Har du gjennomsnittsbarn?

*Labambie

Forumet er livet
Er vi flere her inne med barn som ikke var kjempetidlig ute med noe egentlig, og enda er vi superstolt? 

Det er lett å miste litt perspektiv her inne, "alle" krabber tidlig, går tidlig, snakker tidlig, slutter med bleia tidlig osv. Og det er jo KJEMPEFINT! 
Allikevel må vi være flere som har barn som klarte disse tingene ikke så veldig tidlig men helt gjennomsnittlig? 

Ingen av mine er gjennomsnittelige på noe som helst (utenom vekt og lengde - der er storesøster nå akkurat på gjennomsnittet). Begge har vært sene motorisk, begge har ligget i 90 percentilen på både vekt og lengde (helt til storesøster begynte å gå - lillesøster er der enda). Storesøster er langt fremme språklig og sosialt, så hun har liksom "tatt igjen" den sene motorikken med det. Begge er sene med tenner, storesøster fikk sine første da hun var 14 mnd, lillesøster har foreløpig ikke noen.

Jeg synes det er HELT greit at jentene mine ikke er først og raskest til alt i verden - det har ikke noe å si for meg!

Gutt nr 2 er motsatt av broren som var tidlig ute med rulling osv. Minsten har lagt "bak skjema" på mange ting og han tar livet heilt med ro. Minsten blir 9 mnd på mandag, han ålar seg ikkje, kryper ikkje eller sette seg opp. Første tann braut gjennom for 14 dgr sidan. Andre vi kjenner på samme alder ligge mykje lenger frame i løypa.

Han sluttet med bleia tidlig, var sen til å spise fast føde, men ellers er han gjennomsnittlig. Krabbet ved 8mnd, gikk rundt året, snakket setninger når han var 2. Men de som har litt treg unge har en tendens til å si at han er tidlig ute. De skjønner ikke det fordi deres barn er innenfor hva som er minstekravet og tror da det er gjennomsnittlig. Kan ikke si jeg er superstolt av helt vanlige ting, men blir stolt over særegenheter og talenter han har som gjør han til en egen person.

Mine to første var tidlig ute, Tara var veldig tidlig ute mens lille gutten min er mer gjennomsnittlig og jeg er kjempe stolt  bryr meg ikke om hvordan de ligger an egentlig, alt kommer til slutt allikevel og han er sistemann så han kan være babyen min leeeenge 

Hvordan vet man hva som er gjennomsnittlig egentlig? Er et oppskrifthefte på unger jeg ikke har fått, tror jeg :p

Vi har hatt en av hver. En som var helt gjennomsnittlig på alle områder, en som var kjempe tidlig ute med det meste, og nå siste mann som er litt tregere enn "normalt". Så dette beviser rett og slett at alle barn er forskjellig :)

Her hang storesøster etter, men det var jo både forventet og forståelig. 
Har vært og er kjempe stolt jeg, hun er jo så flink!

Kjenner hjertet gjør et lite hopp når hun roper "kykkemalyyyy" på morgenkvisten!
Haha, hun er dødskul <3

Spiller jo ingen rolle om ting skjer tidlig eller sent, så lenge det kommer og det ikke er noe som er galt :)

Førstemann var veldig tidlig ute og lillebror er vel på normalen vel. Han begynte senere enn søster men har tatt alt nå veldig på rappen. Så venter på at han slipper seg og han er 9mnd nå. Så egentlig er han brått kanskje ikke gjennomsnittlig allikevel. Jeg hakke peil. 
Men han er helt på gjennomsnitten for gutt med vekt og høyde hittil da :-D.

Har 2 gutter på 8,5 og 3 år og på vekt og lengde har de vært perfekte hele veien men i utvikling var nr 1 tidlig ute med det meste, gikk rundt bordet da han var 7,5 mnd,gikk selv da han var 11,5 mnd og prata ganske bra da han var 2 år..Nr 2 begynte og gå selv da han var 18 mnd og nå som han er 3 år prater han ikke veldig mye men kan mange ord..Han har slitt litt mere med alt pga epileptiske anfall fra han var 1 til han var 2,5 år og så har han dårlig hørsel.

Men for meg så er de like perfekte begge to for jeg ser mere på hva de faktisk klarer og hvor blide og gode de er og begge har masse empati.Jeg er super stolt av de begge..

Har en som er mest opptatt av å leke og leve et bedagelig liv og en som er opptatt av å lære og å følge storebror i alt han gjør. Så på en måte har jeg en som er gjennomsnitt og en som er rask. 

Er ikke mindre stolt av noen av de, de er verdens vakreste, herligste unger uansett og jeg blir like stolt når snart 7 åringen lærer seg å lese små ord som når snart 5 åringer regner <3<3<3

har en å 20 mndr. som er ganske så på gjennomsnittet tror jeg:) litt på nederste del av gjennomsnittet i vekt og høyde, men det er jo veldig bra med tanke på at han var veldig liten da han ble født:)
Han trasser en god del hjemme, men er mye blid og sjarmerende med masse humor i tillegg og er ALLTID smilende, blid og stor sjarmis ute blandt folk, han er meget hjelpsom:-D

han begynte å rulle rundt ved ca 5mndr. tror jeg og krabbe da han var mellom 8-10 mndr.han begynte å gå langs bordet og slikt ganske sent, men begynte å gå alene da han var 13 mndr og dette er vel normalt, nå elsker han å gå og løpe, elsker og gå på tur:)

han prater, men ikke i setninger har ikke hatt så mange ord, men nå kommer det nye flere ganger i uken og prater og babler i ett kjør:-D

så oppsummeringen av alt dette er vel at jeg har en gjennomsnittelig gutt som er en vakker, blid, sajrmerende og flink spøkefugl som jeg er ekstremt stolt av<3<3<3

og så over her snakk om å ikke være stolt av de "vanlige" tingene, men av de ekstra tingene, men jeg må ærlig innrømme at jeg er ekstremt stolt også når han gjør de "vanlige" tingene som å lære seg å gå, lære seg nye ord selv om mange på samme alder lærte det tidligere eller kan flere ord:-D

Mine to har vel vært ganske gjennomsnittlige med det meste ja.. :)

Nora, vidunderbarnet mitt (*kremt*) har vært helt average fra fødselen. Hun kom ut og veide 3,5 kg og var 50 cm lang og har vært helt etter boka siden det. Begynte å gå to dager før ettårsdagen sin, snakker godt (og veldig, veldig mye :P) men langt fra flytende som toogethalvt-åring og alt mellom der har vært helt middels. Kunne ikke vært stoltere, hun imponerer meg voldsomt hver eneste dag.

Jeg har også en treig unge, Aksel, min eldste sønn. Tvillingbroren hans er en sånn som faktisk er tidlig ute med alt mulig motorisk, så da blir kanskje forskjellen til Aksel ekstra stor, men jeg er faktisk (overraskende, selv for meg) kjempeimponert og stolt over Aksel også. Nå er han elleve mnd og står bare ved bordet og tviholder seg, livredd for å ramle, og ser på at broren flyr rundt som en gærning, men det betyr liksom ingenting for stoltheten at han henger etter. Han kan mange andre ting. Og er sykt søt <3

babyto skrev:
Mine to har vel vært ganske gjennomsnittlige med det meste ja.. :)

mine 2 også :)

Jenta krabbet veldig sent, gikk ikke før hun var nesten to, klarer fortsatt ikke og legge puzzlespill på 9 biter om det ikke er ett hun har memorert (hun er 4,5 snart), sover enda ikke natten igjennom, sluttet ikke med bleie før hun var 3,5, har fortsatt nattbleie +++

Begynte og snakke rundt to års alderen, og snakket allerede da veldig mye og forståelig. Har alltid hatt ett veldig godt språk og ordforråd for alderen. Men alt annet har hun vært treg på. :p

Alikevel er hun så fantastisk flink i alt hun gjør, og vi kunne ikke vært stoltere! ;)

Jeg har også to gjennomsnittsbarn - eller noen ting er de tidlig ute med, andre ting er de sene med. Allikevel helt perfekte :)

Fikk faktisk nylig en sms fra ei venninne som for noen måneder siden ble mamma for første gang. Hun kunne da stolt fortelle at datteren hadde rullet fra rygg til mage for første gang og venninnen min var så stolt at hun måtte felle en tåre. Datteren var da 3 måneder og ganske så gjennomsnitlig, men det betyr da ingen verdens ting :D

nei.. vil ikke si det.
vi har 5..nr 3 i rekka løp når ho var 9.5 mnd..mens nr 5 i rekka snudde seg fra rygg til mage da ho var 11mnd. Ingen barn er like.

Hvis barna mine har vært tidlige på noe, så er det svømming. alle har svømt tidlig og vært svømmedyktige ( etter NSF's krav) i en alder av 3.

Jeg tror mine er 100% seg selv, hvis jeg kan si det på den måten<3 ho eldste var vel ikke tidlig ute med noe av grovmotorikken, men med finmotorikken. men ho er ei som vil være trygg på ting før ho hiver seg ut i det. som eks å gå uten å holde seg. ho minste virker veldig moden igjen for alderen. så blir gøy å se hvilket menneske ho er:) stolt er jeg jo uansett ><3>

Det er ingenting gjennomsnittlig ved noen av mine. Jeg er selvfølgelig akkurat like fantastisk stolt av begge to, men jeg har bestilt en helt gjennomsnittlig unge til jeg skal ha nr 3. :P Det må da være helt utrolig lettvint med et barn som følger skjema på alle måter?

Back
Topp