har du høner? =D

Har hatt :)
Vi bygde isolert hønsehus, hadde varmelampe i om vinteren. Hadde mange staurer som vagler, og hadde ca 4 rugekasser på 12 høner.
Hadde flere utegårder som vi byttet på å ha åpne slik det rakk å gro litt mellom hver gang de var der.
Gav de kraftfor, skjellsand, litt havre og ellers matrester som passer seg.
Alltid tilgang på vann, og høy i rugekassene. Hadde spon på gulvet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Følger med på denne :) Vurderer å skaffe oss noen.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

vi har noen dverg silkehøner, og noen som er blanding. er så utrolig koselig. vurderer å skaffe meg rugeegg og legge under silkehønene, få kylling. men eneste så stopper meg er risikoen for å få hane, og så å måtte avlive eller gi bort, når man blir glad i de ;)

Ja vi har startet i år :)

Vi har satt opp et hønsehus med tanke på å ha ca 10 høner. Nå har vi 11 høner og 1 hane. Hønsehuset har en mindre luftegård med tak over. men i tillegg går de fritt ute på tomta. En større luftegård med netting over er under bygging ;) sånn at hønsene skal kunne gå ute når vi er borte hele dagen uten at vi trenger å bekymre oss for hønsehauken. Men vi har ikke sett noe til noen rovdyr som har luska på dem.

Vi har dverg kochin og dverg new hampshire. De blir opp til 1 kg.

Vi hadde.

Hadde isolert hus i garasjen, stort nok til at en voksen står oppreist inni der. Belegg på gulvet, med spon. Masse vaglepinner, og rugekasser nok til hønene, hadde vel 5-6 høner.
Høy i rugekassene.

Alltid mat og vann tilgjengelig. Matskålen var en lang drikkeflaske som var klipt opp og skrudd på veggen, i litt høyde slik at det ikke bli så grisete. Høner griser en del :P

Rengjorde enkelt når det var belegg på gulvet og litt oppover veggen. :) fjernet spon og vasket gulvet med vann.
Varmelampe inni der på vinteren.

Egen luke ut til en stor "hundegård", så de gikk ut og inn som de ville fra våren til høsten. :) De var også mye ute løs på tomta vår (bodde i boligfelt, men de holdt seg i nærheten). De likte godt å "grave" seg ned i sand ute.

Ja vi har startet i år :)

Vi har satt opp et hønsehus med tanke på å ha ca 10 høner. Nå har vi 11 høner og 1 hane. Hønsehuset har en mindre luftegård med tak over. men i tillegg går de fritt ute på tomta. En større luftegård med netting over er under bygging ;) sånn at hønsene skal kunne gå ute når vi er borte hele dagen uten at vi trenger å bekymre oss for hønsehauken. Men vi har ikke sett noe til noen rovdyr som har luska på dem.

Vi har dverg kochin og dverg new hampshire. De blir opp til 1 kg.

hvor stort hus har du, hvor mange kvadrat?

jeg er så usikker på hvor mange høner jeg kan ha. hønsehuset vårt er ca1,5 meter bredt og 3 meter langt, pluss rugekasse påbygd på ca 1 meter.
så ca 4 kvm (?) jeg har 7 dverghøner nå. 3 som vagler på stang, og 4 som klumper seg sammen i rugekassen <3

hønene mine har en utegård på ca 15 kwm inngjæret som de går ute hele året, ut og inn som de vil. de går som regel å legger seg i 19-21 tiden, spørs hvor lyst det er ute.

hvor stort hus har du, hvor mange kvadrat?

jeg er så usikker på hvor mange høner jeg kan ha. hønsehuset vårt er ca1,5 meter bredt og 3 meter langt, pluss rugekasse påbygd på ca 1 meter.
så ca 4 kvm (?) jeg har 7 dverghøner nå. 3 som vagler på stang, og 4 som klumper seg sammen i rugekassen <3

Legger ved en link der jeg har sett info ang areal.
6 høner pr kvm og minst 18 cm vaglepinne pr høne står det.

Jeg vil tippe det er ca 4 kvm med "hønedel" her hos oss. Huset er litt større, men i resten av huset oppbevarer vi for, halm, flis.
Frem til hønsehuset vi bruker nå sto klart hadde vi ett sånt lite ett fra felleskjøpet. Der skulle 4 høner kunne bo og det var mindre enn 1x1.
Her også klumper de seg sammen. Har lest at det er vanlig at de "klumper seg sammen i rugekassene, så vi har valgt å ha to litt større rugekasser i stede for flere små.

http://www.123hjemmeside.no/brubakken1/36609864

Legger ved en link der jeg har sett info ang areal.
6 høner pr kvm og minst 18 cm vaglepinne pr høne står det.

Jeg vil tippe det er ca 4 kvm med "hønedel" her hos oss. Huset er litt større, men i resten av huset oppbevarer vi for, halm, flis.
Frem til hønsehuset vi bruker nå sto klart hadde vi ett sånt lite ett fra felleskjøpet. Der skulle 4 høner kunne bo og det var mindre enn 1x1.
Her også klumper de seg sammen. Har lest at det er vanlig at de "klumper seg sammen i rugekassene, så vi har valgt å ha to litt større rugekasser i stede for flere små.

http://www.123hjemmeside.no/brubakken1/36609864

ja, har lest på den siden, men det høres ut som alt for mange høner. da kunne jo jeg hatt 15-20 høner da ;)

da kan jeg trygt klekke ut 2 kyllinger tenker jeg. har lyst på to silkehøner til. de er bare helt nydelig <3

vårt hønsehus har en takhøyde på ca 2,5 meter. er en ombygd ny lekehytte, sånn moderne med langt vindu på ene kortsiden =)
så vi har lagd en hylle på kortsiden, der vi oppbevarer høy, spon og for. veldig greit.

Back
Topp