Har du rastløse ben i svangerskapet?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Stine
  • Opprettet Opprettet
Hentet fra Lommelegen

- Noen opplever mindre plager dersom de holder seg unna kaffe og tobakk om kvelden
- Massasje og tøyninger lindrer. Enkelte opplever færre plager dersom de tøyer musklene på baksiden av leggene før de legger seg for natten (Støtt hendene mot veggen, stå skrått, sett den ene foten lengre bak enn den andre og strekk baksiden av leggen ved å presse hælen mot gulvet. Gjør det samme med den andre leggen. Gjenta flere ganger.)
- Det hjelper å bevege seg når plagene setter inn
- Varmepose og ispakninger kan også forsøkes

Går med støttestrømper som jeg kjøpte etter dama på apoteket hadde tatt mål av bena mine. Og ellers så husker jeg at jeg tok magnesium tabl også i forrige svangerskap. Hater og våkne med de sinnsyke krampene au au au

Jeg hadde det ja, forferdelig ekkelt

Ja og spesielt på kveldstid.
Kanskje jeg må prøve å sove med støttestrømpene. Da det er på natta det er værst.
Tar magnesium men føler ikke det hjelper.
Men er veldig plaget før jeg ble gravid også:p

Opplevde det på slutten av svangerskapet. Massasje funka her:)

Jeg aner ikke hva rastløse ben er engang, så kan ikke si jeg har vært plaget nei :p

Ja, både i og utenom svangerskapet.
For meg hjelper/hjalp mer magnesium (som de fleste har godt av mer av i svangerskapet uansett), og å sitte med beina på shaktimatte.
Jeg må også passe på å legge meg med en gang jeg er trøtt, fordi å ligge våken i sengen bare gjør at jeg blir liggende å kjenne på ubehaget, som gjør at jeg ikke får sove.

Hadde det i begge svangerskapene, helt forferdelig! Det eneste som hjalp var massasje og strekke ut, men det var akkuratt der og da, det kom tilbake igjen med en gang etterpå:/ er så glad jeg er ferdig med det!

Ja har ekstremt rastløse bein, men også utenom svangerskapet, selv om plagene forværes i svangerskapet. Ingenting hjelper. Å gå/hoppe/jogge på stuegulvet, lindrer, men gjør ikke at ubehaget blir borte. Skal starte med sifrol når jeg er ferdig med graviditeten og ammingen,

Slitt veldig nå de siste ukene, er helt jævlig :o hadde det ikke forrige svangerskap. Å gå litt, og leggmassasje er det jeg har prøvd som hjelper, men det er jo bare der og da, ikke noe langvarig :(

Ja, jeg hadde det i svangerskapet, og har slitt både før og etter.
Magnesium, og å sitte med føttene på shaktimatte, pluss å spise mer bananer (kalium) var det eneste som funket litt for meg.

Slitt veldig nå de siste ukene, er helt jævlig :eek: hadde det ikke forrige svangerskap. Å gå litt, og leggmassasje er det jeg har prøvd som hjelper, men det er jo bare der og da, ikke noe langvarig :(

Anbefaler alle som sliter med RSL i graviditeten å få sjekket jernlagrene. Selv om man ikke vet helt årsaken til RSL ses det ofte en sammeheng mellom lave jernlager og RSL. Og som kjennt blir ofte jernlagrene enda mindre i graviditen, så man antar at det kan være forklaringen til at mange gravide får det. Det kan være lurt å ta jerntilskudd selv om man ligger innenfor referanseverdien, da referansegruppen er stor og de som ligger på nedre del av skala også kan ha i minste laget, selv om man altså ligger innenfor. Det er ikke farlig med jerntilskudd så lenge man ikke har eller tar alt for mye. Jeg sjekker nivået mitt jevnlig og tar faktisk anbefalt dose, pluss litt mer, i samråd med lege vell og merke!

Jerntilskudd og dopaminagonister er faktisk det eneste som har bevist effekt på RSL. Men mange opplever også bedring med magnesium! Siden dopaminagonister ikke er noe man starter opp med sånn uten videre og ikke mens man er gravid, er jern, eventuelt magnesium verdt et forsøk.

Back
Topp