Har du hatt gallestein

~Lille lilla Snodig~

Elsker forumet
Hvordan føltes det?

Fikk sinnsyke magesmerter i går. Høyt oppe i magen. Ser ut som jeg er 5 måneder på vei. Kaldsvetter, flyr på dass, men er normal konsistens. Kvalm og så slapp at jeg ikke orker å reise meg opp. Frøys så innmari i stad, dusja i glovarmt vann i 20 min, orket ikke stå så satt. Lå på gulvet nesten en time etterpå for jeg orket ikke reise meg. Når jeg reiser meg svartner det totalt. Orker ikke spise eller drikke.
Hva skjer egentlig

Ja det har jeg, og når jeg fikk di anfallene mine så kjentes det ut slik som du beskriver...ikke godt i det hele tatt[&:]
2 år siden jeg opererte vekk galleblæra nå...kom deg til legen du[:)]

Joda, har hatt det ja. Intense smerter høyt oppe på magen, under høyre bryst. Klarte ikke stå, går sitte eller ligge. Satt for det meste på huk når jeg hadde smertene ( de kunne vare i timesvis). Fikk anfall av ingenting til slutt, spiste ikke særlig fet mat. Fjernet galleblæra i 2004, og takk og pris for det!

ORIGINAL: ildrii

Joda, har hatt det ja. Intense smerter høyt oppe på magen, under høyre bryst. Klarte ikke stå, går sitte eller ligge. Satt for det meste på huk når jeg hadde smertene ( de kunne vare i timesvis). Fikk anfall av ingenting til slutt, spiste ikke særlig fet mat. Fjernet galleblæra i 2004, og takk og pris for det!

Helt likt, jeg fjerna galleblæra i desember.

hmmm har sett på nettet men det er en ting som ikke passer og det er at jeg har vondt på min venstre side av magen og IKKE høyre

Høres ikke bra ut..men det skal være på høyre siden av magen, det er der galleblæren er[:)] Det er utrolig vondt..fikk heldigvis operert den ut for 3 års tid siden[:)]

Kom deg til legen og få vite hva det er[:)]

Å det er helt forfredeligt.
Hadde det i mange år jeg, da jeg trodde jeg hadde kolikk......[8|]
Til slutt havned jeg på sykehuset med bukspyttkjertelbetennelse(det er rett å slett jævligt)
Ble opperert etter noen dager, heldigvis.

Det kjentes ut som noen prøvde å blåse opp en ballong under ribbeina mine, denne ballongen klemte på lunger og alt så det føltes som jeg ikke klarte å trekke pusten!
Jeg fjernet galleblæra når snuppa var 4 uker..
Var så heldig og få gallestein under svangerskapet! Opererte ut 56 steiner og fjerna det som var igjen..

Auauau! Det er vondt å ha gallestein. Ville heller født tre gangter på rappen en å få den dritten igjen.

Det er ikke farlig å ha et enkelt gallesteinsanfall. Men om man får flere hyppige anfall kan dette utvikle seg til betennelse på galleblæra som kan spre seg til bukspyttkjertelen. Det er farlig!

Mange klarer å leve med gallestein med å holde seg unna div. matvarer. For noen er druer drepen mens andre ikke kan røre løk f.eks.

Om det blir påvist at det er gallestein du har, trengst det vaneligvis bare en kikhullsoperasjon for å fjerne galleblæra. I noen tillfeller ligger steinen i gallegangen og gir litt andre smerter enn om steinen er i selve galleblæra. Fir å få bort steinen må man da "svelge slangen". ERCP tror jeg inngrepet heter. Ganske ubehagelig, men vell verdt det!

Kom deg til fastlegen, og be om å få noen skikkelige smertestillende og videre henvisning slik at du finner ut hva disse magesmertene er.

Jeg fikk betennelse i galleblæra og bukspyttkjertelen, men jeg viste ikke at det var farlig!!
Hvorfor kunne det vært farlig....?

jeg har hatt galleblære betennelse, men gallesteinene var borte når jeg kom på sykehuset så de fant ingen, jeg hadde så vondt at pappa omtrent kastet meg i bilen og kjørte meg på lege vakta, men der var de talentløse og sa jeg hadde en mild urinveisinfeksjon så de mente jeg gjorde meg til med at jeg hadde så vondt så de ga meg antibiotika.. jeg gikk noen dager til før pappa ble hjemme på jobb å ringte til legen min å sa at det var et eller annet galt med meg å jeg måtte bli sjekket fort, så vi fikk beskjed om å komme med en gang, de tok en crp av meg og den var på 180! på legevakta var den på 72bare så den hadde steget med over 100 på et par dager, så jeg ble sendt fort inn til legen hvor han allerede var i gang med å skrive rekvisisjon til sykehuset så var det bare og komme seg avgårde, legen min ringte også til sykehuset mens vi var på vei dit å sa at jeg måtte sjekkes fort så jeg kom inn med en gang..
det er jævelig vondt, jeg klarte ingenting, de få meterne jeg gikk gikk jeg lent fremover og det så rett og slett ut som om jeg hadde driti på meg! på sykehuset fikk jeg beskjed om at ting hadde ikke vært så bra om ikke jeg hadde kommet dit når jeg kom dit. men jeg har fortsatt galleblæra mi, og det går ikke en dag uten at jeg får litt vondt eller murringer..

Du bør i alle fall ta kontakt med lege! Kan være mange årsaker.. Kan være en cyste som har sprukket? Nyresten..?

Aldri hatt gallesten, men nyresten! Værste smerten ever! Klarte ingenting.. var sengeliggende i 3 uker.. med konstante smerter hele døgnet..

Håper du finner ut av det[;)]

jeg har hatt galestein ja og fjernet galleblæren min rett før jul...

Jeg var ekstremt dårlig jeg da.... når jeg kom meg på ,legevakten ga de meg nesten hva som helst... (dvs 2 sprøyter med voltaren, 1-2 men buscopan og 1-2 med petidin alt etter som)

annfallet begynte med at jeg måtte på do, ofte bløtt eller en oljete grus men også normalt... fikk da vondt øverst i magen en stikking som gikk over til noen voldsomme kramper... som førte til at jeg ikke greide å sitter rolig, men gikk, sprang, slo meg selv dunket hodet i gulv eller vegg, kastet opp, hyperventilerte til det svartnet for meg, eller hele kroppen skalv ukontrolert osv osv...  Var faktisk slik at jeg kunne kjenne krampene i magen når jeg hadde fått nok smertestillende til at jeg ikke hadde så vondt lenger og kunne ligge rolig.

vert livredd for å gå ut og spise, var livredd for å være alene med småen min (begynte når han var ca2-3 mnd) pga jeg ikke ville hatt mulighet til å ta meg av han de timene det varte... orferdelige greier..

nå er ikke oprasjonen noe kjempe lett å komme seg gjennom men for meg som hadde annfall ca 1-2 ganger i uken på tross av kostholdendring var det ikke noe valg... nå er jeg stort sett helt bra... får litt lett dårlig mage og da må jeg komme meg på do raskt... men herlig å være smertefri.

Fikk første anfallet da jeg var 12 uker på vei, og ante ikke hva det var. Lå på gulvet og vrei meg i smerter, ingenting hjalp. Fikk ganske mye bevegelsestrang. Har aldri kjent noe så vondt! Smertene satt der hvor ribbeina møtes. Etter flere anfall var jeg på ultralyd, hvor de fant gallestein. Etter det kutta jeg all mat med fett, men var skikkelig dårlig resten av svangerskapet. Lå stort sett i senga. Tre uker etter fødselen fikk jeg anfall på nytt, og denne gangen fikk de operert vekk galleblæra. Har hatt litt småproblemer etterpå, men ingenting i forhold til anfallene. Og fødsel - peace of cake i forhold, selv uten bedøvelse;)

ORIGINAL: Merri24

Fikk første anfallet da jeg var 12 uker på vei, og ante ikke hva det var. Lå på gulvet og vrei meg i smerter, ingenting hjalp. Fikk ganske mye bevegelsestrang. Har aldri kjent noe så vondt! Smertene satt der hvor ribbeina møtes. Etter flere anfall var jeg på ultralyd, hvor de fant gallestein. Etter det kutta jeg all mat med fett, men var skikkelig dårlig resten av svangerskapet. Lå stort sett i senga. Tre uker etter fødselen fikk jeg anfall på nytt, og denne gangen fikk de operert vekk galleblæra. Har hatt litt småproblemer etterpå, men ingenting i forhold til anfallene. Og fødsel - peace of cake i forhold, selv uten bedøvelse;)

enig med at gallestein er mye værre en fødsel

Back
Topp