Har du planer for fødselen din?

LilleSpiren2018

Elsker forumet
Novemberlykke 2018
Januarlykke 2020
Skal du skrive fødebrev?
Er det noe du vet du kommer til å gi beskjed til jordmor om?
Tar du alt som det kommer, eller "planlegger" du fødslen i hodet?
 
Jeg kommer nok ikke til å skrive fødebrev tror jeg. Men jeg skal ikke få morfin, vil gjerne prøve badekar, og hvis fødselen går for fort vil jeg ha epidural for å sinke fødselen litt:hilarious:
Resten tar jeg som det kommer:joyful::joyful:
 
Aldri skrevet fødebrev, og kommer ikke til å gjøre det denne gangen heller. Tar det som det kommer :)

Hatt to raske fødsler, (2,5 timer fra første rie, og litt over 1 time fra første rie) så må vel kanskje legge en liten plan rundt det. Tror kanskje jeg regnes som førstegangsfødende igjen nå? Ca. 8 år siden forrige fødsel i januar.

Hadde vært fint å prøve badekar, men vet jeg helst vil opp å gå under riene, så tviler på at det er vits :p

Aldri hatt tid til smertestillende, men det er et ønske om fødselen drøyer.
 
Erfaringene mine etter fødsel nr 1 så skal jeg skrive følgende.

-Jeg skal IKKE ha tilbud om akunpuntur, fikk det sist og fikk grusomme smerter av det.
- Barnet skal være hos meg/pappa hele tiden, sist måtte jeg krangle meg til det etter operasjon... Det var grusomt! Mista første 3 timene av livet hennes, så ønska de hun liggende på barselavd mens jeg var på oppvåkninga.... Yeah right... Gikk ikke jeg med på!
-ønsker at baby skal få søke seg til pupp selv og ikke plassert direkte.

Det er kravene mine :smiley-angelic001
 
Har ikke så tenkt så veldig mye på det egentlig. Har fortsatt forrige fødsel friskt i minne. (9 måneder siden).
Så prøver egentlig ikke å tenke så mye på det :hilarious:
Men jeg husker at det hjalp å stå forrige fødsel, syntes det lindra mye, så vil be om prekestol denne gangen. Lente meg på mannen sist. :)
 
Jeg skal skrive et fødebrev. Det gjorde jeg sist. Veldig greit at alle fikk med seg hva jeg ønsket og ikke før de kom inn i rommet, og jeg slapp av si ting 100 ganger. De hadde fødebrevet liggende på vektrommet slik at alle som skulle inn til meg visste hvilken atmosfære jeg ønsket, osv..
 
Har ikke bestemt meg enda.. skrev et brev sist som ble liggende i baggen:wtf:
Jeg ønsker ikke annen smertelindring enn lystgass og jeg vil bruke pilatesball under åpningsriene. Var veldig avslappende sist. Og badekar men har litt angst for å føde der av en eller annen grunn...
Jeg er litt ta det som det kommer person også så jeg får kjenne på det når det nærmer seg.
 
Jeg kommer til å skrive fødebrev ja, endre litt på det jeg har fra forrige fødsel.

Vil prøve badekar denne gangen, så håper det er en mulighet.

Ønsker å prøve lystgass som smertestillende denne gangen siden de har det tilgjengelig på sykehuset (det hadde de ikke på første sykehuset jeg fødte på).

Jeg SKAL ha klar beskjed om hva som skjer når ting skjer, når det kommer til hver minste lille detalj.

Skal prøve å ha en annen sinnstilstand denne gang enn med forrige, så kanskje høre på litt musikk osv.

Skal takke ja til sovemedisin eller spørre om det selv dersom det blir likt som sist fødsel.

Ellers skal jeg ta alt som det kommer, fordi en fødsel kan absolutt ikke planlegges.
 
Har ikke bestemt meg enda.. skrev et brev sist som ble liggende i baggen:wtf:
Jeg ønsker ikke annen smertelindring enn lystgass og jeg vil bruke pilatesball under åpningsriene. Var veldig avslappende sist. Og badekar men har litt angst for å føde der av en eller annen grunn...
Jeg er litt ta det som det kommer person også så jeg får kjenne på det når det nærmer seg.
Åh, den ballen:Heartred
 
Har jo noen få tanker rundt dette, men føler det er tidlig. Kommer til å snakke med jordmor om det etterkvart:happy:
 
Har ikke bestemt meg enda.. skrev et brev sist som ble liggende i baggen:wtf:
Jeg ønsker ikke annen smertelindring enn lystgass og jeg vil bruke pilatesball under åpningsriene. Var veldig avslappende sist. Og badekar men har litt angst for å føde der av en eller annen grunn...
Jeg er litt ta det som det kommer person også så jeg får kjenne på det når det nærmer seg.
Kan absolutt anbefale badekar. Jeg fødte nr 2 der og det var fantastisk. Mindre smerter. Kunne bevege meg der bekkene trengte for å få ungen ut. Ikke en kranglete jordmor som skulle blande seg. Bare meg og min kropp. To press rier så var han ute. Fikk løfte ham opp selv.
 
Jeg skrev fødebrev sist, men det var det ingen som rakk å lese. :p Vet ikke hvor det ble av en gang. Kommer nok til å skrive denne gangen, også, om enn bare for egen del.
 
Kan absolutt anbefale badekar. Jeg fødte nr 2 der og det var fantastisk. Mindre smerter. Kunne bevege meg der bekkene trengte for å få ungen ut. Ikke en kranglete jordmor som skulle blande seg. Bare meg og min kropp. To press rier så var han ute. Fikk løfte ham opp selv.
Høres herlig ut å få den roen til fødsel. Hadde lite kontroll over det sist så kunne trengt det ja..
 
Høres herlig ut å få den roen til fødsel. Hadde lite kontroll over det sist så kunne trengt det ja..
Og det roet ting ned litt sånn at jeg fikk bikket litt over styrt fødsel fra 10-1320 Med nr 2. fra 2,5 cm kl 5 til ferdig født kl 0700 med den første.
 
Og det roet ting ned litt sånn at jeg fikk bikket litt over styrt fødsel fra 10-1320 Med nr 2. fra 2,5 cm kl 5 til ferdig født kl 0700 med den første.
Jeg trenger ikke noen lengre fødsel akkurat... varte i nesten et døgn fra riene startet med 15 min mellomrom..
 
Jeg har ikke helt troa på fødebrev, siden fødsel er en av de tingene man sjelden kan planlegge. Plutselig viser det seg at du trenger noe helt annet enn du først har tenkt. Det eneste jeg syns er lurt er å si ifra hvordan du reagerer på smerten, for det kan være forskjellig fra person til person.

Siden jeg planlegger å føde p ABC så tror jeg jeg har alt jeg trenger der. Ball, badekar, rolig atmosfære, flinke jordmødre. Har to kjappe fødsler bak meg, men jeg ønsker å føde i badekar igjen. Syns det var mye bedre både for meg og lillemor. Ønsker selvfølgelig å få babyen opp på brystet med en gang og ha noen timer bare for oss selv. Men det får man på ABC uansett.

Og en viktig ting til! Jeg vil at de skal vente med å klippe navlesnoren til all blodet stopper å strømme mellom babyen og morkaken. Men tror det er også Standard på ABC
 
Jeg har ikke helt troa på fødebrev, siden fødsel er en av de tingene man sjelden kan planlegge. Plutselig viser det seg at du trenger noe helt annet enn du først har tenkt. Det eneste jeg syns er lurt er å si ifra hvordan du reagerer på smerten, for det kan være forskjellig fra person til person.

Siden jeg planlegger å føde p ABC så tror jeg jeg har alt jeg trenger der. Ball, badekar, rolig atmosfære, flinke jordmødre. Har to kjappe fødsler bak meg, men jeg ønsker å føde i badekar igjen. Syns det var mye bedre både for meg og lillemor. Ønsker selvfølgelig å få babyen opp på brystet med en gang og ha noen timer bare for oss selv. Men det får man på ABC uansett.

Og en viktig ting til! Jeg vil at de skal vente med å klippe navlesnoren til all blodet stopper å strømme mellom babyen og morkaken. Men tror det er også Standard på ABC
Jeg føler jeg tåler smerte bra, men ikke under fødselen :hilarious: hadde ikke sovet på ca 27 timer før det hele satte i gang, og var såå sliten. Det hadde nok noe innvirkning :laughing021
Her venter de også med å klippe navlesnora til pulseringen er over:joyful: det var noe av det viktigste for meg sist gang, og å få dusjet ganske fort:hilarious: følte meg så skitten, slimete og følte det var blod over alt (det var jo ikke det:hilarious:) vasket dusjen etter meg, så vaskehjelpen fikk det lett etter vi gikk ut av rommet:hilarious: følte jeg var på hotell, så dusjen måtte jo vaskes:hilarious::hilarious:
 
Eneste planen jeg har er å føde vaginalt! Har veldig lite lyst på et nytt ks.. Men må jeg det så må jeg det. Jeg får iallefall bedre oppfølging denne gangen siden det endte i katastrofesnitt sist pga altfor kort navlestreng. Kom til 9 cm før det ble ks, så er på en måte snytt for en fødsel :rolleyes:
 
Jeg føler jeg tåler smerte bra, men ikke under fødselen :hilarious: hadde ikke sovet på ca 27 timer før det hele satte i gang, og var såå sliten. Det hadde nok noe innvirkning :laughing021
Her venter de også med å klippe navlesnora til pulseringen er over:joyful: det var noe av det viktigste for meg sist gang, og å få dusjet ganske fort:hilarious: følte meg så skitten, slimete og følte det var blod over alt (det var jo ikke det:hilarious:) vasket dusjen etter meg, så vaskehjelpen fikk det lett etter vi gikk ut av rommet:hilarious: følte jeg var på hotell, så dusjen måtte jo vaskes:hilarious::hilarious:

Ja! Å dusje ganske kjapt etter fødsel og få ny skjorte var også veldig viktig for meg begge forrige gangene. Jeg har lovet meg selv å ta vare på meg selv både før og etter fødsel. Dusja og sminka meg før vi kjørte til sykehus. Var også kledd i fine, men komfortable klær. Til etter fødsel kjøpte jeg nye, myke joggebukser, gensere, nye fargerike truser til etter-bleie periode :hilarious:. Følte meg som et menneske rett og slett :p
 
Jeg har fått dusjet med en gang babyene var ferdige ned ammingen. Men hadde egentlig verken svettet eller noe så hadde ikke et så stort behov.
Hadde på meg en herlig svart minikjole når jeg kom inn. Hadde planlagt at hvis det gikk fort så trengte jeg kun å få av trusen.
Og fikk rene klær rett etter fødselen. Så herlig d.
 
Back
Topp