Har du tatt med din nyfødte til kiropraktor?

• Trådstarter Trådstarter Maanda
  • Opprettet Opprettet
M

Maanda

Guest
Jeg lurer på om jeg bør det. Hun ble tatt med vakum, og har hørt at dersom de hjelpes ut, så bør man undersøke de hos kiropraktor for å forsikre seg om at alt er bra med rygg og nakke.

Har du tatt med ditt/dine barn til kiropraktor? Hva gjorde de?

Jeg gikk til kiropraktor mangen ganger med min nyfødte. Pga kolikk deluxe!! Men han gav oss opp til slutt:/ 

Tror ikke de gjør noen skumle ting. Ikke sånn popping som hos voksne liksom.

Men før du gjør noe, hør med helsestasjonen først. Jeg gjorde det og fikk time til fysioterapi. Dersom de mener det er behov før det blir jeg henvist videre til manuellterapeut. Da er behandlingen gratis.

Verdt å sjekke ut, siden du bare vil være føre var og ikke har noen umiddelbare problemer.
Her har vi dårlig utslag på nakken etter at tulla brukte litt vel kort tid på vei ut.

Vi gikk til enn slik en. Og det var det beste valget vi har gjort tror jeg. Han hadde store problemer med rygg og hofter.
Men jeg ville forhørt meg om de kan babyer, og dems erfaringer. Jeg gikk til enn som hadde spesialisert seg på babyer. Etter 4 behandliger hadde vi enn helt annen unge

Ja, vi gjorde det pga. kolikk og store mageproblemer (har det fremdeles), men det var bortkastede penger... Ikke noe resultat...

Vi gjorde det når hun var 4 uker. Både pga kolikk og låsninger i nakke/rygg/bekken.

Hjalp dog ikke på kolikken, men bevegligheten/ubehaget i rygg ble bedre :)

Vi tok han med til kiropraktor sist pga låst nakke, men det var ikke før han var 8 uker gammel. Husker det var grusomt å se på, men det var absolutt verdt det. Helt ny baby etterpå.

Vi var til kiropraktor når han var 3 uker gammel. Slet veldig med å bæsje og hadde kolikk.
Det hjalp lite på kolikken, men han kom på do minst èn gang om dagen :)
Han var stiv i nakken og skuldrene, og måtte tilbake igjen når han var 3 mnd.. Da var han blitt verre. Men etter det, var han helt fin, og kolikken ga seg! :)

Vi var først pga kolikk, men de hjalp ikke noe særlig. Ordentlig hjelp fikk vi derimot da vi endelig fikk tips om manuellterapeut da jenta var 8 måneder - det kan virkelig anbefales! Ved 4-måneders alder var vi innom kiropraktoren igjen pga forstoppelse, og det løsnet opp systemet. :)

Vi var hos manuell terapeut med minsten her med god effekt.

Ser ofte at d er positivt erfaring hos manuell terapeut der kiropraktor ikke har gitt resultater, men d kan nok kaskje være at d gjelder omvendt også!

Jepp :) 

Her fikk vi beskjed på sykehuset at vist han viste tegn til ubehag måtte vi ta han med oss til kiropraktor pga fødselen..(Lå skeivt i bekkenet og han ble tatt med vakum). Dro til kiropraktor når han var ca mellom 2 og 3 uker, for han skreik nonstop ! Han hadde låsninger i nakke, rygg og bekken. Merket forsjell igrunnen fra behandling til behandling.. Holdt på til han var 6 mnd'r ca :) 

Mi ble født mens jeg lå på siden, det kunne også gi små låsninger har jeg hørt. Men hun lå med hodet kun mot en side og amming med hodet vendt motsatt side var vanskelig.

Jeg gikk til manuellterapeut/osteopat og fysioterapeut og fikk god hjelp!(også med gulping til slutt!)

Hun viser ingen tegn til ubehag og vondt, hun bæsjer masse, spiser veldig bra og er rolig og bedagelig. Men tenker likevel det er bedre å være føre var.

Ja, men då vart alt mykje verre!
Fikk først hjelp hos manuellterapeut. Anbefaler det :-)

Ingenting skummelt, babyen har ikkje vondt under behandlinga.

Jeg ville uansett anbefalt manuellterapaut fremfor kiropraktor, av den enkle grunn at manuellterapaut er gratis, og man kan bestille time uten henvisning. Kiropraktor kan være VELDIG dyrt!

Vi begynte behandling hos manuellterapaut da hun var 6 uker (ca) pga favorittside og begynnene skjevt bakhode. Viste seg at hun hadde en kraftig låsning i nakken, som også gjorde sitt til at vi slet enormt med ammingen. Ble MYE bedre av noen behandlingstimer!!!

Begynte hos kiropraktor med toåringen når han var 2 mnd, da hadde han vært veeeldig urolig i 6 uker allerede.. Sterk grad av Kiss Kidd!
Så denne gangen skal jeg reise til kiropraktor når han er helt nyfødt! skal sjekke han selv om jeg evt. ikke har misstanke om noe. Vil ikke gå igjennom det jeg gjorde sist gang..

Maanda skrev:
Hun viser ingen tegn til ubehag og vondt, hun bæsjer masse, spiser veldig bra og er rolig og bedagelig. Men tenker likevel det er bedre å være føre var.

Da tror jeg rett og slett jeg hadde venta litt. Om du skulle merke endringer så er d jo bare å ta turen, er gjerne effektiv behandlig på så små!

Hvor i landet holder du til forresten?

Dagen etter vi kom ut fra Barsel var vi hos kiropraktor. En av de tøffeste tingene ryggraden vår går igjennom er å bli født, og flesteparten av babyer har små låsninger et eller flere steder i ryggraden.

Så jeg råder alle mine kjente med små om å ta de med til kiropraktor tidlig, for tar man det med en gang trenger man kanskje ikke mer enn 2-5 behandlinger hos kiropraktor.
Det er bedre å ta det når de er små, enn når de er 27 år gammel og må gå i mange mnd.

Back
Topp