Har du ideer til noen sjeldne navn?

et navn som jeg synnes er fint og sjelden et Falk, gubben likte ikke det så ble ikke det navne på gutten her. Men er glad i det navne han har også

Her heter storesøster Betty-Mari og lillebror skal hete Levi Alexander...

...

Jeg ELSKER guttenavnet Augustin. Men,kunne ikke kalle noen av mine sønner det desverre. (Fordi min bror heter det,og har valgt det navnet til sin eldste sønn.) Det er et navn som "hører til slekten".

Jeg tror navn som Gunhild, Bjørn, Tormod osv er de navnene som faktisk vil være spesielle og uvanlige når barna vokser opp..  Fordi de ikke blir brukt noe særlig og ikke lenger er "typiske" navn..

Selv om noen her inne har lignende betyr det ikke at det er nettopp deg navnet er hentet ifra,  Det kan jo være det er oppkalling der ifra også, begge navnene er jo også begynt å komme tilbake :) Desverre kan man ikke ta pantent på navn og navnkombinasjoner, selv om man tiltider kunne ønske det. hehe.. Nydelig og spesielt navn var det iallefall, jeg har aldri hørt den kombinasjonen tidligere.

Vi skriver navnet til datteren vår på en annen måte enn hva som er vanlig. Nå er det det slik at ei i vennekretsen velger å gjøre det samme, det er utrolig bittert, men det er ikke noe å gjøre med det. Får heller være posetiv og tenke at jeg var først ut, og at jeg kanskje har inspirert henne, enn å bli meggete! ;-)

Ripley skrev:
Datteren min heter Alba Konstanse.

Både Alba og Konstanse (eller varianter) blir jo mer og mer vanlig. Men kanskje ikke sammen.

Jeg har ikke bevist fulgt navnetrenden ved å gi datteren min et "uvanlig" navn, men har vist siden "alltid" at min førstefødte datter skulle hete det.  Alba har vært favorittnavnet siden jeg var 5-6år gammel, og min oldemor het Konstanse.

Men noe jeg ikke syns særlig om er "låning" og "kidnapping" av slike litt uvanlige navn.  Har faktisk sett en bruker her inne som har kalt datteren sin Alva Constanse (Eller var det faktisk Alba Constanse?)  Anyway, kjempefint at de syns navnekomboen er fin, men spør først kanskje? Selvom du ikkje kjenner vedkommende!

Ravn! jeg elsker navnet, men på grunn av r'ene mine så vil jeg ikke ha navnet selv, det høres bare merkelig ut! men ble helt forelska den gangen jeg så en søt liten gutt som het det <3

Ripley skrev:

Men noe jeg ikke syns særlig om er "låning" og "kidnapping" av slike litt uvanlige navn.  Har faktisk sett en bruker her inne som har kalt datteren sin Alva Constanse (Eller var det faktisk Alba Constanse?)  Anyway, kjempefint at de syns navnekomboen er fin, men spør først kanskje? Selvom du ikkje kjenner vedkommende!

Seriøst?
Alba Konstanse er ikke så uvanlig at det er komplett umulig at noen andre kan ha kommet på det selv, gjennom oppkalling i sin familie.
Spørre først? Det er da helt fjernt å forvente at mennesker på helt andre steder i landet skal måtte finne ut om noen har kalt barne sitt noe først, når de har funnet et navn, for å spørre vedkommende om det er greit at de også bruker det?

Og om de har blitt inspirert av deg da, så kan man heller ikke forvente at de faktisk husker hvor de så det. Man leter jo gjennom tusen navn, og legger merke til navn overalt, og når man da skal bestemme seg er det jo ikke naturlig å huske nøyaktig hvor man har sett hvert eneste navn.
Man har ikke opphavsrett på navnekombinasjoner, eller navn.

Min sønn heter Hadle, uttales med lang "a".

Har hørt om 1 annen som heter det til nå, så er nok ikke så vanlig..

kom over et herlig navn på ei jente i Sverige i sommer som jeg ikke har klart å glemme, Tintin :D

Digger disse guttenavna jeg; Torvill, Torjus, Tollef, Olai, Peter, Jarle, Alun og Torry er flotte. Vanlige er de ikke heller :)

Av jentenavn syntes jeg; Felicia, Kate, Yasmin og Elene er flotte navn.

Alle, bortsett fra to, er familienavn :)

Gutten min heter Sofian,
 aner ikke hva nr 2 skal hete da vi ikke vet kjønn enda...

Men bestefedrene het Godsgalk/Godskalk(?), og Reidar Othelius
Mammas mellomnavn er Nellie så det er høyt oppe på lista (uttales NelliE med trykk på/lang  i og med E)

Farmor hadde Kristofa som mellomnavn, men hun foraktet det så det blir ikke brukt.

Ripley skrev:
Datteren min heter Alba Konstanse.

Både Alba og Konstanse (eller varianter) blir jo mer og mer vanlig. Men kanskje ikke sammen.

Jeg har ikke bevist fulgt navnetrenden ved å gi datteren min et "uvanlig" navn, men har vist siden "alltid" at min førstefødte datter skulle hete det.  Alba har vært favorittnavnet siden jeg var 5-6år gammel, og min oldemor het Konstanse.

Nå er jo både Alva og Konstanse et ganske poppis navn blandt de som liker litt spesielle navn da.
Mener du virkelig at folk skal spørre deg?
Eller er det en spøk jeg ikke helt tok?

Vår sønn skal hete Jone, nokså ett uvanlig navn.

Storm og Birk er kjempefine navn.

Ville ha Birk om det ble gutt denne gangen, mens mannen ville ha Loke. Vi har Odin fra før, så det ble ikke aktuelt.

Men ut kom ei jente, så ble Solvei her da. Uten G til slutt, noe så grusomt :P 

Jentenavn så er Yrja og Alva fine navn da.

Ellers mye fint innen "gammelnorske" og norrøne navn :)

Min eldste sønn heter Caspian. Da han fikk navnet for 6,5 år siden var det kanskje ingen andre som het dette. SSB oppgir jo ikke tall før det er over 3 så det kan jo ha vært etpar. Da 2005 var slutt kunne SSB oppgi at 5 barn hadde dette navnet.

Men i dag er det flere og flere som har fått dette navnet og jeg syns det er utrolig koselig. Jeg ga han aldri dette navnet fordi jeg ønsket et sjeldent navn, men fordi det var det fineste jeg hadde hørt og at andre velger det samme sier bare for meg at flere liker det og at jeg kanskje ikke er såååå sær..
I dag er det 60 stk som heter det og alle disse 60 er jo da 6 år eller yngre.

Miriel skrev:

Ripley skrev:

Seriøst?
Alba Konstanse er ikke så uvanlig at det er komplett umulig at noen andre kan ha kommet på det selv, gjennom oppkalling i sin familie.
Spørre først? Det er da helt fjernt å forvente at mennesker på helt andre steder i landet skal måtte finne ut om noen har kalt barne sitt noe først, når de har funnet et navn, for å spørre vedkommende om det er greit at de også bruker det?

Og om de har blitt inspirert av deg da, så kan man heller ikke forvente at de faktisk husker hvor de så det. Man leter jo gjennom tusen navn, og legger merke til navn overalt, og når man da skal bestemme seg er det jo ikke naturlig å huske nøyaktig hvor man har sett hvert eneste navn.
Man har ikke opphavsrett på navnekombinasjoner, eller navn.

signerer denne, så til alle her, ikke forvent at jeg spør en fremmed og fjern bruker her inne før jeg navngir ungene mine :P

Selv liker jeg egentlig ikke type navn som er heimsnekra om man kan si det slik!

Back
Topp