Har du nok progesteron?

Propellen

Flørter med forumet
Hei,
Vil dele min historie. Kanskje noen har samme utfordring som meg. Og da er det skummelt enkelt å fikse!

Jeg har prøvd i 5 år. Alt fra å ligge med beina i været og tisse på pinne for å følge eggløsning, til å slutte med alkohol og leve mye sunnere. Har tatt vitaminer, har vært hos legen. Og til og med hatt 2 prøverørsforsøk. På siste forsøket satt det. I 2 uker. Mistet 3 dager etter at progesteronpillene man får under forsøket var ferdige.
Etter det har jeg gogglet masse og funnet ut at progesteronunderskudd er et voksende problem. Eller østrogenoverskudd. Eller defekt lutalfase. Mange versjoner av samme utfordring. Kroppen har ikke nok progesteron til å holde det befruktede egget inni kroppen. Så det blir spontanabort før man rekker å få positiv graviditetstest. Eller kort tid etter.
Noen som kjenner seg igjen?
Isåfall vil jeg anbefale å teste ut progesteron. Jeg kjøpte kun helsekostvarianten Progesta Care, men det finnes både vaginale stikkpiller og vanlige piller. Og krem på resept. For meg så funket altså helsekostversjonen. Gravid andre syklus etter at jeg startet med kremen. Smører to ganger daglig fra bekreftt eggløsning til negativ graviditetstest 14 dager etter. Eller fortsette dersom gravid. Nå er jeg 8 uker gravid. På egenhånd. Alt jeg trengte var litt mer av et hormon som ingen leger har nevnt at jeg bør prøve.
Om du har noe kortere menssyklus enn vanlig eller mistenker at du har østrogenoverdose (google it) så er det absolutt verdt er forsøk! Jeg kunne vært spart 5 år med blod, svette og tårer, dyre prøver og legehjelp.
Håper det er flere som har samme problem som meg. For da er det en enkel løsning! Lykke til damer! Heier på dere! ❤️

Takk for at du deler! Èn av venninnene mine byttet gynekolog. Det første den nye gynekologen kommenterte var progesteronnivåene hennes. Den forrige hadde ikke så mye nevnt progesteron. Tilførsel av progesteron var det eneste som skulle til for henne også.

Fint å lese at det gikk bra til slutt <3

Godt å høre at noen gynekologer sjekker sånt. Hverken fastlege, gynekolog eller alle de leger og sykepleiere jeg har truffet gjennom ivf har så mye som nevnt det en gang. Har inntrykk av at ikke så mange tenker på at det kan være problemet. Så håper flere sjekker sånt fremover.

Tusen takk for at du deler!! Har nå prøvd i to år, og ble til slutt gravid - men mistet i uke 7.. Kan jo godt hende jeg har vært gravid flere ganger, men at jeg har mistet så tidlig at jeg ikke har merket det som noe annet enn en mens. Uansett, unnfangelsen fant sted i des 14, samme mnd som jeg målte progesteronverdiene mine. Fikk da beskjed om at jeg hadde så lave verdier at jeg trolig ikke har hatt el... Men det må jeg jo ha hatt siden jeg trossalt ble gravid! Lykken sto i taket, men fallhøyden var brutal da jeg begynte å blø og fikk konstantert synkende hcg... I ettertid har jeg tenkt mye på dette med denne progesteron - at den lave verdien kan ha betydd at den ikke økte nok ift å bevare graviditeten... Skal derfor ta nye målinger når jeg får tilbake syklus igjen...

Hvor kjøper du dette helsekostprodultet?? Og er det sånn at du ikke skal bruke det hele tiden mens su prøver?

Tusen takk for at du deler!! Har nå prøvd i to år, og ble til slutt gravid - men mistet i uke 7.. Kan jo godt hende jeg har vært gravid flere ganger, men at jeg har mistet så tidlig at jeg ikke har merket det som noe annet enn en mens. Uansett, unnfangelsen fant sted i des 14, samme mnd som jeg målte progesteronverdiene mine. Fikk da beskjed om at jeg hadde så lave verdier at jeg trolig ikke har hatt el... Men det må jeg jo ha hatt siden jeg trossalt ble gravid! Lykken sto i taket, men fallhøyden var brutal da jeg begynte å blø og fikk konstantert synkende hcg... I ettertid har jeg tenkt mye på dette med denne progesteron - at den lave verdien kan ha betydd at den ikke økte nok ift å bevare graviditeten... Skal derfor ta nye målinger når jeg får tilbake syklus igjen...

Hvor kjøper du dette helsekostprodultet?? Og er det sånn at du ikke skal bruke det hele tiden mens su prøver?

http://urtesenteret.no/index.php?ukey=search
http://www.iherb.com/search?sug=progesta-care&kw=progesta care&rank=1#p=1

Hei Spiredrøm,

Så trist å høre at du mistet! Det er utrolig sårt. Men godt at du har en mistenkt synder - progesteronnivået. For det er så lett å fikse på. Flere som mister bruker det for å hjelpe kroppen å holde på spiren. Nok progesteron er helt nødvendig for at du ikke skal få spontanabort. Jeg har også lurt på hvor mange jeg egentlig har mistet uten å være klar over det.

Jeg har kjøpt her: http://www.amedisin.no/nettbutikk/produkt/1 Kjører forbi Røa ukentlig, så jeg stikker innom. Men de har nettbutikk også. Ellers kan du få resept på en krem som er litt sterkere. Da må du nok til gynekolog. Også finnes jo vaginalpillene, men da får du veldig mye utflod. Men de er endel sterkere. Så du må nesten prøve deg frem for å finne ut hvor mye ekstra progesteron du trenger for at spiren skal klare å henge fast.

Jeg smører morgen og kveld fra dagen etter at jeg har hatt eggløsning (tisset på pinne for å være sikker) og så i 14 dager fremover. Det bør holde for å få en gyldig graviditetsprøve. Er den positiv så skal man fortsette å smøre seg morgen og kveld ihvertfall til måned 3/4. Er den negativ så slutte du med kremen frem til dagen etter neste eggløsning.

Lykke til!

Om du har behov for progesteron burde du få Crinone eller Lutinus av gynekolog. Det er vaginal progesteronstøtte (90/100 mg progesteron), doseres 1-3 stk/dag avhengig av hvor mye gynekologen mener at du trenger.

Progesteron forhindrer eggløsning, så du må ikke begynne før du er helt sikker på at du har hatt eggløsning. Jeg temper og tar EL-tester for å bekrefte at EL er over før jeg begynner med progesteron 3 dpo. Noen som har litt senere aborter enn meg trenger ikke begynne før positiv graviditetstest. Jeg har hatt flere aborter før uke 5, derfor skal jeg ta fra rett etter EL. Det er dyrt (550 kr per pakke, en pakke Crinone har 15 stk, en pakke Lutinus har 21 stk), så veldig greit om man kan ta fra positiv test istedenfor hver eneste pp etter EL.

Progesteron lager moren frem til uke 10, etter det er det morkaken som tar over - når embryoet går over til å kalles foster. Derfor skal man ta progesteronstøtte til uke 10 og så trappe ned og slutte mellom uke 10-12, det er ikke behov for å ta progesteronstøtte etter dette.

Progesteron kan maskere enn SA slik at det blir en MA, så det er lurt å ta UL kontroll om man får progesteronstøtte, det vil ofte gynekologen følge opp.

Jeg har mistet to ganger med progesteronstøtte også, så det er dessverre ikke en garanti med det heller, men har man behov burde man få av gynekolog.

Ved IVF får man Lutinus eller Crinone fra egguttak til testdag, og har man hatt flere aborter burde man få fortsette til uke 10-12.

Fin tråd!

En venninne av meg fikk progesteronkrem på resept, og ble gravid på andre forsøket.. Hun brukte det i noen måneder før forsøk, for å stabilisere nivåene litt på forhånd. Selv har jeg den fra helsekosten, men nå går jeg på Lutinus (piller), etter mitt første IVF forsøk.

Fin tråd!

En venninne av meg fikk progesteronkrem på resept, og ble gravid på andre forsøket.. Hun brukte det i noen måneder før forsøk, for å stabilisere nivåene litt på forhånd. Selv har jeg den fra helsekosten, men nå går jeg på Lutinus (piller), etter mitt første IVF forsøk.
Det er helt klart flere av oss! Og godt at vi kan hjelpes relativt enkelt! Lykke til med Lutinus! Håper spiren sitter!

Hei! Jeg mister også ofte tidlig, gjerne i uke 5-6 og skal også begynne med Cyklogest rett etter eggløsning. Tatt det før også, men da bare ved positiv test, og har da mistet. Så krysser alt jeg har for at dette skal hjelpe. Er som dere nevner veldig dyrt, 450,- for en pakke dvs 1 uke, men om det hjelper er det verdt hver krone:) ble ikke gravid forrige syklus, så nå er det ny runde....

Må også nevne at jeg fikk MA sist, da jeg gikk på cyklogest...så liker ikke helt det at kroppen holder på noe som ikke er levedyktig... men blir garantert oppfølging med UL, og håpe det kan gå denne gangen:confused:

Hei! Jeg mister også ofte tidlig, gjerne i uke 5-6 og skal også begynne med Cyklogest rett etter eggløsning. Tatt det før også, men da bare ved positiv test, og har da mistet. Så krysser alt jeg har for at dette skal hjelpe. Er som dere nevner veldig dyrt, 450,- for en pakke dvs 1 uke, men om det hjelper er det verdt hver krone:) ble ikke gravid forrige syklus, så nå er det ny runde....

Må også nevne at jeg fikk MA sist, da jeg gikk på cyklogest...så liker ikke helt det at kroppen holder på noe som ikke er levedyktig... men blir garantert oppfølging med UL, og håpe det kan gå denne gangen:confused:
Masse lykke til! Er veldig dyrt og stress! Men om det funker til slutt er det helt klart verdt det! :-)

Spennende tråd, jeg har fått resept på stikkpiller denne mnd, tror det var Lutinus (har ikke hentet resepten enda:P). Men nå ble jeg litt usikker, gynekologen sa at jeg skulle ta de fra jeg fikk positiv test, men ser jo det skrives over her at man kan ta etter EL. Jeg aborterer gjerne 2-4 dager etter positiv test, så da kan det kanskje allerede være for sent hvis jeg ikke begynner før?:/ Vurderer sterkt om jeg burde svinge oppom Røa og få tak i den kremen jeg også nå. Er 5dpo i dag.

Dere som bruker denne kremen, har dere korte lutalfaser også? Jeg sliter nemlig med det, alt fra 8-11 dager etter EL kommer den hersens tanta.. Har prøvd vitex i to måneder nå og progesteronkrem denne syklusen, men ser ikke ut til å gjøre noe nytte for seg enda :/

Spennende tråd, jeg har fått resept på stikkpiller denne mnd, tror det var Lutinus (har ikke hentet resepten enda:P). Men nå ble jeg litt usikker, gynekologen sa at jeg skulle ta de fra jeg fikk positiv test, men ser jo det skrives over her at man kan ta etter EL. Jeg aborterer gjerne 2-4 dager etter positiv test, så da kan det kanskje allerede være for sent hvis jeg ikke begynner før?:/ Vurderer sterkt om jeg burde svinge oppom Røa og få tak i den kremen jeg også nå. Er 5dpo i dag.
Hvis du har SA 2-4 dager etter positiv test hadde ihvertfall jeg startet med en av delene allerede nå..! Kremen er endel mildere enn de pillene, og endel rimeligere, så det kan være fint frem til du vet at du er gravid. Og for meg holder den kremen fortsatt. Er i uke 11 nå Lykke til!

Dere som bruker denne kremen, har dere korte lutalfaser også? Jeg sliter nemlig med det, alt fra 8-11 dager etter EL kommer den hersens tanta.. Har prøvd vitex i to måneder nå og progesteronkrem denne syklusen, men ser ikke ut til å gjøre noe nytte for seg enda :/
Jeg har lutalfase på ca 12 dager. Det er ikke kjempekort, men i grenseland. Høres ut som du trenger litt mer drahjelp enn meg. Kremen funket ihvertfall så jeg både fikk 14 og 16 dagers lutalfase. Kunne styre selv med når jeg sluttet å smøre meg. Kanskje du må ha den kremen på resept eller de pullene? De er ihvertfall mye sterkere enn helsekostkremen som jeg bruker. Masse lykke til!

Back
Topp