegg får målt symfyse-fundus målet riktig. Noen bærer lavt, andre høyt, osv

Jeg snakket i et tidligere innlegg om mål av symfyse-fundus, som jeg ikke har vært borti enda. Jeg er overvektig selv, og kan forstå hvordan noen overvektige må bli fulgt opp med ul fordi det er vanskelig å måle sf. Men når jeg selv klarer å kjenne størrelse på livmor så skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg skal på ny ul.....
 
Var på oul for halvannen uke siden. Alt bra da. Fikk tilbud om ny ul i dag fordi de hadde student som trengte noen å øve på, og fordi den lille lå vanskelig til sist, så fikk ingen fine bilder i profil. Alt fremdeles bra i dag, og fikk sett ting bedre enn sist. Fremdeles mente de samme kjønn som sist, så får stole på det framover da:p Kjenner mer til bevegelser også nå, så det er gøy! :)
 
Ja. Alt var fint og det var en guttebass. Eneste morkaka som lå litt nær åpningen så skal på en ny kontroll i uke 28 for å sjekke at den har flyttet seg
 
Jeg snakket i et tidligere innlegg om mål av symfyse-fundus, som jeg ikke har vært borti enda. Jeg er overvektig selv, og kan forstå hvordan noen overvektige må bli fulgt opp med ul fordi det er vanskelig å måle sf. Men når jeg selv klarer å kjenne størrelse på livmor så skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg skal på ny ul.....
Aldri problem å måle SF hos meg i forrige svangerskap... Og det man ser ikke feks magemålet til den lille ved SF mål. Overvektige har jo større risiko i svangerskap, både for å få store barn, men også for å få små barn, større risiko for morkakesvikt, større risiko for svangerskapsdia og forgiftning. Synes det er trygt å få den ekstra oppfølgingen.

Men de hadde som sagt aldri problemer med å hverken kjenne hvor livmor var eller leie på mini eller måling av SF forrige gang.
 
Back
Topp