Har du katt?

Førstegangslykke85

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg har en katt som er veldig knyttet til meg og som vil kose hele tiden. Jeg koser omtrent like mye med han som før jeg ble gravid, og vasker meg alltid på hendene etter å ha tatt på han. Men jeg er kjemperedd for å få toksoplasmose.. Han er utekatt og går på do utendørs, så det er ingen direkte kontakt med avføringen hans, men jeg er likevel bekymret.

Er det andre her som har katt, og hvordan «håndterer» du katten nå som du er gravid?

Har ikke katt selv dette svangerskapet men flere i familien har. Koser som vanlig med kattene.. men er mer påpasselig med håndvask.. de svangerskapene jeg har hatt katt selv har jeg også vært nødt til å tømme tissekassen selv, men brukte da hansker..

Vi har to katter som begge går på do ute. Prøver å være nøye med håndvask men det går litt i glemmeboka.. koser med dem som vanlig ❤️ Noe annet hadde ikke gått, da kunne jeg ikke hatt de inne for de skal alltid opp i fanget :hilarious:

Ok det er godt å høre :) Jeg har vært redd for at jeg egentlig ikke burde ta på katten i løpet av svangerskapet, men det er jo helt umulig:rolleyes:

Jeg hadde katt i forrige svangerskap :) Jeg mener jeg leste at de som har katt, eller har vokst opp med katt, ofte allerede har vært smittet av toksoplasmose en gang i livet og har antistoffer mot det :) Hvis du har lyst på en betryggelse kan du jo spørre legen om de kan sjekke blodet ditt for antistoffer mot toksoplasmose, så vet du at du ikke kan bli smittet :)

Jeg hadde katt i forrige svangerskap :) Jeg mener jeg leste at de som har katt, eller har vokst opp med katt, ofte allerede har vært smittet av toksoplasmose en gang i livet og har antistoffer mot det :) Hvis du har lyst på en betryggelse kan du jo spørre legen om de kan sjekke blodet ditt for antistoffer mot toksoplasmose, så vet du at du ikke kan bli smittet :)
Det er en god idé! :love7

Har katt, hadde katt i forrige svangerskap (som ble baby), og har vokst opp med katt. Ble testet for tokso tidlig i forrige svangerskap, men hadde ikke hatt det. Er ikke veldig redd :)

Bare ta en test hos legen, og ha normal hygiene :)

Noen som vet hvordan det er med innekatt? Vi vurderer å skaffe oss katt(er) i desember og den/de vil jo være innekatter iallefall i starten. De må vel være ute å jakte på smådyr for å kunne bli bærere av toksoplasmose?

Jeg har ikke katt nå, men har hatt fire tidligere, og jeg ville ikke vært bekymret om de fortsatt hadde levd. Jeg ville brukt hansker om jeg skiftet på kattedoen og ellers hatt god håndhygiene.

Toksoplasmose smitter jo også via feks ukokt/ustekt eller for lite varmebehandlet mat, og grønnsaker, bær og frukt som er dårlig vasket, og jeg vet i alle fall med meg selv at jeg til vanlig nok burde ha vært nøyere med å vaske alt sånt før de går i gapet … :shy:
Men alt i alt er det uansett sjeldent at gravide smittes (uansett årsak) - heldigvis. Står litt om det hos FHI. I en undersøkelse med 36.000 gravide ble infeksjon «påvist hos 0,182 % av dem under svangerskapet. […] Parasitten ble overført til fosteret hos 30 % av de gravide som ble smittet.»

Har innekatt her og har ikke endret måten jeg er på. Eneste forskjellen er at mannen tar kattedoen :)

Vi har katt, utekatt som fanger mus og tar de med seg inn....oh yes...
anyways, jeg forholder meg til ham og koser med ham som vanlig. Er kanskje litt mer nøye
i forhold til håndhygiene. Sjekket meg for antistoffer for toxoplasmose ved forrige svangerskap og det var negativt. Jeg har alltid hatt katt og kan også nevne at jeg har bodd mange år i utlandet i diverse utviklingsland og under veldig kummerlige forhold. Dersom jeg ikke har klart å bli smittet til nå, tviler jeg på at jeg blir det i dette svangerskapet.

Vi har katt, utekatt som fanger mus og tar de med seg inn....oh yes...
anyways, jeg forholder meg til ham og koser med ham som vanlig. Er kanskje litt mer nøye
i forhold til håndhygiene. Sjekket meg for antistoffer for toxoplasmose ved forrige svangerskap og det var negativt. Jeg har alltid hatt katt og kan også nevne at jeg har bodd mange år i utlandet i diverse utviklingsland og under veldig kummerlige forhold. Dersom jeg ikke har klart å bli smittet til nå, tviler jeg på at jeg blir det i dette svangerskapet.
Det er betryggende å vite :Heartred

Vi har to katter. De er ute på do, så den slipper jeg. Men koser og alt er som vanlig med de. Tok test I 2018 som viste at jeg ikke har hadd det iallefall. Og har vokst opp med katter. Men det er like farlig å grave i jord, spise gulrøtter og andre frukt og grønnsaker som ikke er tilstrekkelig vasket/kokt osv.

jeg mener jeg leste at hvis man har katt så er man ofte allerede vært utsatt for det, og dermed skal det ikke være noen risiko. Men som den over her sier, så kan man være oppvokst med katt uten å ha fått det.
Hvis du er veldig bekymret så ville jeg bedt om en test hos legen.

Back
Topp