Har du frisket opp dine vaksiner?

har frisket opp én
 
Tenker det er kjempeviktig, og jeg har lyst å slå huet i veggen for at jeg ikke har friska opp MMR og tetanusen.... Må få tatt de + hepatitten snart. Har vært verden rundt helt undervaksinert, livsfarlig egentlig, og hensynsløst til de som ikke får min flokkbeskyttelse bare fordi jeg er lat. Shame on me! :(
 
Jeg har tatt ny mmr og stivkrampe/polio osv. Den første måtte jeg ta da jeg ikke var immun lengre og den andre skal man visstnok ta hvert 10.år. Jeg jobber også på et sted der man er ekstra utsatt.... var borti et tilfelle med røde hunder for noen år tilbake....
 
Det eneste jeg har tatt er stivkrampe, men det er over 10 år siden det også nå...

Noen som vet hva det koster å ta nye?
 
Jeg tenker å friske opp vaksinene i løpet av året :)
Er ferdig med hepatittvaksinene, så slipper de i alle fall. Husker ikke prisen på de, lurer på om det var pappa som betalte for de.
 
Har tatt det meste som må friskes opp ja, i forbindelse med reiser..
 
Fått beskjed om at jeg ikke har antistoffer mot rubella/røde hunder så det må jeg ta rett etter graviditeten. De andre er i orden. Skjønner ikke helt hva som har skjedd med røde hunder vaksinen.
 
Ikke frisket opp, men tatt. Min mor er vaksinemotstander, så jeg fikk ingen som barn.
 
Har frisket opp noen av dem, men ikke tenkt over at jeg bør ta flere før nå :) kanskje det er en god ide!
 
Her er det 8 år siden så til neste år så skal jeg friske den opp igjen :happy:
 
Stivkrampe har jeg tatt flere ganger, ellers ingen revaks.
 
Spørsmål.
Hvorfor skal vi vaksinere oss mot polio?
Polio er av verdens helseorganisasjon utryddet i alle europeiske land (2002) og det har ikke vært et eneste tilfelle i Norge på over 30 år. Er det ikke da umulig å bli smittet av viruset når det ikke eksisterer i verken ditt eller andre land hvor du ville eventuelt ferdes? Kun asia og afrika har få tilfeller med smitte per idag.

Jeg re vaksinerer meg ikke med mindre det er grunn for det. Skal jeg reise til et land med for eksempel rabies eller tuberkolose vaksinerer jeg meg. Stivkrampen bør jeg egentlig ta da jeg bites av hund temmelig jevnlig. Men jeg har stor tro på vanlig behandling av sår.
 
Har fått beskjed om at rubella (røde hunder) har gått ut, så skal fylle på den etter fødsel. I samme slengen skal jeg ta vaksine mot vannkopper da jeg aldri har hatt det og ikke orker å bli dausjuk den dagen jenta vår blir smittet i barnehagen evt ved et fremtidig svangerskap.
 
Ja.

Husk at vaksiner skal tas på nytt etter 10 år :) i alle fall barnevaksinene og de man skal ha i Norden. Resten etter behov ift reise
 
Måtte ta noen i 2016 pga IVF (røde hunder) og tok den med kikhoste nå i høst etter anbefaling fra legen grunnet frøkna kunne være ekstra utsatt da hun er prematur.
 
Back
Topp