Har du opplevd vold?

Ønskebarnhjerte

Glad i forumet
Var spørsmålet jordmor stillte meg på første kontroll jeg ble litt stuss av. Jeg kan ikke si at jeg ikke har gjort det, bare ikke i dette forholdet jeg er i nå. Jeg opplevde en voldelig kjæreste i mitt forrige forhold.
Men; det jeg stusser på,og vi ble enige om at vi skulle snakkes om senere: bør dette stå i journalen min hos jordmor?
Vil ikke la den delen av livet mitt "komme tilbake " om dere skjønner..

Hm, står det noen steder i journalen din, kanskje? Har ikke blitt spurt om det selv, men ble vel kanskje spurt om jeg hadde opplevd overgrep eller noe. Greit å vite om man sliter med gyn-undersøkelser eller om hele svangerskapet kan bli tøft som følge av det.

Hm, står det noen steder i journalen din, kanskje? Har ikke blitt spurt om det selv, men ble vel kanskje spurt om jeg hadde opplevd overgrep eller noe. Greit å vite om man sliter med gyn-undersøkelser eller om hele svangerskapet kan bli tøft som følge av det.
Jordmor sa hun spurte alle om dette, fordi slike fortrengte følelser kunne komme fram igjen under svangerskapet.
Er ganske sikker på at det ikke står i journalen fra før.

Jeg fikk også spørsmål om dette! Hadde jeg helt glemt!

Jeg tenker nei, hvis du ikke tror det har noen betydning for dette svangerskapet :) Hvis du skulle få problemer utover i svangerskapet må det vel holde for jm at du tar det opp da? :)

Det spørsmålet tror jeg jammen meg at jeg aldri har fått. Men de spør på foreldresamtalene i bhg om ungene har opplevd vold. Og sånn i vidt perspektiv så har de jo sett både slossing og krigshandlinger på TV, men de har ikke opplevd vold på kroppen i den meningen de tenker i bhg

Mye lettere for de som har en voldelig kjæreste å snakke om det dersom de blir spurt direkte om det. Er noen helsesøstre som spør på helsestasjonen om du har slått barnet ditt (man kan bli frustrert av et barn som gråter mye). På den måten er det lettere å svare ja, og få den hjelpen man trenger. Også mange utenlandske som ikke vet at det ikke er lov (eller normalt) i Norge å slå barna, og de gjør det i beste mening..

Så jeg er for slike spørsmål :) er ikke for å være slem, men de spør slik at de har muligheten til å hjelpe :)

Jeg forsto det som at det gjalt i nåværende forhold når jordmor spurte meg om jeg opplevde vold. Og det tenker jeg er veldig bra at de spør om. Men i forhold til tidligere forhold tenker jeg at det er vesentlig å snakke om dersom "arrene" fortsatt er såre. Er jo litt hormoner ute og går, og nye bekymringer og måter å tenke på kanskje.. :)

Jeg trodde faktisk vold var noe de skulle ta opp uansett, en del av standardtingene som skal informeres om/ snakkes om liksom.

Jeg forsto det som at det gjalt i nåværende forhold når jordmor spurte meg om jeg opplevde vold. Og det tenker jeg er veldig bra at de spør om. Men i forhold til tidligere forhold tenker jeg at det er vesentlig å snakke om dersom "arrene" fortsatt er såre. Er jo litt hormoner ute og går, og nye bekymringer og måter å tenke på kanskje.. :)

Jeg trodde faktisk vold var noe de skulle ta opp uansett, en del av standardtingene som skal informeres om/ snakkes om liksom.
Jm sa ivertfall til meg at det var noe de måtte spørre alle om etter som slike følelser kan komme tilbake under svangerskapet.

Jeg har ingenting i mot at de spør meg om det, jeg synes det er flott at de tenker på oss! Det eneste jeg var usikker på er om en så gammel sak, skal komme i mon journal.. :)

Jeg ble også spurt om jeg hadde opplevd overgrep eller vold. Jordmor forklarte at dette var noe hun var pliktet å spørre om. Man er jo ekstra følsom når man er gravid så det er nok lurt at helsepersonell vet om det. Både med tanke på følelser under og etter svangerskapet. Jeg har inntrykk av at det gjelder om du har opplevd dette både tidligere eller nå, så det er nok lurt å snakke litt om det i alle fall. Om du ikkje ønsker å ha det i journalen din så forklar jm dette :) Hun kan nok være ganske diskré

Skjønner tanken din!
Sist svangerskap (og dette selvfølgelig) ble jeg spurt om psykisk helse og historie i forhold til det. Ettersom jeg slet en del som ungdom, svarte jeg som sant var, men at dette var nærmere 10 år siden, og ikke relevant for mitt liv i dag. Likevel følte jeg det ble veldig mye fokus Og spørsmål rundt dette. Angret meg veldig for at jeg hadde sagt noe, siden jeg var redd det skulle bli stående noe sted. Måtte til slutt gi ganske streng beskjed om at krg skjønte at de ville være flinke i jobben sin og alt det der, men at nå fikk det være nok. Ganske slitsom å gang på gang måtte forklare det samme (ettersom det hele tiden ble byttet jordmor osv)
Denne gangen svarte jeg derfor bare nei. Siden det virkelig ikkje har noe med livet mitt nå, eller graviditeten å gjøre.
En liten hvit en får være greit :)

Back
Topp