tuttifrutti
Gift med forumet
vil du dele tips, råd bilder?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja vi har startet i år
Vi har satt opp et hønsehus med tanke på å ha ca 10 høner. Nå har vi 11 høner og 1 hane. Hønsehuset har en mindre luftegård med tak over. men i tillegg går de fritt ute på tomta. En større luftegård med netting over er under byggingsånn at hønsene skal kunne gå ute når vi er borte hele dagen uten at vi trenger å bekymre oss for hønsehauken. Men vi har ikke sett noe til noen rovdyr som har luska på dem.
Vi har dverg kochin og dverg new hampshire. De blir opp til 1 kg.
hvor stort hus har du, hvor mange kvadrat?
jeg er så usikker på hvor mange høner jeg kan ha. hønsehuset vårt er ca1,5 meter bredt og 3 meter langt, pluss rugekasse påbygd på ca 1 meter.
så ca 4 kvm (?) jeg har 7 dverghøner nå. 3 som vagler på stang, og 4 som klumper seg sammen i rugekassen <3
Legger ved en link der jeg har sett info ang areal.
6 høner pr kvm og minst 18 cm vaglepinne pr høne står det.
Jeg vil tippe det er ca 4 kvm med "hønedel" her hos oss. Huset er litt større, men i resten av huset oppbevarer vi for, halm, flis.
Frem til hønsehuset vi bruker nå sto klart hadde vi ett sånt lite ett fra felleskjøpet. Der skulle 4 høner kunne bo og det var mindre enn 1x1.
Her også klumper de seg sammen. Har lest at det er vanlig at de "klumper seg sammen i rugekassene, så vi har valgt å ha to litt større rugekasser i stede for flere små.
http://www.123hjemmeside.no/brubakken1/36609864
har lyst på en egentlig men bor i byen